در اوضاع کشورما چیزی در پردهٔ ابهام نیست

هلند، اپریل ۲۰۲۱

بعد از اعلان تاریخ خروج (۱۱ سپتمبر ۲۰۲۱) نیرو های مسلح امریکا از افغانستان توسط جو بایدن رئیس جمهور امریکا و با ذکر این مسئله که برای خروج مطمئن و تدارکات لوژستیکی آن ضرورت می افتد تا قوای بیشتر به افغانستان فرستاده شود!!؟ و همزمان انتشار بیانات، گزارشات واخبارضد و نقیض از نام مسئولین وزارت دفاع امریکا، کانگرس و وزارت خارجه آنکشورمبنی بر اینکه اگر قوای امریکا از افغانستان خارج گردد این کشور اماج تروریزم قرار گرفته و دستآورد های بیست ساله برباد میرود، طالبان سریعاً افغانستان را اشغال میکنند و در همین مقیاس نظریات مشابه مطرح گردیده و در نشریه های معتبر امریکا چون نیویارک تایمز، واشنگتن پست و سایر رسانه های امریکایی منتشر گردید.

این همه غوغا را امریکایان و متحدینش که یقیناً سازمانهای استخباراتی در عقب آن قرار دارد در حالی مطرح میکنند که رئیس جمهور افغانستان منحیث مسئول این کشور از خروج عساکر امریکایی از افغانستان استقبال بی شایبه کرده و آنرا فصل نوینی از مناسبات با درنظرداشت منافع مشترک، اعتماد و احترام متقابل با جانب امریکا مطرح کرده است. ارگ ریاست جمهوری افغانستان متعاقب بیانیهٔ جو بایدن رئیس جمهور امریکا مبنی بر خروج عساکر امریکایی با نشر اعلامیهٔ مطبوعاتی نوشت که: « دولت جمهوری اسلامی افغانستان به تصمیم جو بایدن احترام گذاشته و در راستای انجام این روند همکاری لازم را خواهد کرد. ........بعد از توافق میان امریکا و طالبان در ماه فبروری سال ۲۰۲۰ نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان اکثریت مطلق عملیات را به طور مستقلانه انجام میدهند و این نیرو ها توانایی دفاع از افغانستان را در برابر تهدید های فعلی دارند. ....... با تأکید اذعان میداریم که دولت افغانستان بحث خود را با امریکا و سایر متحدانش در مورد فصل نو مناسبات، به ویژه تسریع روند صلح را با در نظرداشت منافع مشترک، اعتماد و احترام متقابل ادامه خواهد داد.»

اما مسایل از قبیل فرستادن قوای بیشترزیر نام تدارکات لوژستیکی، تدارک طیارات بمبارد B52 در منطقه، نشربیانات و اعلامیه های ضد و نقیض مقامات رسمی ایالات متحدهٔ امریکا در قبال خروج عساکر امریکایی از افغانستان و تدابیر تبلیغاتی بمنظور تشجیع طالبان و دادن چراغ سبز به پاکستان بمنظورحمایت بیشتر از طالبان ابهاماتی فراوانی را در میان اقشار مختلف جامعهٔ افغانی، مردم افغانستان خاصتأ مفسران و تحلیل گران اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور بمیان آورده و همچنان سوالات بی پاسخی را ایجاد کرده است.

مردم میپندارند که: یا رئیس جمهور امریکا در حالت سُکر همچو مسایلی را در قبال خروج عساکر امریکایی از افغانستان مطرح کرده است یا اینکه مردم افغانستان را ساده لوح و نادان فکر کرده و بباد مسخره و بازی گرفته است؟!

بایدن میگوید که ما برای از بین بردن القاعده و بن لادن به آنجا رفته بودیم که با از بین بردن بن لادن ده سال قبل و از بین رفتن القاعده وظیفه ما به اتمام رسیده است!!! اما نمی گوید که بن لادن را در کجا از بین بردند؟ در حالیکه مقامات سازمان ملل متحد، وزارت خارجهٔ امریکا ، ادارهٔ استخبارات مرکزی امریکا CIA  ، کانگرس و پنتاگون همه تأکیداً بیان میدارند که طالبان در همکاری تنگاتنگ با القاعده و داعش در افغانستان عامل خشونت، انفجارات، ترور و اختناق میباشند که بوسیلهٔ پاکستان تعلیم، تسلیح و تجهیز میگردند و بسیاری از این مقامات همچنان تأکید دارند که با خروج نیرو های امریکا از افغانستان حکومت افغانستان بدست طالبان سقوط میکند.

معلومدار است که همهٔ این تبلیغات ضد حکومت افغانستان آنهم ازدهن بلندپایه ترین مقامات امریکایی بمنظورتضعیف روحیهٔ قوای مسلح کشور و تشجیع نیرو های اهریمنی طالب پاکستانی صورت میگیرد که دلایل و عوامل آنرا درگزارشات قبلی تذکار داده ام.

آنچه را در این گزارش میخواهم تصریح کنم این است که بسیاری از هموطنان ما در تحت تأثیر بیانیهٔ جو بایدن رئیس جمهور امریکا و زیر سایهٔ شوم تبلیغات مقامات امریکایی که طرح های مشابه کشور های غربی هم پیمان امریکا مانند آلمان، انگلیس فرانسه و دیگران نیز آنرا قمچین میکند، دچار سردرگمی، ابهام و شک و تردید نسبت به سرنوشت و آیندهٔ کشور خویش گردیده اند باید دقیقاً بدانند که هیچ یک از این کشور هایی که هم دیروز زیر نام انترناسیونالیسم پرولتری، دوستی و برادری خلقها، آزادی از زنجیر استعمار و امروز هم زیر نام تحقق دیموکراسی، حقوق و آزادی های فردی، بازارآزاد و ده ها عنوان فریبندهٔ دیگر در امورکشورما مداخله و لشکر کشی کردند هرگز نه بخاطر مردم و کشور ما بلکه غرض تحقق اهداف سیطره جویانه و منافع خودشان دست به چنین اقدامات زدده اند و حالا هم منافع خودشان ایجاب میکند تا طالب دون صفت وحشی تروریست را بر کشور ما حاکم سازند چون آنها تشکیلات طالب، القاعده، جیش محمد، بوکوحرام، الشباب، جنبش اسلامی ترکستان و سایر سازمانهای تروریستی را به همین منظور ایجاد، تمویل و نگهداشته اند تا برای تحقق اهداف شان در مقاطع معین بهره برداری کنند.

بناً برای مردم ما درطول صده ها و دهه های مداخلات وخاصتاً در این پنج دهه ای اخیرمداخلات اجنبیان بائیست کاملاً ثابت شده باشد که هر اقدام خارجیان در گوشه و کنار جهان در تحت شعاع منافع خودشان اجرا میگردد دیگر نباید فریب شعار های دروغین آنهارا خورد و از این مداخله گران توقع داشت که دایه ای مهربان تر از مادر برای مردم ماباشند.

مردم ما باید بدانند که همه چیز مانند روز روشن ومشهود است، هیچ موردی در پردهٔ ابهام نیست، گفتار، کردار، اقدامات، تبلیغات و تدابیرهمه اجنبیان برای تحقق منافع خودشان است، آنها در طراحی پلانها و استراتیژی هایشان تنها روی منافع خودشان حساب باز میکنند.

پس چه چیزدر پردهٔ ابهام است؟ کدام موضوع گنگ است؟ که همه از آن نام میبرند و مردم را بیشتر به سوی بلاتکلیفی، شک و تردید نسبت به آیندهٔ شان سوق میدهند. آنچه را هنوز هم مردم ما خاصتاً اقشار تحصیل کرده و با سواد هنوز هم درک نکرده اند و مسکوت است درک منافع ملی کشور ما و حفظ منافع عموم مردم توسط خود مردم افغانستان میباشد. منافع کشور و مردم ما را خود ما باید تشخیص داده و برای تحقق آن اقدام کنیم. ما باید بدانیم که امریکا، پاکستان، ایران، روسیه و سایرین هرگزهیچ طرحی را در راستای منافع مردم ما مطرح نمیکنند و ما نباید از آنها چنین انتظاری را داشته باشیم و گفتار و اقدامات آنها ما را در راه تحقق آرمانهای مردم ما و منافع ملی کشور ما متردد سازد و ابهامی بمیان اید. ما خود باید بدانیم و به این باور و اعتماد برسیم که تنها تشکیلات دولت افغانستان در چوکات قانون اساسی کشوربرای تأمین نظم و ثبات در کشور و حفظ منافع عموم مردم و نوامیس ملی است و در زیر سایهٔ نظم و ثبات مردم زنده گی ارام میداشته باشند وهمچنان این آگاهی را باهمه نیرو، توان و امکانات دست داشته به مردم خویش برسانیم تا همه متحدانه با همه نیرو و امکانات خویش درحفظ نظام و دولت کوشا بوده ودر کنار تشکیلات دولت و قوای مسلح کشوراستوار و بی تردید ایستاده شده وظایف میهنی خویش را در راه منافع ملی کشور ادا سازیم، تجارب بیش از چهار دهه موجودیت قوای خارجی در کشور به همهٔ مان ثابت ساخت که صد ها هزار سرباز و افسر خارجی برای تأمین نظم در کشور نیامده بودند و نیامده اند و هیچگاهی نخواهند آمد، بلکه برعکس همهٔ آنها تنها بی نظمی، اختناق، زور گویی، گروه سازی، تنظیم سازی، نفاق ملی و گروه های تروریستی خون آشام را به اشکال مستقیم و غیر مستقیم برای مردم ما به ارمغان آورده اند، که گروه تروریستی طالب نیزبفرمایش امریکا و عرب سعودی بوسیلهٔ پاکستان برای تحقق منافع پاکستان و فرمایش دهنده گان ایجاد، تجهیز و تمویل گردیده است وتحت هرنوع شرایط طالب برای منافع افغانستان نه ساخته شده و نه چنین هدفی را دنبال میکند. به این ترتیب دیده میشود که هیچ چیز در پرده ای ابهام نیست موقعیت سیاسی - نظامی، اهداف، اقدامات، تبلیغات و تدابیر طالب، پاکستان، امریکا، جرمنی، روسیه، ایران و سایرین در قبال مسایل افغانستان و منطقه معلومدار است پس چرا مسایل برای ما مبهم و ما متردد باشیم؟

همانطوریکه روس ها در افغانستان حمله نظامی کردند در مدت اقامت شان در افغانستان برعلاوه سایر سرمایه گزاری ها در عرصه های اختلافات اجتماعی - سیاسی با دست باز در میان قبایل آنطرف خط دیورند و ایجنسی ها به شکل وسیع و دامنه دار سرمایه گزاری های استخباراتی کردند که تا امروز پاکستان را بوسیلهٔ آن در جهت اهداف و منافع شان درجنوب آسیا کنترول میکنند، امریکایان نیزدرافغانستان لشکر کشی کردند تا در کناره های سرحد با چین و کشور های آسیای میانه سرمایه گزاری های استخباراتی – نظامی کرده که احتمالاًسالهای متمادی اوضاع را برطبق منافع خویش تحت کنترول داشته باشند. در این همه سالهای لشکر کشی امریکا به افغانستان پاکستان حدود سی میلیارد دالر از امریکا غرض تعلیم، تربیه، تجهیز و لوژستیک طالبان،داعش و سایر گروه های تروریستی بدست آورده است.

 آگاهان امور به مردم ما این آگاهی را برسانند که آنچه درراه سیطرهٔ خارجی مزاحم است موجودیت نیروهای ملی و وطندوست افغانستان میباشد که مصمم اند تا تمامی اقدامات خارجیان با درنظرداشت منافع ملی کشورما تعریف و اجرا گردد و همین مسئله باعث شده تا امریکایان دولت افغانستان را در صف مخالف خویش تشخیص داده و مجری اهداف خویش طالبان را بگمارند.   

مردم درد دیده و بلا کشیده ای افغانستان این روز ها را دقیقاً با همین سناریو ها در بیشتر از چهار دهه تجربه کرده اند واین تجارب زنده گی برایشان به اثبات رسانیده است که یگانه راه برون رفت از معضلهٔ مداخلات بیگانگان اتحاد همه ای مردم در زیر بیرق سه رنگ ملی در کنار دولت جمهوری اسلامی افغانستان وحمایت بیدریغ از قوای مسلح کشور در راه دفاع مستقلانه از نوامیس ملی میباشد. اینکه رئیس جمهور کشور میگوید که فصل نوینی از مناسبات را با جامعهٔ بین المللی به بحث بگیرد همین مفهوم را افاده میکند که قوای مسلح قهرمان کشور ما از سال ۲۰۱۴ و خاصتاً از زمان عقد موافقتنامه امریکا با طالبان تمام فعالیت های محاربوی را در دفع تجاوزات پاکستان بوسیلهٔ طالبان مستقلانه انجام میداد ومیدهد اما موجودیت قوای خارجی در کشور هویت اش را تحت الشعاع قرار داده بود که با خروج قوای خارجی مشروعیت و استقلالیت نیرو های ملی ومورال رزمی قوای مسلح کشورافزایش یافته به این ترتیب وزارت خارجه کشور و مقامات دولت جمهوری اسلامی افغانستان مبرا از محدودیت های موجودیت قوای خارجی میتوانند ارادهٔ ملت افغان را در مناسبات بین المللی تمثیل کنند.

بسیاری از تحلیل گران و تبصره نگاران اوضاع بعد از خروج نظامیان خارجی کشور ما را خطرناک، غیر قابل کنترول و پیروزی طالب وحشی را حتمی پیشبینی میکنندوتسلیمی دولت یگانه مرجع دفاع از نوامیس ملی را که هنوز در برابر این همه دسایس با عالمی از نارسایی ها ایستاده گی دارد منحیث راه حل معضل مطرح میکنند.

بامروری ژرف بررویداد های دو دهه اخیربه این نتیجه میرسیم که امریکایان از سال ۲۰۱۲ جنازهٔ حکومت افغانستان را خوانده بودند ودر تفاهم با پاکستان اراده به برگشت طالبان در قدرت را داشتند. تمام اقدامات امریکایان به شمول انتقال طالبان و سایر گروه های تروریستی بوسیلهٔ طیارات نظامی به اکناف کشور، کشیدن نام رهبران طالبان از لست تروریستان بین المللی سازمان ملل متحد، مشروعیت دادن بین المللی یک گروه تروریستی زیر نام مذاکره و عقد موافقتنامه و ترغیب عناصر مزدور خویش که در رده های حکومتی قرار داشتند به مخالفت با دولت و سبوتاژ تمامی اقدامات دولتی در راستای دولت سازی و اتحاد ملت گواه روشنی است که امریکایان بصورت قطعی به همین فیصله رسیده اند. اما اتحاد مردم ما خاصتاً نیرو های جوان وطندوست مخالف سیطرهٔ خارجی بدور حکومت و ادارهٔ کشورتوانسته اند تا کنون جلو دار این همه توطئه ها و دسایس در داخل و خارج کشور گردیده وسکان اداره را تا کنون در دست داشته باشند. بناً امریکا و متحدینش در همکاری با پاکستان و نوکران مافیایی داخلی شان وقیحانه مصمم اند تا به ذرایع مختلف دولت را تخریب کرده و پایه های نه چندان استوار آنرا بشکنند، آنها همه کارت های شان را در این اوضاع بحرانی کشور ما بازی میکنند و بیشرمانه اراده به این دارند تا نیرو های ملی اندیش را از صحنه به کنار زده و فضای رعب و ترس را در جامعه مستولی سازند و فروپاشی نظام را محتمل گردانند.

همهٔ مردم بدانند هیچ موضوع در این میان گنگ نیست، نباید مردم را با بازی با کلمات فریب داده و اوضاع را مبهم قلمداد کرد.

بلی! اگر ملت درک رسالت نکند و همراه با دولت و نیرو های مسلح کشور از خود، حقوق و آزادی های خود دفاع نکند و جلو اهریمن طالب را نگیرند، ارادهٔ امریکا، متحدین امریکا، پاکستان بر این است تا طالب را بر گردهٔ ملت سوار کنند.

نباید از قوای امریکا، ناتو و حتی قوای حفظ صلح ملل متحد انتظار داشت تا ما را در برابر طالب تروریست دفاع کند. ما خود باید در دفاع از مادر وطن و نوامیس ملی مصمم و یکپارچه گردیم. همهٔ مردم، احزاب، سازمانهای صنفی و اجتماعی ذهن مردم را در برابر این دسایس روشن سازند، با درایت اختلافات سازمانی و برناموی را کنار گذاشته از خود، کوچه، محله، ناحیه، شهرو کشور خود دفاع کنیم و جامعه و نظام را ازفروپاشی نجات دهیم.