F

کریم پوپل

طالبان چگونه تمویل مالی و مهمات میشوند

F

از سال ۲۰۰۱  الی ۲۰۰۴ فعالیت طالبان ضعیف گردیده بود.  پاکستان متوجه شد که با از دست دادن طالبان چیزهای زیادی را از دست داده است . از یکطرف فعالیت تخریبی امریکايی ها در مناطق مرزی داخل پاکستان زیاد گردیده بود. از طرف دیگر دولت که در افغانستان ساخته شده است خلاف منافع پاکستان بوده و علایق دوستی آنها با ایران و هند بیشتر گردیده بود و علاوه براین  منابع  مالی پاکستان که از جنگ بدست می امد قطع گردیده بود. پاکستان در صدد احیا طالبان گردید. برای احیا طالبان منابع مالی آن ضروری بود. بناعاً پاکستان در پی کشور های خلیج و عربستان سعودی شد. علاوه براین پاکستان در پی دو ستان شریک ستراتیژی شد تا از طالبان در سطح بین المللی حمایت کند.  پاکستان به بهانه عدم پیشروی دولت ایران  ،  جنگ کشمیروضیعت مسلمانان در هند از کشور های عربی پول را بدست آورد.

اکنون منابع مالی طالبان را پاکستان  از کشورهای حوزه خلیج فارس  قطر سعودی شیخهای کویتی ، معادن افغانستان ،از فروش مواد مخدر ، بواسطه سربازان داخلی و پوسته ها داخلی ، سرقت مسلحانه ، حشر ذکات و مالیه دهی مناطق که بدست طالبان افتاده است بدست می آید. مهمات و اسلحه طالبان را قاچاقبران اروپای شرقی ، ایران  پاکستان  و قاچاقبران روسی تهیه می دارند. ایران  پاکستان  و روسیه هیچگاه به شکل رسمی با طالبان علایق را نشان نمی دهند بلکه توسط تنظیم ها گروه های که وابسطه به آن دولت است روابط استخباراتی را قایم میدارند.

سرتیپ غلامرضا باغبانی از افسران عالی‌رتبه‌ "نیروی قدس" وابسته به "سپاه پاسداران" و 12فرمانده فعلی نیروی قدس در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان اولین مقام حکومتی ایران است که نامش در این فهرست ثبت می‌شود.بنا به بیانیه‌ی وزارت مالیه آمریکا، مدارکی به دست آمده که نشان می‌دهد، غلامرضا باغبانی به قاچاقچیان افغان اجازه می‌داد که با عبور از خاک ایران، به کشورهای اروپایی مواد مخدر بفرستند. او در عوض از آنها برای رساندن اسلحه و مهمات برای نیروهای طالبان در افغانستان استفاده می نماید.

حاجی لعل‌جان، باشنده‌ ولسوالی سنگین ولایت هلمند در حال حاضر از جنگ و نا‌امنی در ولایت‌های هلمند و قندهار حمایت نموده و برای مخالفان مسلح دولت پول و اسلحه می فرستد.. اکنون مراکز تسلحیاتی و مرکز تربیوی طالبان خارجی و افغانی  در پاکستانی ومرکز تربیه انتحاری در مدارس و محلات نظامی  میباشد. طالبان ازین راه ها تمویل میشوند..

بدست گرفتن معادن افغانستان

F

افغانستان از مواد معدنی و سنگ‌های قیمتی غنی است که بخش اعظم آن در اثر ادامه جنگ‌ها استخراج ناشده باقی مانده است. صنعت معدن در این کشور دارای ارزش تخمینی حداقل سه میلیارد دالر است. بیشترین ‌تر فعالیت‌ها در زمینه استخراج معادن در مقیاسی کوچکتر و اغلب به صورت غیرقانونی انجام می‌شود. وقتی طالبان کنترل مناطق معدنی را در دست می‌گیرند، بدون توجه به قانونی یا غیرقانونی بودن عملیات استخراج، از استخراج کنندگانی که مشغول کار‌اند پول می‌گیرند.

در حال حاضر گروه طالبان سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار آمریکایی از ناحیه فعالیت‌های مرتبط با معادن که در سراسر این کشور انجام می‌شود، درآمد کسب می‌کنند. روزانه صدها لاری مواد معدنی قاچاق و به خارج برده می شود.

از طریق حشر مالیه دهی و جریمه

F

طالبان در مناطق که بدست می آورند از موارد مانند مواد مخدر تجارت زمین خانه دکان و کار مالیه و حشر بدست می آورند . طالبان بیش از ۲ میلیون دلار از مدرک مصرف برق حشر به دست می‌آورند. شبکه مالی طالبان گسترده‌ تر از دریافت مالیات از تجارت مواد مخدر است.

بی‌بی‌سی در یک گزارش تحقیقی که اوایل ۲۰۱۸ میلادی منتشر گردید دریافته که گروه طالبان در ۵۰ درصد قلمرو افغانستان در دست دارد و در پی اعمال سیستم مالیاتی خود در این مناطق است

از طریق فروش مواد مخدر و مالیه مواد مخدر

F

افغانستان یگانه و بزرگترین کشور تولید کننده تریاک در جهان است . شبکه‌های مالی طالبان و منابع درآمد آنان کارخانه جات محل تبدیل تریاک به هروئین تمرکز یا فته است . ۶۰ درصد درآمدهای طالبان از ناحیه مواد مخدر تامین می‌شود.

گروه طالبان معمولا دست داشتن در صنعت تریاک را انکار می‌کند و منع قرار دادن کامل زرع کوکنار در زمان حاکمیت خود در سال ۲۰۰۰ را یک افتخار می‌داند.  فعلا  طالبان از کشت کننده گان مزرعه خشخاش ده درصد مالیه دریافت می‌کنند.

همچنین ازکارخانه جات تبدیل تریاک به هیروئین و از کسانی که مواد مخدر قاچاق می‌کنند مالیه بدست می آورند.سالانه در حدود ۴۰۰ میلیون دلار ازین مدرک بدست می آورند.


منابع خارجی که طالبان را کمک می نمایند

F

دولت  افغان  پاکستان، ایران و روسیه را به ارسال پول و دیگر کمک‌ها به طالبان افغان متهم کرده‌اند، و این کشورها پیوسته چنین ادعاهایی را رد کرده‌اند.

شهروندان کشورهای پاکستان و چندین کشور خلیج از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر بزرگترین تمویل کنندگان طالبان دانسته شده‌اند. استخبارات عربستان و قطر خود اظهار نمودن که طالبان را سالهاست که به درخواست پاکستان حمایت مالی میکنیم.

سازمان‌های استخباراتی عربستان و قطر گفته‌ که در سال‌های گذشته میلیون‌ها دالر به درخواست پاکستان، به دو دلیل به طالبان در افغانستان کمک کرده اند. که عمدتاً  جنگ با امریکا ، جلو گیر پیش رفت کشور ایران  میباشد.

«بر بنیاد این گزارش، ریاض و دوحه از سال ۲۰۰۵ به بعد میلیون‌ها دالر به طالبان کمک کرده اند.

انترنشنل اسکرول به نقل از این مقام‌های استخباراتی عربستان و قطر نگاشته است: "زمانی که طالبان با همکاری پاکستان برای جنگ با حکومت افغانستان و امریکا از ما کمک مالی خواستند ما بدون کدام تاخیری این درخواست طالبان را قبول کردیم."و این کمک‌ها از راه اسلام آباد صورت گرفته است.آنان گفته اند که خواست پاکستان بیشتر پشتیبانی از شبکه حقانی، شورای کویته و شورای میران شاه بوده است.»

مقام‌های استخباراتی عربستان، قطر و طالبان به خبرگزاری هندی انترنشنل اسکرول گفته اند که هدف این کمک‌ها، تقویت طالبان و جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در افغانستان بوده است.

منابع در ادامه گفته اند: "یکی از دلیل‌های پذیرش این درخواست حضور بیشتر حامیان ایران در درون حکومت افغانستان بود و ما خواستیم که با حمایت بیشتر طالبان، کار حکومت افغانستان را یک سره و از گسترش نفوذ ایران در این کشور جلوگیری کنیم."

دانستن مقدار دقیق پولی که از این کشورها می‌رسد ناممکن است، اما روشن است که بخش قابل توجهی از درآمدهای طالبان از همین ناحیه تامین می‌شود و بر مبنای اظهارات کارشناسان و مقام‌های رسمی، می‌تواند رقمی به درشتی ۵۰۰ میلیون دلار آمریکایی در سال باشد.

چنین ارتباطاتی دارای سابقه طولانی است. در یک گزارش محرم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برآورد شده که گروه طالبان در سال ۲۰۰۸ میلادی ۱۰۶ میلیون دلار از منابع خارجی، به خصوص از کشورهای خلیج، دریافت کرده‌است. دانستن مقدار دقیق پولی که از این کشورها می‌رسد ناممکن است، اما روشن است که بخش قابل توجهی از درآمدهای طالبان از همین ناحیه تامین می‌شود و بر مبنای اظهارات کارشناسان و مقام‌های رسمی، می‌تواند رقمی به درشتی ۵۰۰ میلیون دلار آمریکایی در سال باشد.

از سربازان داخلی و حمله بر پوسته های ها

F
درگیری‌ها حمله بر پوسته ها برای طالبان یک منبع درآمد مستقیم محسوب می‌شود. هر باری که آنان یک پوسته نظامی یا مرکز شهری را تصرف می‌کنند، هرچه پول، اسلحه‌، ماشین و وسیله نقیله زرهی که به دست شان بیفتد برمی‌دارند. برای دولت افغانستان سنگین ترین کار احیا پوسته ها است. زیرا طالبان جنگجویان دلیر را کشته و آنچه که است بر می دارند.



تخریب منابع مالی طالبان از طرف دولت امریکا و افغانستان

F
تعقیب و رد پای منابع درآمد طالبان اغلب بر حدس و گمان‌ها استوار است و این گروه شورشی که دارای فعالیت‌هایش مخفیانه است، حساب‌های مالی خود را منتشر نمی‌کند. ولی سیستم مالی طالبان پیچیده بنظر میرسد.

تخمین زده می‌شود که درآمد سالانه این گروه از سال ۲۰۱۱ به بعد ۴۰۰ میلیون دلار آمریکایی بوده. این رقم ثابت نبوده در بسا موارد الی یک و نیم میلیارد دلار افزایش می یابد.

دولت‌های افغانستان و ایالات متحده آمریکا به دنبال محدود کردن شبکه‌های مالی طالبان هستند . ارسال پول از طریق غیر قانونی را در کنترول دارند . همچنان بمباران نمودن کارخانه جات تبدیل تریاک  نیز تاثیر بر وضع مالی طالبان وارد می کند. «آمریکا مدعی شده که تا ماه سنبله یا آگست ۲۰۱۸، در حدود ۲۰۰ کارخانه جات مواد مخدر را تخریب کرده؛ تخمین زده شده که ۴۰۰ تا ۵۰۰ کارخانه جات در افغانستان وجود دارد که قریب به نیمی از آنها در ولایت جنوبی هلمند فعال‌ است.» همچنین ادعا شده که در اثر حملات هوایی، نزدیک به یک چهارم درآمدهایی که طالبان از ناحیه تجارت تریاک بود ، نابود شده است.

طالبان، گروه شورشی که دارای ۶۰۰۰۰ نیروی تخمینی است، که ۵۰ در صد خاک افغانستان را در دست دارد. دولت افغانستان  و قوای ناتو با طالبان جنگ و درگیری میخواهد از طالبان پیشگیری نماید. قطعات هوای دولت افغانستان و ناتو مرکز تجمع طالبان  مراکز مهمات را مورد حمله قرار داده  نابود می نمایند. ولی  جنگ پیچیده تر میشود.

آیا با طالبان صلح میشود

F

فعلاً طالبان به صلح افغانی علاقه نداشته میخواهد راه را یابد که دولت بصورت عام وتام دولت به طالبان تسلیم داده شود. اشرف غنی طالبان را منحیث یک گروه ۶۰۰۰۰ نفری دانسته طالبان با استفاده از انتخابات میتوانند خودرا کاندید نمایند. دولت در ۵ سال ۴۵ هزار سرباز شهید داده است در حالیکه طالبان از ۵۰۰۰ زیاده نمیشود در حقیقت طالب زیاده جوانان را بقتل رسانیده است. جنگ  داخلی  افغانستان  بحد منطقوی و فرا منطقوی دارد. یعنی جنگ ایران سعودی،  جنگ قطر سعودی  ،  هند پاکستان ً، ایران امریکا ، روسیه امریکا ، ایران پاکستان ، جنگ افغانها با امریکا است که توسط امریکا حل شده میتواند جنگ داخلی که چگونه به پایان رسد باید و باید همه افغانها حل نمایند. در قدمه اول دولت با همه احزاب و تنظیم که آزرده ساخته دوباره به دوستی دعوت نماید. بعدا مذاکره با طالبان را آغاز نماید.

منابع

۱. Afghanistan: How does the Taliban make money?

https://www.bbc.com/news/world-46554097

۲. Russia 'arming the Afghan Taliban', says US

https://www.bbc.com/news/world-asia-43500299

۳.نوشته  گالت کارپرنتر How Washington Funded the Taliban۳.

https://www.cato.org/commentary/how-washington-funded-taliban

۴. کی به طالبان پول می دهد؟ نوشته ببیرک احساس

http://www.bbc.com/persian/afghanistan/2009/07/090718_as_taliban_fund

۵.منابع مالی طالبان چگونه تامین میشود؟

https://ariananews.co/news/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF%D8%9F.html/

۶. طالبان از کجا تمویل شده، چگونه ماشین جنگی شان را پیش می برند نوشته رادیو آزادی

https://da.azadiradio.com/a/2028090.html