بسم الله الرحمن الرحیم

رفقای نهایت محترم و اعضای محترم شورای سراسری حزب وطن!

قبل از همه تشریف آوری شما را به چهارمین اجلاس نوبتی شورای سراسری حزب وطن خوش آمدید می گویم و به نمایندگی از هیأت اجرائیه از هر یکی از شما اظهار سپاس می نمایم که با وجود مصروفیت های بیش از حدی که دارید، جهت شرکت در این اجلاس از ولایات مربوطه به مرکز تشریف آورده اید.

 

رفقای نهایت محترم!

موضوع اجلاس حاضر قبلاً در جلسه مؤرخ 11/2/1394 هیأت اجرائیه مشخص گردیده که عبارت از: "اصلاحات در نظام انتخاباتی و برنامه صلح ملی حکومت وحدت ملی" می باشد. هردو بخشی از موضوع مورد بحث در شرایط فعلی برای مردم افغانستان از اهمیت بخصوص برخوردار می باشد. صلح و انتخابات هردو موضوع وابسته به حیات سیاسی مردم افغانستان است که هیچ فردی از ملت واحد افغانستان نمی تواند در برابر آن بی تفاوت باشند. لذا حزب وطن که رهبر شهید آن دوکتور نجیب الله رئیس جمهور جمهوری افغانستان، طراح و بانی سیاست صلح و آشتی ملی در کشور محسوب می گردد؛ تلاش بخرچ می دهد تا با ارائه طرح ها و پیشنهادات اثر گذار؛ جامع و علمی در رابطه به صلح و وحدت ملی افغانستان نقش بارزی خویش را ایفا نماید. اما قبل از اینکه پیرامون طرح ها و پیشنهادات در این رابطه صحبت شود، بیآئید در مورد نحوه فعالیت حزب خود صحبت نمائیم. زیرا قوت و نیرومندی حزب می تواند نقش و برازندگی خود را در جامعه داشته باشد، در غیر آن صحبت ها پیرامون برنامه های مطروحه حکومت و دولت و نظام بی معنی و میان تهی است. خلاصه اینکه حزب کما فی السابق به فعالیت و سازماندهی کارهای حزبی ادامه داده و در عمده ترین ولایات، شهر ها و ولسوالی های عمده ساختار های حزبی حزب وطن فعالیت داشته و ارتباط شورا ها از پائین به بالا و از بالا به پائین با گذشت هر روز استحکام و گسترش می یابد. در جلسات حزبی روی موضوعات مبرم حیات سیاسی مردم صحبت های همه جانبه صورت می گیرد و صفوف حزب از لحاظ کمی و کیفی پیوسته در حالت رشد می باشد. با ساختار های بیرون مرزی حزب وطن از طریق شعبه روابط بین المللی حزب تماس های وسیع تأمین گردیده و رفقای حزب وطن در کشور های عمده (آلمان، ناروی، سویدن، دنمارک، بلجیم، کانادا، آسترالیا، فدراسیون روسیه و غیره) از طریق مسوولین شورا های انتخابی حزب وطن از نقطه نظر مالی، مشاوره های سیاسی و تهیه اسناد مبرم حیات حزبی، کمک و همکاری نموده اند، من به نمایندگی از همه شما با استفاده از این موقع مراتب سپاس و قدردانی خویش را از همه همکاران دور از وطن حزبی ما ابراز می نمایم و برایشان صحت و موفقیت آرزو می نمایم.

کار برخی شورا های حزب وطن (ننگرهار، خوست، پکتیا، لغمان، هلمند، نیمروز، بلخ، جوزجان و سر پل) و ساختار های حزبی اروپائی و کشور های مشترک المنافع حزب وطن بمقایسه سال پار بهتر گردیده در حالیکه در کار برخی از شورا ها کندی بمشاهده می رسد. ما نمی توانیم در برابر ضعف ها و نارسائی های موجود کاری، بی تفاوت باشیم، تحرک در کار ساختار های حزبی حزب ما یک ضرورت است، حزب ما از جمله احزاب جدید نبوده و نیست. افتخار کار و سابقه (50) ساله دارد. صفوف وفادار و کادر های ورزیده و با تجربه حزبی کم نیستند. با استفاده از همین برتری های موجود، لازم است تا به رشد کمی حزب توجه جدی معطوف گردد.

رهبری حزب تدابیر جدی را در این راستا منجمله ایجاد سیستم ثبت ریکارد وظایف حزبی برای شورا ها و مسوولین حزبی رویدست خواهد گرفت تا در آینده توظیف رفقا و اعضای حزبی در مقامات رهبری حزبی بر رویت همین ریکارد صورت گیرد.

کار شورا های حزبی که غیر قناعت بخش ارزیابی می گردد، در جلسه آینده هیأت اجرائیه توأم با تدابیر جدی و عضویت آنعده اعضای شورای سراسری حزب را که در جریان بسته سال حتی یک بار هم با مسوولین و مرکز در رابطه به ارائه پیشنهاد و یا انتقاد تماس حاصل نداشته اند مورد بر رسی جدی قرار خواهد گرفت.

موضوع پرداخت حق العضویت ها بمثابه یک مکلفیت در برابر اعضای حزب قرار دارد. اگر اعضای حزب در برابر انجام آن با بی اعتنائی برخورد می نمایند در واقع اساسنامه حزب را نقض مینمایند.

ما در این خصوص بر علاوه اینکه پرداخت حق العضویت ها را با در نظر داشت نورماتیف های جدید وضع شده توسط اعضای حزب متوقع هستیم، پرداخت بموقع آن را نیز از اعضای حزبی توقع داریم. در غیر آن موضوع بعد از بر رسی جامع، دقیق و همه جانبه با جدیت پیگیری می شود. زیرا برای رهبری حزب بعد از این نه تنها موضوع رشد کمی حزب مطرح است بلکه کیفیت ساختار ها و شورا های رهبری حزب را نیز مورد توجه جدی قرار خواهند داشت. موضوعات یاد شده فوق از جمله موضوعات رشد کیفی ساخار ها به شمار می اید تا معلوم شود کی ها با ما هستند و کی ها صرفاً با ما روز گذرانی دارند. قاطعیت و برخورد مدبرانه در این راستا به یک ضرورت جدی زمان از لحاظ کار حزبی برای ما مبدل گردیده است. لذا از رفقای شورای سراسری توقع جدی می نمائیم تا به این موضوع توجه مبذول داشته، ناظر وضعیت جدی در این زمینه باشند.

درنوملگرو!

دروان کال دثور په یولسمی نیټی اجرائیه هیات اړینه او مهمه غونډه درلوده چی په هغی کی دگوند دحقوقی برخه لیک موضوع په پوره غور سره وڅیړل شوه ، موږ داسی فکر کوو چی دوطن گوند دیوه کامپلکسی او محاسبه شوی یرغل سره مخ دی . دگوند او دوخت دجمهوری ریاست دکاندید محترم داکتر اشرف غنی سره(چی دا دی اوس د منتخب ولسمشر په توگه دنده تر سره کوی) امضا شوی موافقتنامه عملآ له یادوتی. هم دپرونی دوستانو او هم ددولت په منځ کی د گوند په اړوند دښه نیت نښی کمزوری ښکاری. موږ ته لازمه ده چی گوند دخپل توان او رسالت نه دعمل په ډگر کی په کلکه دفاع وکړو او په عملی ډگر کی دقانونی پراخ کارپه مقصد دسیاسی احزابو دقانون سره سم ثبت او راجستر شی.

تاسو ته په همدی هکله د ځانگړی پیشنهادی طرحی وړاندیز د اجندا د ځانگړی مادی له مخی وړاندی کوی.

دگوند دثبت او راجستر په اړوند د حکومتی چارواکودعکس العمل وړاند وینه ممکنه نده ، دهرڅه دپیښیدو امکان شته. ددولت عکس العمل دگوند دوړانډیز په مقابل کی دگوند لخوا د لازمو تدابیرو نیولو اړتیا پیښوی په داسی حال کی چی د شورا دجلسی عاجل رابلل او دتدابیرو نیول به ستونزمن کار وی، نو غوښتنه می داده څو دلازمو تدابیرو نیولو لپاره د اجراییه هیآت او دتفتیش کمسیون گډی غونډی ته، پوره واک او اختیار ورکړ شی.

اعضای محترم شورای سراسری حزب وطن !

مسله دیگری که با زنده گی داخلی ووضیعت تشکیلاتی حزب پیوند دارد، رایطه حزب با احزاب و سازمانهای مماثل است. هیات اجرائیه درین مورد اعلامیه ی را تصویب و به نشر رساند. درین اعلامیه مسله وحدت نیروهای همفکر٬ همسو ومشترک الاهداف مسله بااهمیت ارزیابی گردیده با درنظرداشت اهمیت مسایل مطروحه در آن لازم دانسته شد تا با اعضای محترم شورای سراسری در میان گذاشته شود درین اعلامیه تاکید گردیده :

با توجه به انکشاف اوضاع سیاسی کشور این مسله اهمیت بیشتری کسب نموده و عملآ به مشغله فکری این نیروها مبدل گردیده است. این وضیعت قبل از هرمرجع خود این نیرو ها را به چالش کشیده میتواند زیرا تلاش برای همگرایی که محور انرا دفاع از خود ویا حضور خود در وضیعت سیاسی تشکیل دهد جریان گسترده ترقیخواه را از حوزه منافع همه گانی به حوزه منافع گروپی محدود ومحصور میسازد.

به باور حزب وطن وضیعت مورد بحث در واقع بیان وضیعت نبرد میان استبداد و دموکراسی، پیشرفت و عقبگرد است، پس هم دلیل و هم موضوع حساسیت اوضاع در حوزه منافع همه گانی ( منافع ملی ) قابل درک، تعریف و بررسی است. توفیق کار و مبارزه درین عرصه اساسآ وابسته به بکارگیری وسایل وسیاستگزاریهای متناسب به خواست ووضیعت جاریست.

حزب وطن درحالیکه احزاب و سازمانهای سیاسی را وسایل مشروع بخاطر اهداف مشروع میداند و معتقد است که اهداف و شرایط اجتماعی شکل٬ ماهیت و نام این وسایل را تعین مینماید، به وحدت تشکیلاتی و سیاسی اشخاص، محافل، احزاب وسازمانهای همفکر و همراه اهمیت بزرگی قایل است و درینراه از هیچگونه انعطافیت در عرصه ساختاری، فکری و کادری دریغ نمی ورزد.

حزب وطن آماده است در چنین پروسه ها فعالانه اشتراک ورزد وبر وظایف خود عمل کند. جائی شکی وجود ندارد که تشکیل چنین اقدامی در پروسة شکل گیری وحدت های ارگانیکی ساختار های جداشده از بدنه حزب وطن از اهمیت بزرگی برخوردار است. ما ازوصل مجدد ساختار ها و تشکل های انسجامی ایجادشده از بدنه حزب وطن در وجود حزب مشترک مان با صراحت استقبال می کنیم، ولی به هیچ وجه از شعار انحلال بی هدف، آغاز جدید و طی دوباره راه رفته حمایت نمیکنیم. بیآئید بخانه مشترک خود برگردیم و از آنجا به اقدامات مدبرانه حیات سیاسی با رعایت کامل و احترام به همدیگر بپردازیم.

خانوادة مشترک سیاسی ما خانواده اتنیکی نیست، بنابر این هویت این خانواده را اعتقاد به اندیشة مصالحه ملی و عضویت در حزب وطن مشخص می سازد، بدون این مشخصه مفهوم خانواده مشترک سیاسی تجسم یافته نمی تواند.

ولی این عرصه بدون شک و شبهه عرصه منافع محدود است و قبل از هر چیز همین منافع جغرافیا و چوکات آنرا تعین میکند. توسعه این چوکات که وحدت سیاسی و تشکیلاتی کلیه نیروهای وطندوست، ترقی پسند، ملی و دموکرات رامدنظر داشته باشد غیر واقعی و ارمانگرایانه است که نه در گذشته اتفاق افتاده و نه در امروز امکان آن وجود دارد.

ما اگر بخواهیم و یا نخواهیم، مجبور به انتخاب تاریخی هستیم: در یک طرف منافع خودی (منحیث حزب، سازمان و خط فکری ) قرار داردو در طرف دیگر منافع همگانی و ملی. نمیگوئیم که این منافع لزوماً در تقابل با هم قرار دارند، این ها می توانند و در مواقع زیاد هم روی یک خط منطبق باهم واقع شوند. ولی بدون شک یکی را نمی توان جاگزین دیگری ساخت، رجحان یکی بر دیگری را اهداف وشرایط که در ان قرار داریم تعین می کنند.

غیر عملی نیست که بتوانیم با طرح ریزی سیاست دو بعدی هردو را همزمان مد نظر داشته باشیم ولی در عین حال ناگزیر خواهیم بود، تمرکز بر یکی را نسبت به دیگری ترجیح دهیم و این رجحان را هم، شرایط موجود و گستره اهداف به ما دیکته می کند، نه ارادة خودی ما.

قبل از طرح و پیشنهاد هرگونه راهکار، باید بر سر پاسخ به این پرسش به توافق برسیم که در شرایط موجود به کدام یک از این منافع باید رجحان دهیم؟

بحث تشریک مساعی با محوریت اصل (وحدت تشکیلاتی) در واقع بحث ستراتیژیک برخاسته از منافع محدود است که بقول معروف خانواده سیاسی دیروز را در بر میگیرد همزمان موضوعات کشوری در رابطه با همگرائی و تشکل نیرو های وطندوست و ترقی پسند نیز بمثابه وظیفه ملی مطرح است که ظرفیت گنجایش نیروهای وطندوست و ترقی پسند از «چپ » و « میانه» و«ملی» و«مذهبی» و غیر مذهبی را دارا بوده و میتواند گامهای استواری در جهت اعتماد سازی و باورمتقابل میان این نیرو ها که لازمه وحدت ملی وجامعه مدنیست، بردارد

حزب وطن معتقد است که مبارزه برای وحدت میان نیرو های همباور و همگام حق و وظیفة این نیرو ها است وهمزمان یاد آور میشود که پروسة وحدت در ذات خود یک پروسة زمانگیر و پر فراز و نشیب است که متأسفانه در کشور ما اکثراً به دلایل روشن به تعمیق اختلافات انجامیده است، زیرا استفاده افزاری از آن در حد شعار پر جاذبه، بدون موجودیت و یا ایجاد زمینه های عینی تحقق آن نتائیج معکوس ببار میاورد. ما در وضیعتی قرار داریم که نه وظایف ملی نه زمان و نه ارایش نیروهای اجتماعی اجازه انرا میدهد تا در چنین لحظات حساس کشور ازیکطرف به قیمت کاهش توجه به عرصه های دیگر درین عرصه متمرکز شویم و از طرف دیگر در میان سازمانها و احزاب جداشده از حزب وطن و دیگر نیروهای وطندوست و ترقی پسند خط فاصل بکشیم.

داشتن دست آورد در پروسه تشریک مساعی با محوریت اصل وحدت تشکیلاتی، معکوساً متناسب است با وسعت دایرة مشمولین وحدت. هرقدر دایرة نیرو ها برای وحدت تشکیلاتی وسیعتر گردد، به همان پیمانه تحقق آن غیر عملی تر و مصروف کننده تر می گردد. شعار وحدت تشکیلاتی کلیه نیروهای مترقی ووطندوست درواقع بمعنی مصروف ساختن این نیرو ها در میان خود و عملاً خالی کردن میدان مبارزه حیاتی کار سیاسی برای مخالفین این جریان است.

حزب وطن معتقد است که زمان ان فرا رسیده تا به اختلافات ذهنیگرایانه و انتقامجویی ها پایان داده شود. پیشنهاد میداریم بدون آنکه استقلال تشکیلاتی و فعالیت های نورمال احزاب و سازمانها تحدید گردد، با مدنظر قرار دادن اهداف بزرگ ملی و با تاکیدبر عبور از دید قدرت محور به دید مردم محور مساعی خود را مشترک سازیم.

برای این منظور میکانیزمی را بوجود اوریم تا در هماهنگی و همسویی سیاستها، شعارها و اقدامات مشترک ممد و مفید واقع گردد. بگذار شعار وحدت ضامن پیروزی است را هرچه بلند تر فریاد بزنیم ولی همزمان با ان از واژه های وحدت و پیروزی تعریف و تصویر جدید ارائه داریم ،منافع همه گانی حکم میکند وحدت را درچوکات ساختاری اسیر نکنیم و پیروزی را درتداوم تدریجی انقلاب اجتماعی( حرکت تکاملی پیشرونده و دگرگون کننده جامعه) جستجو نمایم.

اقدامات بزرگ ملی پیشروست که برجسته ترین ان انتخابات شورا های ولسوالی، شورای ملی، لویه جرگه قانونی، انتخاب نظام سیاسی و انتخابات ریاست جمهوریست. به هرگونه تلاشهای که ما را از تشریک مساعی درعرصه های یاد شده باز میدارد و در جاهای دیگری مصروف میسازد به دیده شک بنگریم.

ما به همه نیروهای متعهد به صلح و ترقی کشور مراجعه میکنیم :

راه وحدت، راه پیروزی و سرفرازیست، بیائید آن رادرمیکانیزم همکاری نیرو های ملی و دموکرات به تجربه گیریم. حزب وطن یکی از همگامان درین عرصه خواهد بود.

اعضای محترم شورای سراسری حزب وطن!

طوریکه بار ها خاطر نشان گردیده حزب وطن از نظام سیاسی موجود به دلایل معلوم حمایت مینمایدو از تمام نیروهای ترقیخواه ووطندوست میطلبید تا حمایت قاطع وعلنی خود را از نظام موجود اعلام دارد چون باور داردجایگزین آن سیطره وحشی ترین ارتجاع قرن و فرورفتن کامل کشور در عمق بحران تا سرحد فروپاشی است.برای رفع هرگونه سوتفاهم باید تاکید نمود که هدف از طرح حمایتی اعلام تقدس و تغیر ناپذیری نظام نبوده بلکه تاکید بر مخاطرات و نتائیج بر اندازی آن در شرایط کنونی است.بخاطر تکمیل و اصلاح نظام میتوان و باید مبارزه کرد. بگذار حمایت از نظام و مبارزه مشترک برای اصلاح و تکمیل آن به یکی از عوامل وحدت ملت بخاطر دفاع از دموکراسی، حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی مبدل گردد. واما مسله دولت و حکومت که درهم تنیده و بنابر ساختاروشکل آن دارای مرزهای جداگانه و مشخص قوای ثلاثه نیست، بحث جداگانه است.

حکومتی که در نتیجه ائیتلاف دو تیم رقیب و متفاوت الاهداف انتخاباتی بر محور تقسیم قدرت بمیان آمد و خود را حکومت وحدت ملی نامید در واقع نتائیج انتخابات واراده مردم را وجه المصالحه قرار داد وتعبیر دیگر و تعریف وارونه از انتخابات بدست داد که اگر این هم گرایی رقبای انتخاباتی بر محور اهداف و منافع ملی ایجاد و برپایه تعریف شفاف از اهداف آن قدرت دولتی شکل می گرفت، نتائیج دستآورد های این ائیتلاف میتوانست هم این ائتلاف را بخوبی توجیه وهم رای دهنده گان هردو طرف را به درستی این اقدام قانع سازند که متا سفانه این ائیتلاف تقسیم قدرت را میان رده های بالایی گروه های انتخاباتی خودی هدف محوری قرار داد و تا اکنون حداقل بیشتر از یک پنجم عمر خود را بدون اینکه این غایله تمام شود در تقسیم قدرت و چاه وچاله کندن در روی راه همدیگر برای تصرف قدرت بیشتر هدر داده وتمام ساختار را به مرض ساری سرپرستی مبتلا نمود از سرپرستی قوای قضائیه تا سرپرستی حکومت مرکزی و محلی تا سرپرستی شورای ملی، که بطور غیر قابل جبران به نظام وحاکمیت دولتی صدمه وارد و زمینه های مساعد توسعه فعالیتهای استخبارات خارجی را دروجود طالب و داعش زمینه ساز گردید. هردو جانب ائیتلاف نه تنها از معیار های اعلام نموده خود عقب رفتند و در مقرری ها روابط به اصل تعین کننده تبدیل گردید بلکه در موارد خاص رضائیت حامیان را بر روابط خودی نیز ترجیح دادند که موجبات تشویش گسترده میان مردم را سبب گردیدند.

حزب وطن صرف نظر از رابطه و دیدگاه حکومت با خود، با وجود اشتباهات تاریخی حکومت در موارد مختلف، از اقدامات آن در مبارزه با بنیادگرایی، حقوق و آزادی های فردی و اجتماعی از جمله حقوق زنان، رشد و انکشاف اقتصادی و اجتماعی وتوسعه بنیاد های ستراتیژیک تحول اقتصادی واجتماعی حمایت و همکاری نموده و در برابر انحرافات و اشتباهات آن قاطعانه می ایستد.

با توجه به همین مواضع ما نظریات، دیدگاه ها و پیشنهادات حزب را چه از طریق مطبوعات و چه بصورت مستقیم به مقامات رهبری دولت ارائه داشته ایم که درین ارتباط ارائه دو سند مفصل که بیانگر مواضع حزب ما پیرامون برخی استقامت ها و اقدامات حکومت وحدت ملی عنوانی شخص جلالتمآب رئیس جمهور به مقام ریاست جمهوری و سند سوم که برای برسی شما درین جلسه مطرح است یادآوری نمود.

حزب وطن کادر های با اعتبار ومجرب سیاسی فراوان در ترکیب خود دارد که با شرایط پیش گفته به همکاری با دولت آماده است ولی ما از آنجمله نیستیم که با شرکت در قدرت برای ایفای هر نقشی که حاکمیت تعیین نماید بلی بگویم و به آرمانهای ترقیخواهانه ووطنپرستانه خود پشت پا زنیم.

درنوملگرو!

د سولی او ټاکنو مسلی دوه هغه پیچلی او ستونزمنی مسلی دی چی دهیواد سیاسی او ټولنیز برخه لیک دهغو څرنگوالی پوری نیغ په نیغه ټړاو لری.

دسولی په اړوند دا دی تاسی به په یوه مفصل او بیل سند کار وکړی نوځکه ډیر پری نه تم کیږم خو یولړ اړینی خیری دی چی ښایی په پوره ځیرتیا سره ورته توجه وشی.

دسولی په پروسی کی یو لړ بدلونونو ژوری پوښتنی رامنځته کړی دی. دمثال په ډول کابو نیمه پیړی کیږی چی دهیواد دبی ثباتی او دجگړی دهڅولو په کار دمنطقی استخبارات او په تیره بیا زمونږ په گاونډ کی آی اس آی بوخت اوپیاوړی رول لوبوی خو دا دی اوس په پوره توان دطالبانو سره دسولی په پلمه دهیواد مشرتابه هیات او لارښونکی هستی یی یرغمل کړی دی. ددی بدلون دريښو موندلو لپاره کفایت کوی چی دی ټکی ته ځیر شو چی پاکستان طالبانو سره پر سولی ټینگار کوی، نه په افغانستان کښی دسولی پر مسایلو. دا هم په داسی حالاتو کی چه دیوی څیړل شوی او حساب شوی نقشی پر بنسټ دطالبانو ځای داعش ته سپارل کیږی. دا یعنی نوی معاملی او نوی موخی. په دی ترتیب پاکستان غواړی خپلو سوزیدلو کارتونو سره په لوبیدو هم خپل دوستان وژغوری او هم دهیواد په سیاسی او اداری ورشو کی خپل موقعیت لاپسی پیاوړی کړی په داسی حال کی چی مطمین دی ددوی اهداف په افغانستان کی خوندی پاتی کیږی هغه دا چی زموږ په هیواد کی به بی ثباتی او جگړه د پخوا په پرتله لاپسی تنده روانه وی.

سوله یوه ملی مسله ده، دا مسله ښایی چی دخلکو پراخو پرگنو په گډون په روښانه او علنی توگه پر مخ ولاړه شی، هر ډول هڅی چی دا پروسه په پروژی بدله کړی او دخلکو په غیاب کی په پټه روانه وی هیواد ته د خیانت تر سطحی هم ارزیابی کیدی شی. موږ هیله لرو چی نور دچین او اماراتو پټی لیدنی تکرار نه شی او دسولی دپاره یوه ملی هوکړه شوی او اعلان شوی اجندا دهر ډول هڅو بنسټ وگرځول شی. موږ دداسی یوی ملی اجندا دتسوید په کار کی پراخی همکاری ته ځان ژمن بولو.

دټاکنو دکار دسمون مسله عملا ددولتی چارواکو دخپلمنځی جگړی په یو لامل بدله شوی ده. په دی اړوند مطرح کمسیون ته دخلکو هیلی ډیری شوی وی او کیدی شوای چی هان داعتماد جوړونی په بنیاد بدل شی. خو بیا هم هغه وخت چی دچارواکو تر منځ دسیاسی فتبال په توپ بدل شو، کله جوړ او کله ړنگ او مشران او کشران یی کله مقرر او کله برطرف شول او لاتر اوسه دلوبی پای نیږدی نه بریښی. خپل هغه سیاسی او روانی ارزښت یی له لاسه ورکړ. مخکی له دی چی وټاکل شی دخلکو اعتماد پری له منځه ولاړ.

هیله ده چی ټاکنوته ولاړ راتلونکی کاندیدان هم دحکومت په شان د دوو رقیبو گروپونو تر منځ تقسیم نشی او مخکی دا انتخاب مصاحبو ته اړ نه ایستل شی. پتیل شوی وه چی د انتخاباتو اړوند دگوند نظریات ترتیب او موظفو ادارو ته سپارل شوی وای، خو داچی دا اداری لاڅه چی خپله ټاکنی دنامعلومی مودی لپاره وځنډول شوی دداسی سند دتنظیم لپاره داوضاعو انکشافاتو ته انتظار وویستل شی. غواړم اجرائیه هیات ته سپارښاتنه وشی که چیری بیاهم دڼاکنو خبره مطرح شوه دگوند نظریات په منسجمه ټوگه اړوندو ادارو ته وسپارل شی او دخلکو قضاوت ته هم وړاندی کړی شی.

دوستان عزیز !

اعضای حزب متاسفانه دچار بی تفاوتی غیر قابل توجیه گردیده اند. این تعداد انسانهای متعهد، زمانیکه بجنبند، تکانة موثری برای حرکت جامعه شده میتوانند. بیایید به این مسله حیاتی نیز بپردازیم که علل رکود و عدم شناخت حزب ما چیست؟ حزبیکه برای صلح در مقیاس تاریخ سیاسی کشور بزرگترین قربانی داد، در پروسه صلح جایگاه و موقعیتش معلوم نیست. نه اینکه ابتکار نداشتیم و آنچه بیشتر زجر دهنده وواقعآ قابل اعتراض است، اینست که ما داشته های خود را با مردم شریک ساخته نتوانستیم. لااقل در عرصه ارتباطات الکترونیکی ما دها سایت وصفحه از نام حزب، از نام رفقا و از نام هواخواهان داریم که در آنها در طول ماه ها حتی یک مقاله، یک گزارش و خبر از داخل کشور نشر نمیگردد. بزرگترین کار ما مصروف شدن در یکتعداد مذاکرات بی سرو صدا و بی نتیجه است که بار ها پرابلمهایی را دامنگیر حزب ساخته است. فردا، پس فردا بلاخره انتخابات میرسد و ما از مردم طلب رای اعتماد میکنیم مردم باید بدانند که به کی رای میدهند و کی از ایشان رای مطالبه میکند .

ما از تاریخ غنی کار توده یی برخاسته ایم. بیایید همین امروز، تصمیم بگیریم که حزب سختگو و یا تیمی از سخنگویان رسمی خود را تعین و موظف سازد وهمزمان لازمست تا تمام اعضای هیآت رهبری حزب با مردم وارد مفاهمه شوند. از مردم نمی ترسیم، افکار و اندیشه های خود را با انها شریک می سازیم. این مردم اند که ما را اصلاح، اندیشه های مارا غنی و اقدامات عملی ما را حمایت میکنند.

در اخیر برای کار پرثمر از بارگاه الهی، توانایی و توفیق آرزو میکنم. به سلامت باشید.

و من الله توفیق

با احترام

میر افغان باوری

رئیس حزب وطن