وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد هیئتی از شورای عالی صلح افغانستان، با طالبان در شهر " مری - Murree" در شمال اسلام آباد دیدار کرد.
جزئیات ناچیزی در باره آنچه مورد بحث قرار گرفت، منتشر شده است، اما قاضی خلیل الله سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت مذاکرات در طول شب ادامه یافت و پیش از سحر خاتمه یافت.
در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است :"شرکت کنندگان در خصوص راه ها و شیوه ها برای برقراری صلح و آشتی در افغانستان تبادل نظر کردند".
در این بیانیه آمده است دو طرف موافقت کردند با "صداقت و تعهد کامل " وارد این مذاکرات شوند.
در ادامه این بیانیه آمده است :"شرکت کنندگان موافقت کردند مذاکرات را به منظور ایجاد محیط مناسب برای روند صلح و آشتی ادامه دهند ".
وزارت امور خارجه پاکستان همچنین اعلام کرد نمایندگان آمریکا و چین نیزبه عنوان ناظر حضور داشتند.
این وزارتخانه افزود دور بعدی مذاکرات در زمانی که برای دو طرف مناسب باشد پس از ماه رمضان برگزار خواهد شد.
این نخستین بار است که کابل به طور علنی اذعان کرد فردی بلند پایه از دولت به طور مستقیم با طالبان گفتگو می کند -- با توجه به این که برخی نشست های قبلی در خفا برگزار شده بود، به طور کامل روشن و مشخص نیست چه کسی در این نشست ها شرکت کرده بود.
رحیم الله یوسف زی روزنامه نگار پاکستانی و کارشناس مسائل طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت "این یک تحول مهم است". با این حال، وی هشدار داد این روند همچنان در مرحله بسیار اولیه قرار دارد.
یوسف زی خاطر نشان کرد :" با این حال، ما باید دو - سه عامل را بررسی کنیم: طرح صلح چیست؟ آیا گروه های مختلف طالبان با این مذاکرات موافقت کرده اند؟ ".
اختلافات در داخل گروه طالبان بخصوص بین فرماندهان جوان این گروه در افغانستان و سرکردگان مسن تر آنها در خارج، به مختل شدن تلاش های صلح طی سال ها کمک کرده است.
فرماندهی مرکزی طالبان که با عنوان " شورای کویته " شناخته می شود، اظهار نظری رسمی در باره نشست اخیر نداشته است. آنها همچنین برگزاری این نشست را محکوم نکردند.
تاییدی وجود نداشته است که کسی از دفتر سیاسی طالبان در قطر در مذاکرات روز سه شنبه شرکت داشته است. دفتر سیاسی طالبان در قطر در سال ۲۰۱۳ میلادی در تلاش برای کمک به برگزاری مذاکرات تاسیس شد.
یوسف زی گفت برداشت وی این است که سه گروه اصلی طالبان مستقر در پاکستان در این مذاکرات شرکت کردند.
یک فرمانده طالبان امروز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت هیئتی که در این مذاکرات شرکت کرد گروهی بود که پاکستان گردهم آورده بود و این هیئت هیچ " ‌نفوذی در رهبری طالبان ندارد ".
چند دیدار غیر رسمی بین طالبان و مقامات دولت افغانستان در مکان هایی خارج از افغانستان در ماه های اخیر برگزار شده است، اما پیشرفتی واقعی وجود نداشته است. حتی اگر مذاکراتی اساسی برگزار شود، مذاکرات ضرورتا به تنهایی به درگیری ها در افغانستان پایان نخواهد داد.