۲۰۱۵.۲.۱۳

روز والنتین ، که مصادف با ۱۴ فبروری هرسال میباشد ، امروزه به نام روز جهانی عشق پذیرفته شده است. در این روز سخن از «عشق» است، ابراز عشق زن و شوهر به همدیگر و ابراز عشق جوانان عاشق اع/  م از دختر و پسر به همدیگر.

بلی ! در این روز جوانان دلداده به دلبران و همسران به همدیگر با دادن تحفه تجدید عشق مینمایند. اما این روز به آنهایی که جرئت ابراز عشق را به معشوق خود ندارند، به یک وسیله یی خوب ابراز عشق مبدل گردیده است . همچو جوانان در این روز با دادن تحفه به جانب مقابل میرساند که عاشقت هستم.

عشق چیست؟

عشق، شگفت دوست به حسن محبوب، درگذشتن از حد در دوستی، به حد افراط دوست داشتن. (لغت نامه دهخدا)

عشق، ع = علاقه، ش = شدید، ق = قلب. یعنی علاقه شدید قلبی. (لغت نامه دهخدا)

عشق به معنی شیفتگی، دلدادگی، دلبستگی و دوستی مفرط. (فرهنگ لغت عمید)

عشق لذتی مثبت یا احساس عمیق، علاقه لطیف و یا جاذبه یی شدید است ، که موضوع آن زیبایی است. این احساسی عمیق، علاقه یی لطیف و یا جاذبه یی شدید محدودیتی در موجودات و مفاهیم ندارد و میتواند در حوزه هایی غیرقابل تصور ظهور کند . همچنان عشق واقعی باور و احساسی عمیق و لطیف است ، که با حس صلح دوستی و انسانیت در تطابق است . بناءً کلمه «عشق» معانی مختلفی را بازگو میکند و انواع عشق مانند عشق عرفانی، عشق افلاطونی، عشق مذهبی، عشق به خانواده . . . وجود دارند.

اما در «روز والنتین» حکایت از عشق رومانتیک که آمیخته یی از احساسات و میل جنسی است، میباشد.

این روز در فرهنگ مسیحی سده های میانه و سپس در فرهنگ مدرن غربی و امروزه در فرهنگ اکثر کشورها روزی «ابرازعشق» است . هر سال روز ۱۴ فبروری به این مناسبت برگزار میشود . این ابراز عشق معمولاً با فرستادن کارت والنتین یا خرید هدایایی مانند گل سرخ انجام میشود . گرچه تاریخچهٔ کامل و دقیق والنتین در دست نیست و آنچه از پیشینه این روز میدانیم با افسانه درآمیخته است . چنانچه امروز کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده است که حداقل سه قدیس به نام والنتین وجود داشته ، که همگی به قتل رسیده اند. به همین دلیل چندین افسانه سعی در بازگویی تاریخچه این آئین دارند.

طبق یک افسانه مشهور در سده سوم میلادی ، در روم باستان در دوران فرمانروایی کلاودیوس دوم کشیشی به نام والنتین میزیسته است. کلاودیوس عقیده داشت که مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند . از این رو امپراتور روم ازدواج را برای مردان جوان قدغن میکند . والنتین معتقد بود که این حکم ناعادلانه است؛ لذا مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری میکرد. هنگامی که کلاودیوس این امر را دریافت، والنتین را به مرگ محکوم و اعدام کرد و به همین خاطر امروزه والنتین به نام فدایی و شهید عشق یاد میگردد.

افسانه یی هم گفته میشود، که کشیش والنتین خود زمانی که در زندان بسر میبرد، عاشق دختر زندانبانش شده و نخستین کارت را خود او قبل از مرگش برای آن دختر فرستاد و در آن نوشت:

« از طرف والنتین تو. »

برخی هم معتقد اند که کلیسای کاتولیک به منظور مسیحی سازی یک سنت باستانی «لوپرکالیا» که در روم مرسوم بوده، این تاریخ را برگزیده است. در امپراتوری روم تا اواخر قرن پنجم میلادی جشن «لوپرکالیا» به مناسبت باروری برگزار میشد.

پاپ « ژلازیوس یکم » برگزاری جشن لوپرکالیا را مشرکانه خواند و ممنوع کرد. وی روز ۱۴ فبروری را به عنوان روز والنتین اعلام کرد، تا با اعمال مشرکانه مقابله کند.

در سده های میانه اروپا، والنتین یکی از محبوب ترین قدیسان بوده است. بخصوص همزمانی شروع جفت گیری پرندگان با روز والنتین، این باور را که روز والنتین به واقع « روزعشاق » است، تشدید کرد.

قدیمی ترین یاد بود والنتین که امروز در دست میباشد، مربوط به چارلز دوک اورلئان است. وی که در پی شکست در نبرد اجینکورت در برج لندن زندانی بود، نامه یی را در سال ۱۴۱۵ میلادی برای معشوقه اش نوشت که اکنون در مجموعه دستنویس های کتابخانه بریتانیایی نگهداری میشود.

امروزه شهر گلاسکو ( بزرگ ترین شهر اسکاتلند و سومین شهر پرجمعیت در پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی ) به این دلیل که بقـــــایای والنتین قدیس در کلیسایی در این شهر نگهداری میشود، « شهرعشق » لقب گرفته و از سال ۲۰۰۲ میلادی این شهر در روز والنتین میزبانی فستیوالی به نام « فستیوالی عشق » است. (ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد)

پس روز والنتین یعنی روز عاشقان برای همه که به دلبران خود علاقه شدید قلبی دارند مبارک باد.

با حرمت

ز . مراد