احتمال افزودن پاکستان به فهرست تهدیدهای امریکا

شنبه ۷ حوت ۱۳۹۵

لوی‌درستیز ارتش امریکا می‌گوید که با اقدام‌های اخیر پاکستان در «حمایت از تروریستان»، پاکستان می‌تواند در کنار ایران، روسیه، کوریای شمالی، افراط‌گرایی خشونت‌پرور و چین، تهدید ششم ضد امریکا باشد.
جنرال جوزف دانفورد، لوی‌درستیز ارتش امریکا که در انستیتیوت بروکینگز، برنامه‌ی تهدیدهای جهانی و اولویت‌های امنیت ملی امریکا در واشنگتن به پرسش‌ها پاسخ می‌گفت، یادآوری کرد که در فهرست تهدیدهای امریکا در کنار پنج تهدید بزرگ، پاکستان می‌تواند تهدید ششم علیه امریکا باشد.
او گفت: «من فکر می‌کنم که اگر یک تهدید دیگر به فهرست تهدیدهای ایالات متحده ی امریکا افزوده شود، آن پاکستان خواهد بود
همین گونه جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان می‌گوید که میزبانی پاکستان از طالبان باعث شده است که روند صلح افغانستان آسیب ببیند. آقای نیکلسون گفت: «موجودیت لانه‌های هراس‌افگنان در خاک پاکستان، باعث شده است که روند صلح در افغانستان صدمه ببیند
او گفت که شبکه‌ی حقانی، لشکر طیبه، القاعده، طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی، فرصت دارند و با یک‌دیگر هم‌کاری می‌کنند.
در همین حال جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده‌ی امریکا در باره‌ی‌ چگونگی برخورد امریکا با ناامنی در افغانستان و رابطه آن کشور با همسایه‌های کابل، در سفرش به دبی، گفته است که پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) در حال ساخت گزارشی جامع و کامل از وضعیت افغانستان برای رییس جمهور دونالد ترامپ است و به زودی این گزارش به کاخ سفید سپرده می‌شود.
وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید که آنان در پی ساخت گزارشی جامع و کامل از چگونگی وضعیت افغانستان‌اند که در آن روشن خواهند ساخت که کدام کشورها در افغانستان به مبارزه با تروریسم کمک می‌کنند و کدام کشورها در راه مبارزه با تروریسم، مانع می‌شوند.
اشاره‌ی تلویحی وزیر دفاع امریکا در این سخنان از «کشورهای مانع مبارزه با تروریسم در افغانستان»، به پاکستان، ایران و روسیه است، زیرا پیش از این جنرال جان نیکلسون و چند مقام دیگر امریکایی، این سه کشور را «حامیان و مشروعیت‌بخشندگان طالبان» خوانده بودند.
وزیر دفاع امریکا گفت که وی در کنفرانس مونیخ، با رییس جمهور اشرف غنی به صورت مفصل سخن زده است. او در باره‌ی آینده‌ی کشورهای دخیل در افغانستان از دید امریکا گفت: «پس از جمع‌آوری اطلاعات، فرمولی برای مشخص‌کردن کشورهای کمک‌کننده و کشورهای حامی تروریستان که تلاش می‌کنند در مبارزه با تروریسم در افغانستان برای ما مانع ایجاد کنند، ایجاد می‌شود
سناتوران امریکایی نیز چندین بار از حکومت آن کشور، خواهان تعریف دوباره‌ی روابط خود با پاکستان شده‌اند.
معترضان: افغانستان و سازمان ملل جلو پاکستان را بگیرند
پس از تظاهرات صدها تن در ولایت ننگرهار در اعتراض به موشک ‌پرانی‌های اخیر پاکستان، روز پنج‌شنبه پایتخت کشور نیز میزبان گردهم‌آیی اعتراضی بر ضد پاکستان بود.
مظاهره‌کنندگان در پایتخت کشور، در واکنش به موشک‌پرانی‌های پاکستان به خاک افغانستان، از حکومت و سازمان ملل متحد درخواست کردند تا جلو این اقدامات پاکستان را بگیرند.
آنان گفتند: «موشک‌پرانی‌ها باید پایان بیابد، افغانستان بیشتر از این تحمل این دردها و زخم‌ها را ندارد
این معترضان، حتا از سازمان ملل خواستند تا در واکنش به حمله‌های ارتشی‌های اسلام‌آباد به خاک افغانستان و حمایت پاکستان از تروریسم در افغانستان، این کشور را در فهرست سیاه خود بیفزاید.
معترضان هم‌چنان بسته‌شدن مرزهای تورخم و سپین‌‌بولدک و بازداشت مهاجران افغان در پاکستان را از دیگر عوامل اعتراض‌شان عنوان کرده و گفتند که باید گذرگاه‌های تورخم و سپین‌بولدک هر چه زودتر باز شوند و به بازداشت پناه‌جویان افغان در پاکستان، پایان داده شود.
در همین حال وزارت امور خارجه در واکنش به عمل‌کردهای اخیر پاکستان در برابر افغانستان می‌گوید که دولت افغانستان فهرستی از مرکزهای تروریستی و تروریستان را به پاکستان سپرده است و منتظر اقدام پاکستان در این زمینه است.
احمدشکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه کشور رو پنج‌شنبه گفت: «اگر چه پاکستان فهرست سپرده شده‌ی کابل در باره حضور رهبران طالبان و مرکزهای آموزشی هراس‌افگنان را پذیرفته است، اما ما می‌خواهیم که آن کشور در این زمینه گام‌های مؤثر بردارد
سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی هم‌چنان گفت که اگر پاکستان تمامیت ارضی افغانستان را نقض کند، با پاسخ سخت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان روبه‌رو خواهد شد.
او در مورد مشکل این روزهای پناه‌جویان افغان در پاکستان گفت: «در پاکستان مهاجران افغان با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند، حکومت افغانستان نه تنها در پاکستان بل در کشورهای گوناگون می‌کوشد تا به مشکلات مهاجران افغان رسیده‌گی کند
در همین حال عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان نیز خواهان بازشدن گذرگاه‌های مرزی میان دو کشور شده است.