چهارشنبه ۲۶ قوس ۱۳۹۳

۸صبح: در ایران به‌تازگی چهار دانش‌آموز افغان توسط یک استاد مکتب به‌دلیل نیاوردن کتاب‌های درسی خود، تنبیه شدند؛ اما این تنبیه در نوع خود کم‌سابقه است.
براساس گزارش رسانه‌های ایرانی، «حمید»، «مرتضی»، «یاسین» و «محمدرضا» چهار دانش‌آموز صنف سوم یک مکتب در ولسوالی پاکدشت از توابع تهران، به فرمان استاد، مجبور شدند تا دست‌های خود را داخل کمود تشناب کرده و سپس دست خود را به دهان خود کنند.
خبرگزاری‌های ایران و روزنامه شهروند چاپ آن کشور به تازگی با انتشار این خبر، اعلان کرده‌اند مدیر کل اداره آموزش و پرورش ولسوالی پاکدشت ایران نیز تنبیه دانش‌آموزان افغان را تایید کرده است.
خبرگزاری تابناک ایران نیز با انتشار این خبر، گفته است که این حادثه در یک مکتب ویژه مهاجران افغان منطقه پاکدشت اتفاق افتاده است.
این ماجرا هفته گذشته زمانی اتفاق افتاد که یکی از معلمان یک مکتب در ولسوالی پاکدشت تصمیم گرفت چهار دانش‌آموز افغان را به‌دلیل نیاوردن کارخانگی و کتاب‌های‌شان تنبیه کند. این معلم سپس، نماینده صنف را مامور می‌کند تا آن ۴ نفر را به تشناب‌های مکتب برده، بالای سر آن‌ها بایستد و آن‌ها را مجبور کند تا دست‌شان را داخل کمود ببرند.
در گزارش آمده است که این دانش‌آموزان، یکی پی‌هم توسط نماینده صنف به تشناب مکتب برده شده و پس از بردن دست‌های آنان به داخل کمود، مجبور شده‌اند که دست‌های خود را به دهان‌شان بزنند.
این خبر توسط سکینه بهره‌مندی، مادر یکی از دانش‌آموزان این مکتب رسانه‌ای شد. خانم بهره‌مندی گفته است که پسرش اتفاقی را که برای هم‌صنفی‌هایش افتاده برای او تعریف کرده و او هم ماجرا را از طریق دانش‌آموزان و پدر و مادرهای‌شان پیگیری کرده است.
براساس اطلاع خانم بهره‌مندی به رسانه‌ها، مدیر مکتب به خانواده چهار نوجوان افغان گفته که معلم خاطی را اخراج کرده و بهتر است که در این‌باره هیچ شکایتی نکنند. مدیر مکتب هشدار داده است که اگر به قول او در این‌باره جار و جنجال راه انداخته شود، مکتب تعطیل می‌شود و فرزندان‌شان از درس و مشق باز می‌مانند.
در گزارشی که توسط خبرگزاری شهروند ایران منتشر شده، آمده است که پدر و مادرهای این چهار دانش‌آموز به‌دلیل ترس، از شکایت چشم‌پوشی کرده و موضوع را با هیچ‌کس مطرح نکرده‌اند.
خبرگزاری شهروند ایران هم‌چنان با محمدرضا یکی از دانش‌آموزان تنبیه‌شده، در این مورد گفتگو کرده است. محمدرضا در مورد چگونگی وقوع این حادثه گفته است: «ما آن روز کتابچه‌های‌مان را به مکتب نبرده بودیم. معلم به من و ٣ نفر دیگر گفت از این به بعد یا درس می‌خوانید، یا… می‌خورید. ما خیلی گریه کردیم ولی معلم به نماینده صنف گفت باید ما را به دستشویی ببرد. به او گفت که اگر ما این کار را نکنیم، او را خطکش می‌زند. سپس نماینده صنف، ما را به دستشویی برد و حمید انگشت خودش را که داخل دستشویی کرده بود، خورد. من و بقیه اما انگشت‌مان را زدیم داخل دستشویی بعد از آن یکی از بچه‌ها زودتر از ما از دستشویی فرار کرد و آقای عظیمی، ناظم (سرمعلم) مکتب را دید، او هم آمد و ما را به دفتر مکتب برد. حمید را بردند و به سر و صورتش آب زدند
به گزارش خبرگزاری شهروند، «محمدرضا» آن روز ماجرا را برای خانواده‌اش تعریف نکرده بود. فردای آن روز اما وقتی پدر او به خانه برادرش رفته بود از زبان پسر برادرش که هم‌صنفی «محمدرضا» است، اتفاق را شنید. مادر او در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «قبل از این‌که بچه‌ها از مکتب بیرون بیایند، سرمعلم مکتب به آن‌ها گفته بود که در این‌باره حرفی نزنند. آن‌ها هم به ما نگفتند.» او می‌گوید که دیروز یک نفر از آموزش و پرورش پاکدشت به این مدرسه رفته و با بچه‌ها در این‌باره صحبت کرده است.
در همین حال، غلام‌علی خانی، مدیر کل اداره آموزش و پرورش پاکدشت ورامین اما در گفتگو با «شهروند» می‌گوید معلم مدرسه، این چهار دانش‌آموز را تنبیه کرده اما نه به‌شکلی که این دانش‌آموزان تعریف کرده‌اند. او گفته است که معلم آن روز به این چهار دانش‌آموز گفته که بروند سالن را تمیز کنند.» او می‌گوید این معلم اخراج نشده و به یکی دیگر از مدارس پاکدشت منتقل شده است. به‌گفته او پاکدشت، ٢٧٧ واحد آموزشی و ۶٢‌هزار دانش‌آموز دارد که از این تعداد حدود ١٠‌هزار نفر اتباع افغانستان هستند.
اما با این‌که مدیر کل اداره آموزش و پرورش پاکدشت تنبیه دانش‌آموزان در مدرسه این شهر را تایید می‌کند، اما داوود تاجیک، مدیر این مکتب در گفتگو با رسانه‌های ایرانی وقوع این رویداد را به‌شدت تکذیب کرده است. او گفته است که خانواده‌های این افراد می‌خواهند که مکتب‌شان با مکتب‌های ایرانی ادغام شود و به همین دلیل دست به شایعه‌پراکنی زده‌اند.
خبرنگار زمانی‌که از آقای تاجیک پرسیده که پس چرا معلم را تبدیل کرده‌اید، پاسخ داده است که این معلم کارش در این‌جا سنگین بود و سه روز قبل او را به‌دلیل ناراحتی قلبی به مکتب دیگری تبدیل کرده‌اند.
در همین حال، وقوع این رویداد واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح فضای مجازی برانگیخته است. در سایت تابناک ایران، ده‌ها تن با انتشار دیدگاه‌های‌شان این عمل را محکوم کرده‌اند.
برخی از این افراد، این خبر را با خبر هفته گذشته که در مورد بدرفتاری نظامیان امریکایی در بازداشتگاه‌های کشور منتشر شد، قابل قیاس خوانده‌اند.
در ایران تنبیه بدنی دانش‌آموزان نیز ممنوع است، اما دیده شود که دولت ایران در پی وقوع این رویداد و تحقیر کم‌سابقه چهار دانش‌آموز افغان چه واکنشی نشان خواهد داد.
هم‌چنان برخی از افغان‌ها در فضای مجازی نیز خواستار واکنش وزارت‌های خارجه و معارف افغانستان در پی وقوع این رویداد شده‌اند

 

 

.