نگاهی به مزایا و مخالفت ها با تذکره الکترونیکی

ما ملت عجیبی هستیم ، خیلی عجیب!!

از یکسو شعار تجدد و تحول سر میدهیم و از سوی دیگر با اکثر پروژه های ملی مخالفت میکنیم ، یک قرن قبل با تحصیل دختران و زنان به شدت واکنش نشان دادیم و شاه جوان مان غازی امان الله خان را از سلطنت خلع کردیم ، حالا زنان و دختران را به مکتب میفرستیم و در عوض با توزیع تذکره الکترونیکی مخالفیم !! خدا کند این پروژه دیگر یک قرن به تعویق نیفتد !!
جای تاسف است که از یک قرن قبل تاکنون تغییر خاصی نکرده ایم ، فقط از مخالفت با تحصیلات آن زمان به مخالفت با فناوری های نوین رسیده ایم !!
حکومت داری الکترونیک یکی از الزامی ترین کارهای دولت جمهوری اسلامی افغانستان است ، اگر در توسعه آن کمک نمیکنیم حداقل جلو گسترش آن را هم نباید بگیریم .
پروژه توزیع تذکره الکترونیکی یکی از بزرگترین و مهم ترین پروژه های ملی ماست ، متعجبم که چرا هموطنان من به جای استقبال با آن اینقدر مخالفت نشان میدهند .
اگر بخواهیم تنها به یکی از محسنات آن اشاره کنیم آن کمک به شناسایی سریع تروریست ها است ، اکثر تروریست ها از تذکره های کاغذی جعلی استفاده میکنند .
نکته مهم دیگر این است که این امر کمک زیادی به سرشماری دقیق جمعیت افغانستان خواهد کرد ، از تهیه اسناد جعلی جلوگیری خواهد شد و در عین حال اطلاعات شخصی هموطنان مان برای بقیه غیر قابل دسترسی خواهد بود .
مخالفت با توزیع تذکره الکترونیکی مرا به یاد جنبش خزینه ایران می اندازد ، رضا شاه پهلوی شاه ایران همانند اعلیحضرت شاه امان الله علاقه ویژه ای به عصری سازی کشورش داشت .
یکی از گام های او جایگزین کردن دوش (شاور) به جای خزینه (حوضچه) در حمام بود ، حمام کردن در خزینه باعث انتقال امراض پوستی زیادی میشد .
شاید حیرت زده بشوید اما مردم ایران تحت لوای تعدادی از روحانیون به شدت در برابر این کار ایستادند و جنبشی تحت نام جنبش و یا حزب خزینه راه انداختند و تصمیم گرفتند تا پای جان از خزینه های شان دفاع کنند!!!
رضا شاه با هر بدبختی بود توانست مردم را وادار کند که از خزینه دل بکنند و از شاور استفاده کنند!!
البته تعدادی از آن ها هم مخفیانه پولی به حمامی میدادند و به دور از چشم پاسبانان دولتی به داخل خزینه محبوب شان میرفتند و حمام میکردند !!
حالا هم سالهاست رئیس جمهور غنی میخواهد برای تمام مردم تذکره الکترونیکی بدهدولی تعدادی ازهموطنان مان قبول نمیکنند و سنگ تذکره های کاغذی را به سینه میزنند !!
۲۷ جوزای ۱۳۹۹