15 می 2015

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1993 روز 15 می را بحیث روز جهانی خانواده اعلام نمود و از آن تاریخ تا کنون از این روز در گرامیداشت از خانواده در مقیاس جهانی تجلیل به عمل میآید.

اسناد بین المللی معاصر جایگاه خاص خانواده را تعریف و اعلامیه جهانی حقوق بشر و اسناد ناشی از آن خانواده را بمثابه رکن اصلی جامعه مسجل و همچنان در ماده 54 قانون اساسی افغانستان این اصل تسجیل گردیده است.

برای افغانستان که چهار دهه جنگ شیرازه جامعه را متلاشی ساخته و خانواده ها مصایب بزرگ را متحمل گردیده اند، تجلیل این روز اهمیت استثنائی را کسب مینماید.

آفت جنگ ، مهاجرت های وسیع و کتلوی ، شهادت هموطنان، معلولیت ، فقر و بیکاری مصایب عظیمی اند که مجموع ارکان جامعه و خانواده را با مخاطرات جدی مواجه ساخته است. همه روزه آفت جنگ و سونامی بنیادگرائی از خانواده ها قربانی میگیرند.

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا باور کامل دارد که احیای سلامت جامعه بدون توجه جدی و دائمی و مواظبت از خانواده بمثابه مکان والای ارضای نیاز های روحی و معنوی و ضامن بقا و تداوم جامعه، از طرف دولت ، جامعه مدنی و تمام مردم میسر نخواهد بود. این خانواده است که با در نظر داشت این که خشونت در آن حاکم است یا مصئونیت ، چه طفلی را به جامعه تقدیم میکند. خانوداه با ثبات و عاری از خشونت متضمن تربیه سالم و مصئون و تقدیم طفل دارای شخصیت ثابت و موثر برای اجتماع خواهد بود اما خانواده که در آن خشونت حاکم و مصئونیت محکوم باشد، بجز از طفل پر از معضلات ، معضله بر انگیز و عامل خشونت چیزی دیگری را به جامعه تقدیم کرده نمیتواند.

گرامیداشت از روز جهانی خانواده برای مهاجران و منجمله اقلیت افغان در اروپا که افزون بر تما م مصائب با پرابلم تصادم کلتوری و پذیرش در جامعه اروپائی و سرنوشت اطفال شان در گیر میباشند، حایز اهمیت بزرگ پنداشته میشود.

با احترام

شورای رهبری

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

www.hoqooq.eu