مقام‌های حکومت پیشین افغانستان می‌گویند که ملا محمد عمر، رهبر طالبان در بازداشت نیروهای امنیتی پاکستان در شهر کراچی به سر می‌برد.

ایمل فیضی؛ سخن‌گوی حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان به خبرنگار بخش پشتوی بی‌بی‌سی گفته‌است که این موضوع توسط جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا فاش شده‌است.

آقای فیضی گفته‌است جان کری در زمانی‌که سناتور ایالات متحدۀ امریکا بود این موضوع را در دیداری با رییس جمهور کرزی در میان گذاشت.

به گفتۀ فیضی، کرزی در مورد بازداشت ملا عمر در کراچی وضاحت خواسته بود اما هیچ پاسخ رضایت‌بخشی در یافت نکرد.

حامد کرزی در این دیدار با جان کری گفته‌است که چرا امریکا برای بازداشتش اقدام نمی‌کند؟ در حالی‌که به خاطر وی جایزه تعیین کرده و شهروندان روزانه به رهبری وی هدف قرار می‌گیرند؛ اما او در بازداشت نیروهای پاکستانی به سر می‌برد.

این در حالی‌ست که چندی‌پیش امنیت ملی افغانستان به شک و تردید در مورد زنده‌بودن ملا عمر اشاره کرد و گفت که رهبری طالبان را چندتن دیگر به پیش می‌برند و ملا عمر در میان‌شان حضور ندارد.

هم‌چنان حسیب صدیقی، سخن‌گوی امنیت ملی گفت که طالبان متفرق شده و چهره‌های ارشد آنان به سه‌گروه تقسیم شده و هرگروه را فردی رهبری می‌کند.

از سویی، طالبان هم‌واره از قول وی فرمان صادر می‌کنند و طی این مدت که وی در یک انزوای مبهم به سر می‌برد از آدرسش همواره دستورهایی را به پیروان‌شان داده‌اند.

حکومت پاکستان تا کنون در مورد این گفته‌های سخن‌گوی رییس جمهور پیشین افغانستان اظهار نظر نکرده‌است.