امروز انتخابات ریاست جمهوری در امریکاست

۰۳ / ۱۱/ ۲۰۲۰

 

درحالیکه انتخاب مجدد دونالد ترمپ ادامهٔ یک فاجعه برای امریکا خواهد بود انتخاب جوبایدن آغاز یک فاجعه برای وحدت ملی و تمامیت ارضی افغانستان محسوب میگردد! جو بایدن زمانی گفته بود: "پاکستان برای ایالات متحده پنجاه مرتبه مهم‌تر از افغانستان است."

در حالیکه مردم افغانستان از موقف دونالد ترمپ در مورد افغانستان از طریق سیاستهای زلمئ خلیلزاد آشنائی کافی دارند، بسیار کمتر در مورد موقف جو بایدن میدانند. در اینجا موقف جوبایدن را در قبال افغانستان به نقل قول از یک نوشته بی بی سی تقدیم میکنم .

اظهارات جنجالی جو بایدن درباره افغانستان نشر شده در بی بی سی ترجمه از نبیل عزیزی (افغان جرمن آنلاین).

"جو بایدن در یک مناظره تلویزیونی با سایر داوطلبان نامزدی حزب دموکرات در ماه فبروری امسال گفت: "درباره افغانستان باید بگویم، من کاملا مخالف ایده ملت‌سازی در این کشور بودم...ممکن نیست که آن کشور متحد شود، هیچ امکان ندارد که آن کشور یکپارچه شود." وی در همین خصوص اضافه کرد که اما شاید بتوان با اقداماتی از انجام حملات بیشتر از خاک افغانستان جلوگیری کرد. او به طور ضمنی فدرالیسم را راه حل افغانستان دانسته بود، قبلا نیز درباره فدرالی شدن عراق صحبت کرده بود.

آقای بایدن همیشه خواهان فراخواندن سربازان آمریکایی از افغانستان بوده است. از آقای بایدن نقل شده که به ریچارد هالبروک، نماینده ویژه وقت آمریکا در افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۰ با فریاد گفته که "من جان پسرم را به آنجا (افغانستان) برای حقوق زنان به خطر نمی‌اندازم." فرزند بایدن که عضو گارد ملی آمریکا بوده قبلا در عراق خدمت کرده بود.

در اظهارات جنجالی دیگری آقای بایدن در سپتامبر سال ۲۰۱۹ با اشاره به تجربیات خود درباره افغانستان گفت: "وقتی که پاکستان سه ولایت افغانستان را در شرق کشور کنترل می‌کند. افغانستان را نمی‌توانیم درست کنیم. درست شدنی نیست."

آقای بایدن در سال ۲۰۱۱ زمانی که معاون بارک اوباما بود، نیز در مصاحبه با مجله آمریکایی نیوز‌ویک گفت: "که آمریکا، گروه طالبان را در افغانستان دشمن خود نمی‌داند، "طالبان دشمن ما نیست. این بسیار مهم است." جو بایدن در آن مصاحبه افزوده بود: "تا کنون هیچ جمله‌ای یا اظهار نظری از رئیس جمهوری آمریکا (باراک اوباما) در زمینه سیاست ما دیده نشده است که گفته باشد طالبان دشمن ماست، زیرا منافع ایالات متحده را تهدید می‌کند."

به عقیده او "ما تلاش می کنیم دولت (افغانستان) را در موقعیتی قرار دهیم که با قدرت (با طالبان) مذاکره کند و شرایطی پیش نیاید که دولت به دست طالبان سرنگون شود."

پس از هجده ما مذاکرات فشرده، در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰توافقنامه تاریخی صلح میان زلمی خلیلزاد، فرستاده خاص آمریکا برای صلح افغانستان و ملابرادر، معاون سیاسی طالبان در دوحه قطر امضا شد.

آیا جو بایدن خواسته‌های خود را در توافقنامه صلح آمریکا و طالبان می‌بیند؟ موضوعی است که او در کارزارهای انتخاباتی خود در باره آن اظهار نظری نکرده است.

آقای بایدن همواره از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت کرده است. در سپتامبر ۲۰۰۹، در اولین سال به عنوان معاون رئیس جمهور در یک سخنرانی در بروکسل در جمع نمایندگان ناتو گفته بود که "مذاکره با میانه‌روهای طالبان، تاکتیکی است که ارزش دارد به کار گرفته شود."

بایدن در سفری به کابل به حامد کرزی، رئیس جمهور وقت افغانستان گفته بود که "آقای رییس‌جمهور… پاکستان برای ایالات متحده پنجاه مرتبه مهم‌تر از افغانستان است."

سال گذشته، در یک مناظره میان نامزدان حزب دموکرات نیز آقای بایدن بار دیگر پیشنهاد کرد نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند و در عوض پاکستان پایگاهی برای این سربازان در اختیار آمریکا بگذارد تا واشنگتن بتواند به "جلوگیری از حملات تروریستی از افغانستان به آمریکا" ادامه بدهد.

جو بایدن: افغانستان کشوری سه پاره و درست‌ناشدنی است."