افشای اسناد بازداشت احمدضیامسعود با ٥٢ میلیون دالر در امارات متحده عربی

جمعه ٣٠ ميزان ١٣٩٥

 

سایت افشاگر ویکی لیکس اسناد تازه ای از بیست مورد نادر در دنیا منتشر کرده که یک قضیه آن مربوط به احمد ضیا مسعود، نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب افغانستان است.

احمد ضیا مسعود، نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب احمد ضیا مسعود، نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب
در این اسناد گفته شده است که ماموران مبارزه با مواد مخدر میدان هوایی امارات متحده عربی آقای مسعود را در سال ٢٠١٠ با ٥٢ میلیون دالر پول نقد بازداشت کرده بودند.
در آنزمان احمد ضیا مسعود معاون حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان بود.
به گزارش بخدی، در اسناد افشا شده گفته شده که مسعود چندین ساعت در بازداشت قرار داشت و با میانجیگری کارل ایکنبیری، سفیر سابق امریکا در کابل رها شد.
ویکیلیکس گفته که ایکنبیری از مقامات امارات متحده عربی خواسته بود که این موضوع را مخفی نگهدارند.
گفته شده که ٥٢ میلیون دالر در چندین بکس جاسازی و توسط کشتی منتقل می شد.
در اطلاعات سایت ویکیلیکس آمده است که دستگیری مسعود در عملیات ویژه تحت ماموریت مبارزه با قاچاق مواد مخدر که در آن ماموران نظامی امارات متحده عربی و ایالات متحده امریکا حضور داشتند، صورت گرفته بود.
احمد ضیا مسعود در حال حاضر نمانیده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب است. او به تازگی گفته است رییس جمهور در گماشتن افراد در سمت های بلند با او مشوره نمی کند.
او گفته بود که مداخلۀ زورمندان در گماشتن افراد در پست‌های مهم دولتی نقش اساسی دارد.
قبل از این مسعود گفته بود که بیش از
۱۵۰۰ پرونده فساد اداری در دادستانی کل افغانستان وجود دارد که بررسی نمی‌شوند.
او تاکید کرده بود که حکومت وحدت ملی باید هر کسی را که در هر سطحی و مقامی قرار دارد و مرتکب فساد اداری می‌شود به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کند.