افغانستان ، قربانی بعدی مدرسه سازی عربستان

به تازه گی دولت عربستان سعودی اعلام کرده است که میخواهد یک شفاخانه و ۱۰۰ مدرسه دینی در افغانستان بسازد ، این کار در راستای پیشبرد سیاست گسترش وهابیت عربستان سعودی صورت میگیرد که از سوی امریکا هم پشتیبانی میشود .

پروژه مدرسه سازی عربستان پیشینه ای طولانی دارد و از دیرباز تاکنون وهابیون عرب به منظور گسترش وهابیت چنین مدرسه هایی را میساختند و میسازند .
محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه ای با واشنگتن پست اعتراف کرد که ریاض به درخواست آمریکا و برای مقابله با بلوک شرق در دوره جنگ سرد روی گسترش وهابیت تمرکز کرده بود .
چچینی ها یکی از اقوامی هستند که قربانی پروژه گسترش وهابیت عربستان سعودی شده اند ، عربستان سعودی در قفقاز با مدرسه سازی طریقت را تضعیف کرد و وهابیت را گسترش داد به همین خاطر حضور پر رنگ مردان چچینی در اکثر گروه های تندرو و تروریستی مشاهده میشود .
پس از ظهور داعش بیش از ده هزار چچینی به این گروه پیوستند که هزاران تن از آنها در سوریه  و افغانستان کشته و زخمی شدند و در القاعده هم چچینی ها حضور پابرجایی دارند .
ساختن یک شفاخانه در کنار صد مدرسه برای خالی نماندن عریضه است و گرنه اگر عربستان به سلامتی مردم افغانستان اهمیت میداد برای ما صد مدرسه نمیساخت .
اگر خدای ناخواسته با ایجاد صد مدرسه جدید توسط عربستان موافقت بشود باید حداقل صد شفاخانه دیگر هم بسازیم چون یک شفاخانه ای که عربستان در افغانستان میسازد برای کسانی که توسط فارغ التحصیلان آن مدارس شهید و یا زخمی میشوند گنجایش کافی نخواهد داشت .

گسترش وهابیت یکی از بزرگترین خطرهایی است که جهان را تهدید میکند و باید از سوی دولت افغانستان و دیگر دولت ها جدی گرفته شود .

۱۳۹۹.۴.۱۶