شرایط سه گانه طالبان برای اجندای مذاکرات منصفانه نیست

طالبان در اجندای مذاکرات سه شرط گذاشته اند :

ـ  رهایی هفت هزار زندانی انها .

-  خارج ساختن نامهای شان از لست سیاه ملل متحد

-  برقراری نظام اسلامی.

از زمان امضای موافقتنامه امریکا وطالبان خواسته های انها بصورت یکجانبه بجا شده است اما ایشان هیچ یک از تعهدات را عملی نساخته اند . پنجهزار زندانی طالب رها شد ، عساکر امریکایی در حال خروج است اما عهد شکنان امارتی همچنان به جنگ وخشونت وترور شدت بخشیده اند .

تقاضای خروج نامهای شان از لست سیاه درین مذاکره گنجایش ندارد زیرا ان کار دولت افغانستان نیست پای حامی نیرومند شان امریکا در میان است که باید در توافقنامه دوحه گنجانیده میشد .

اما طرح نظام اسلامی :

مدتیست که در تلویزیونها وسائر وسایل نشراتی مخالفین طالبان در برابر موافقین انها سوال تعریف حکومت اسلامی را مطرح میسازند اما کسی در مورد جواب نمیدهد صرف در به کار برد کلمه اسلامی پا می فشارند .

نسل سی سال اخیر جواب این سوال را مطالبه میکند و میخواهد بداند که زیر این نام چه رژیمی بر انها حاکم میگردد ؟ زیرا طی این زمان سه نوع حکومت اسلامی خالص بدون شرکت دیگران را دیده اند و ۲۰ سال هم تحت حاکمیت جمهوری اسلامی افغانستان که ترکیبی از هر گروه و فریق است بسر برده اند .

ماهیت حکومتهای اسلامی سه ماهه مرحوم مجددی ،پنج سال برامده از حل وعقد خود ساخته مرحوم ربانی و پنج سال امارت اسلامی طالبان که مجری همه امور ان ملاها بودند در جنگ ، کشتار وویرانی خلاصه میشود که همه شاهد عینی ان حوادث اند ، مکاتب ، پوهنتونها وهمه مراکز اموزشی ودانشی مسدود بود و دولت به مفهوم حقوقی ان وجود نداشت سیلی از مسلمانان افغان از ان حاکمیتهای اسلامی بسوی جهان غرب مهاجر شدند وزندگی در حاکمیت غیر اسلامی را بزندگی در زیر حاکمیت مدعیان حکومت اسلامی رجحان دادند تا جان ومال وسر وناموس شان محفوظ باشد،فرزندان شان صاحب تحصیلات عالی شدند و بحیث انجنیر ها ، داکتران ، اقتصاد دانان ، حقوق دانان ورشته های مختلف علوم کمپیوتری ودهها رشته دیگر بخدمت بشریت قرار دارند وبه زندگی بدون جنگ وآدمکشی میپردازند ، سجایای خوب انسانی دارند از درامدهای شان به بسیاری خانواده های ناتوان در افغانستان کمک میکنند ، موسسات خیریه در داخل کشور ساخته اند وبا فرستادن ادویه و پول نقد مستمندان را یاری میکنند ، روی عواطف بشری وهموطنی مصارف مریضان محتاج را تامین میکنند ودهها اعمال انسانی وبشر خواهانه دیگر . اما روندگان راه حکومتهای اسلامی سه گانه هنوز می جنگند و میکشند ، میدزدند ، ویران میکنند ودچار بد ترین نوعدمفاسد اخلاقی هستند . در مناطق تحت حاکمیت دولت پسران ودختران جوان بسوی اموزش وزندگی مدنی ، سپورت وهنر چون موج بعد موج می تازند اما شما انهارا میکشید . قتل متعلم ومحصل واستاد ومعلم و فعال جامعه مدنی و ژورنالست وسارنوال و قاضی وداکتر وصاحب منصب نظامی ودیگر کارمندان دولت و سیاسیون باعث قطع این نسل نمیشود هر قدر بکشید روندها توقف نمیکند . چهل سال کشتار و ترور ادامه دارد ولی نه ژورنالیسم محو شد ، نه احزاب سیاسی وجامعه مدنی از فعالیت باز ماند ونه ارگانهای دولتی فلج گردید .

منظور این است که نسل نو افغان توان مقایسه میان حکومت های اسلامی گذشته شمارا با تجدد ونو گرایی دارد ومیخواهد بداند که در ورای انچه اسلامی بود کدام نوع دیگر حکومت اسلامی کشف شده است که طالبان انرا مایه سعادت و خوشبختی مردم مسلمان افغانستان وپیشرفت وترقی کشور میدانند ؟ نسل نو به ان شیوه های کاری شما بی باور شده است و اعمال جاری تانرا هم می بیند ، هراس دارد که بار دیگر در ظلمات همان حکومتهای قهقرایی گیر نیاید .

از روزگاران انوقت کدام اثر یا نمونه نیکی از شما بجا مانده است که به ان تمسک ورزید و بگویید ما بر بنیاد همهن دستاوردها نظام اسلامی وقت را قایم میسازیم تا اجرا ناشده های باقیمانده را به پایه اکمال برسانیم و خوسبختی برای مردم بیاوریم .

در عالم اوهام حرکت میکنید و میخواهید مردم را هم با اوهام باطل تان بفریبید .

در مذاکرات معمول است که خواستهای طرفین مطرح و توضیح میگردد ، خواست اسلامی جدید ذکر شده در موافقتنامه با جانب کفر را شرح دهید که منظور چه است وچه تعریفی ازان دارید ؟ نشود که نظام نیمه کفر ونیمه اسلام بسازید که دره وشلاق اسلامی تان بر جان مردم افغانستان نواخته شود و روی کفری تان در خدمت امریکادقرار گیرد ، چنانچه همینطور میکنید مسلمان را میکشید وعسکر کفر را امان میدهید .

با ۲۰ سال جنگ وترور به ا هداف تان نرسیدید ۲۰ سال دیگر که ادامه دهید نمیتوانید به هدف برسید ، عقل سلیم حکم میکند که ازراه ناکام بر گردید راه صلح را پیش گیرید وبه شیوه های کاری تان تغیر بیاورید . صلح وتفاهم وقطع خونریزی و جنگ بدیل راه ناکام تان است به ان تن دهید .