بازی خطر ناک ترامپ ؛ می تواند به جنگ جهانی ختم شود!

یونگه ولت- ترجمه رضا نافعی

حمله امریکا به یک فرودگاه نظامی در سوریه خطر تنش های جهانی را جهش وار افزایش داده است. احتمال درگیری با نیروهای روسیه بیشتر شده  و این به معنای افزایش خطر یک جنگ جهانی است. این بار دو قدرت بزرگ  با هم رو در رو نشده اند، زیرا قبلا خبر حمله به مسکو داده شده بود و روسیه   امکانات دفاعی خود را بکار نگرفت. واکنش مسکو به حمله چنین بود که قرارداد دوجانبه خود با واشنگتن را که برای اجتناب از  پیش آمدن وقایع خطرناک، بویژه میان نیروی هوائی دو کشور منعقد شده بود را لغو کرد. این اقدام با توجه به ماجراجوئی امپریالیسم ، واکنشی مدبرانه بوده است.

وضعیت کنونی حاصل سیاست امپریالیستی است که  امریکا و همپیمانهایش پس از فروپاشی اتحاد شوروی در پیش گرفتند. پرزیدنت ترامپ  نیز از چند هفته پیش همان سیاست رئیس جمهور قبلی را ادامه می دهد، با این تفاوت که « فاکت های بدیل» یعنی ادعاهای تهاجمی بی اساس را  نیز بعنوان دلیل   آغاز جنگ  بر روش تهاجمی خود افزوده است. اما رد پای خونینی که او پس از آغاز کار خود در 20 ژانویه برجای نهاده جای شگفت زدگی باقی نمی گذارد و کاملا واضح است: ترامپ 8 روز پس از ورود به کاخ سفید در روزهای 28 و 29 ژانویه اعلام کرد که  نیروهای ویژه امریکا در یمن دست به حمله زده اند، 30 نفر غیر نظامی در این حمله کشته شدند، البته یک « جی آی» امریکائی هم از پای در آمد. روز 17 مارس : امریکا موصل را بمباران کرد و فقط در یک حمله 200 تن از مردم کشته شدند. تعداد کشته شدگان چنان زیاد است که حتی رسانه های اصلی غربی هم نتوانستند سکوت کنند. اما از این که بگذریم کلامی در باره این که در آن شهر واقع در شمال عراق چه رخ داد ننوشتند. البته گزارشگران «جاسازی شده» در محل فراوانند ولی کارشان خبرنگاری نیست. روز 18 مارس مسجدی در شمال سوریه بمبارن شد و 40 نفر کشته شدند. روز 20 مارس بمب های نیروهای ائتلاف تحت هدایت امریکا ، که از سال 2014 گویا علیه داعش  در سوریه می جنگند 33 نفر را که  به مدرسه ای پناه برده بودند، ازپای درآوردند.  حتی « آندره آ  بوم « دبیر هفته نامه لیبرال  آلمانی die Zeit  سخن از «تاکتیک جدید سبعیت» می گوید که با بمیدان آمدن ترامپ بکار گرفته می شود.

ترامپ می تواند به همپیمانهای خود از عربستان سعودی گرفته تا اسرائیل، لندن، پاریس و برلین اعتماد داشته باشد، نشان آن هم واکنش های آنها به فرمان حمله او به سوریه است: صدراعظم مرکل، پرزیدنت اولاند، می نخست وزیر انگلیس، گابریل وزیر خارجه آلمان، اعلیحضرت جلاد ریاض و نتانیاهو استعمار گر و دستیار جهادگرایان، نمیتوانند  رضایت یواشکی خود را از این که سر اسد و پوتین تلافی در آورده اند، پنهان کنند. دولت های دمشق و مسکو  تا کنون سخت ترین شکست نظامی را به این باند قصابان –  زن و مرد –   که خودشان را پلیس جهان می دانند وارد آورده اند. آدم هائی از این قماش ، چنین شکستی را فراموش نمی کنند. آخرین راه حل آنها از همه نظر بازی با جنگ جهانی است.

  http://www.jungewelt.de/artikel/308696.schlächter-am-werk.html