F

F

به مناسبت بزرگداشت از بیست و دومین سالروز حماسۀ

شهـادت دوکـتور نجیب الله کـنفـرانـس عـلمی دایـر گردید

F 

کمیتۀ مشترک تفاهم اعضای حزب وطن در خارج، روز جمعه 28 سپتمبر 2018 به مناسبت بزرگداشت از بیست و دومین سالروز حماسۀ شهادت دوکتور نجیب الله رئیس جمهور سابق افغانستان و رهبر حزب وطن، کنفرانس علمی را تحت عنوان «مبانی اندیشه یی ـ سیاسی شهید دوکتور نجیب الله»، در سالون پالتاکی «میز مدور برای صلح و دموکراسی» دایر نمود.

در آغاز کار کنفرانس بعد از قرائت آیات چندی از کلام الله مجید و اتحاف دعا به روح شهید دوکتور نجیب الله و سایر شهدای راه دفاع از نوامیس و ارزشهای ملی، صلح، دموکراسی، ترقی و عدالت در افغانستان، محترم دیپلوم انجنیر عبدالخالق نوری گردانندۀ دایمی «میز مدور برای صلح و دموکراسی» حضور مدعوئین محترم را به سالون پالتاکی این نهاد خیر مقدم گفته و به تعقیب آن محترم فقیرمحمد ودان مسوول کمیتۀ مشترک تفاهم اعضای حزب وطن در خارج، تبصرۀ مختصری پیرامون موضوع و چگونگی پیشبرد کار کنفرانس، ارایه و بعد از آن سخنرانان یکی بعد دیگر روی ابعاد مختلف مبانی اندیشه ای ـ سیاسی، سیاست های عملی دوکتور نجیب الله و نتایج آنان صحبت نمودند.

درین کنفرانس علمی محترم محمد حسن مسرور سابق رئیس ادارۀ امور دینی و مذهبی در دستگاه ریاست جمهوری تحت عنوان بنیادهای فکری و سیاست های عملی شهید دوکتور نجیب الله در ارتباط به امور دینی و مذهبی، محترم جمشید پایمرد سابق عضو علی البدل شورای مرکزی و رئیس شورای ولایتی ولایت کندز حزب وطن طی صحبت خود نخست پیام محترمه داکتر فتانه نجیب همسر و همرزم شهید دوکتور نجیب الله را به شرکت کنندگان کنفرانس رسانیده و بعداً در مورد تغییرات کیفی در مبانی فکری ـ سیاسی و تشکیلاتی ح. د. خ. ا و تبدیل آن به حزب وطن توضیحات ارایه نمود، همچنان محترم دوکتور ضمیرالدین میهنپور سابق عضو شورای مرکزی و رئیس ادارۀ اول وزارت امنیت دولتی، در مورد مصالحۀ ملی و اثرات آن بر تنظیم های جهادی، طرفداران شاه سابق و تکنوکرات ها و سایر روشنفکران افغانی مقیم کشورهای اروپا و امریکا، محترم جنرال اسدالله پیام سابق عضو شورای مرکزی حزب وطن و رئیس عمومی امور سیاسی وزارت داخلۀ جمهوری افغانستان در مورد مختصات و وجوحات شخصیت کارزماتیک دوکتور نجیب الله و محترم فقیرمحمد ودان در مورد دیدگاه شهید دوکتور نجیب الله در رابطه به اندیشۀ سیاسی مصالحۀ ملی، صحبت نمودند.

به تعقیب آن بحث آزاد آغاز و تعداد زیادی از حضار محترم دیدگاه ها و نظریات شان را پیرامون شخصیت و کارنامه های سیاسی دوکتور نجیب الله اظهار و یا سوالات شان را مطرح نمودند.

کار کنفرانس علمی که ساعت نه نیم شام آغاز گردیده بود با نتیجۀ گیری نهایی از موضوعات مطرح شده و چگونگی اثرات فکری ـ سیاسی و شخصیت دوکتور نجیب الله بر اوضاع کنونی کشور، به ساعت سه و نیم بعد از نیمۀ شب اختتام یافت.