به بهانهٔ تأمین امنیت میدان هوایی کابل

هلند، جون ۲۰۲۱

در بحبوبهٔ نمایشات خیمه شب بازی های خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بعضی از رسانه های غربی نگرانی هایی را از نام مقامات رسمی آنکشورها مبنی بر امنیت میدان هوایی کابل منتشر ساخته و بصورت ضمنی سپردن امنیت این میدان را به نیرو های ترکی مطرح کردند. متعاقباً ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو در آستانه تدویر اجلاس ناتو که با حظور بایدن رئیس جمهور امریکا در مقر این سازمان برگزار گردید طی کنفرانس مطبوعاتی مؤرخ ۱۲ جون سال روان اظهار داشت که: «میدان هوایی بین‌المللی کابل بخش مهم ارتباط جامعه بین‌المللی با افغانستان است.
در مورد چگونگی حفاظت و مراقبت از زیربنا‌ها و تاسیسات مهم، مانند میدان هوایی بین‌المللی کابل با متحدان ناتو کار را آغاز کرده‌ایم… به‌طور خاص در مورد اینکه چگونه می‌توان به حمایت از میدان هوایی کابل ادامه داد، گفتگو با متحدان از جمله ترکیه ادامه دارد، تا اطمینان حاصل شود که میدان هوایی مطابق به معیارهای بین‌المللی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ..... میدان هوایی و سایر تاسیسات اساسی نه تنها برای ناتو مهم است، بلکه این تاسیسات و زیربنا‌ها برای حضور دیپلماتیک خارجی و ادامه فعالیت سازمان‌های مختلف کمک ‌رسانی در افغانستان، نیز مهم تلقی می‌شود.»

دقیقاً بعد از اجلاس ناتومؤرخ ۱۴ جون سالجاری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بیان داشت: «.............اگرکشورش مسئولیت تأمین امنیت میدان هوایی کابل را بعهده بگیرد،تأمینات مالی، مادی و لوژستیکی امریکا و ناتوو مشارکت پاکستان و هنگری ضروری است.»

قابل تذکر است که هم اکنون و در ظرف این همه سالهای حظور قوای ناتو درافغانستان نیرو های ترکی در میدان هوایی کابل مستقر بودند که درگیر ودارخروج نیرو های ناتو از افغانستان ترک ها نیز اعلام کردند که قوای شان را از افغانستان خارج میکنند. اما اکنون بنظر میرسد که اردوغان با استفاده از جو ارعاب سازمان یافته مبنی بر یورش طالبان و سقوط حاکمیت افغانستان مصمم است تا به این ترتیب اعتماد از دست رفته اش را با غربی ها منجمله امریکا و کشور های اروپایی که در نتیجه عقد قرارداد خریداری راکت های اس ۳۰۰  با روسیه تحت فشار قرار داشت مرفوع ساخته و توافق غرب و امریکا را بدست بیآورد. همچنان بسیار از احتمال بدور نیست که امریکایان در نظر داشتند تا پس از خروج نیروهایشان از افغانستان پایگاه نظامیٔ را در خاک پاکستان و یا در یکی از کشور های آسیای میانه غرض کنترول و پرواز طیارات جنگی و طیارات بی سرنشین شان در منطقه داشته باشند. از قراین چنین معلوم میشود که بنابر مخالفت پاکستان زیر فشار چین و مخاتفت کشور های آسیای میانه زیر فشار روسیه این هدف امریکایان برآورده نشده است و حالا زیر نام قوت های ترکی مصمم اند تا میدان هوایی کابل و یا شاید سایر میدانهای هوایی افغانستان را به منظور فوق همچون پایگاه نظامی تحت اداره خویش داشته باشند.

با آنکه وزارت خارجه افغانستان طی اطلاعیهٔ از ملاقات حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان با جیهاد آرگین‌آی سفیر ترکیه در افغانستان و تصریح اظهارات اردوغان مبنی بر تداوم همکاری و حمایت کشورهای عضو سازمان ناتو از افغانستان پس از خروج نیروهای حمایت قاطع و ادامۀ همکاری‌های ترکیه با افغانستان در زمینه‌های مختلف خبر داد و همزمان محمد امیری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیزاعلام داشت که:«دولت افغانستان براساس یک طرح مشخص، امنیت تمام میدان های هوایی این کشور از جمله میدان هوایی کابل را خود تأمین خواهد کرد.» اما این مسئله خاصتاً اظهارات گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان که امروز ۱۷ جون  طی کنفرانس خبری در مقر وزارت خارجه افغانستان ضمن تصحیح و توضیح اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بیان داشت نگرانی ها و واکنشهایی را در میان مردم و آگاهان سیاسی باعث گردیده است. گران هیواد در قسمتی ازتوضیحات اش تصریح کرد که«.........ترکیه در پایان روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب وضعیت موجود خواهد بود.»

از لابلای صفحات رسانه های اجتماعی چنین نتیجه گیری میگردد که اکثریت مردم، آگاهان امورو نماینده گان احزاب سیاسی افغانستان سپردن امنیت میدان های هوایی خاصتأ میدان هوایی کابل را به نیرو های خارجی بالاخص به ترک ها و پاکستانی ها که اهداف خصمانه علیهٔ کشور ما را دنبال میکنند امری مخالف منافع ملی ما میپندارند. البته کسانی هم یا آگاهانه و یا هم نا آگاهانه از این طرح استقبال کرده اند.

یقیناً امروز مردم افغانستان خاصتاً نماینده گان احزاب سیاسی، روشنفکران، آگاهان امور و مسئولین ادارهٔ حکومت به این آگاهی رسیده اند که هیچ نیروی خارجی و هیچ کشور خارجی اقدام و عملی را در راستای منافع ملی کشور ما مطرح نمیکنند. این مردم افغانستان و ادارهٔ حکومت است که با تمام وسایل، ذرایع و امکانات تصامیمی را اتخاذ کنند که منافع همگانی را برآورده و منعکس سازند. پس اگر نیرو های خارجی، امریکا، ناتو و همه آنهایی که زیر نام مبارزه با تروریزم دراین بیست سال در چپاول افغانستان سهم داشتند و افغانستان را واقعاً به لانه تروریستان تبدیل کردند حالا بیشتراز این منافع شانرا در بودن در افغانستان نمیبینند و یا اینکه اکنون همان گروه های تروریستی تضمیناتی را به ایشان داده اند تا در عدم حظور قوای شان منافع شانرا در منطقه حصول و تمثیل میکنند، میخواهند نیرو هایشان را از افغانستان خارج کنند، هرچه زودتر این کار را عملی کنند، نه برای آمدن خویش ازافغانها پرسیده بودندکه حالا برای رفتن خویش چنین شعبده بازی میکنند. البته درقبال کلیه امور کشوری دولت وحکومت افغانستان است که تصمیم میگیرد امور خویش را منجمله تأمین امنیت کشور شان را چگونه و با کدام ذرایع و وسایل اداره و مدیریت کند. آنانی که در رفت و آمد به افغانستان خود را در امن نمیبینند بهتر است از سفر به افغانستان خودداری کنند ولی حق ندارند برای کشور ما خط و نشان بکشند. هیچ ضمانتی بالاتراز قوای مسلح قهرمان کشورما در تأمین امنیت کشور و منجمله میدانهای هوایی نمیتواند وجود داشته باشد. زیرا افغانها از وطن خویش دفاع میکنند و هیچ فرد و کشوری نمیتواند در این شک داشته باشدولی دیگران چون امریکایی، ترک، اروپایی،پاکستانی و ایرانی از منافع خود دفاع میکنند که شامل حال دیگران نمیشود

در چنین اوضاع و احوال که همه کشور های ذینفع در منطقه و افغانستان بنحوی در صدد کسب امتیازات بیشتر به نفع خویش اند و از هیچنوع معامله تا سرحد کشتار کتله ای مردم ما، نسل کسی و تجزیه افغانستان باک ندارند، یگانه راه نجات از این مخمصه های تباه کن که مردم، حاکمیت، تمامیت ارضی و نوامیس ملی ما را نشانه گرفته است اتحاد همهٔ مردم و یکصدایی با اداره دولت برای ارتقای مورال رزمی قوای مسلح کشوردر مبارزه با تروریستان طالب پاکستانی میباشد. وطن دوست داشتنی ما افغانستان تنها میراث بجا مانده ازهویت، حیثیت، وقار، فرهنگ، عظمت و شکوه نیاکان ما است نباید آنرا درهمچو شرایط حاد تنها گذاشت. همهٔ مردم دست بدست هم داده ازلانه های شیطانی تروریستان طالب، پلانها و اقدامات شان قوای مسلح قهرمان کشور ومراجع امنیتی را باخبر سازند. ما تنها با اتحاد، همدلی، همیاری، تساند و همکاری بر این همه مشکلات غلبه خواهیم کرد. مادر وطن از همهٔ ما مطالبه دارد تا با همه نیرو، ذرایع، امکانات و تدابیر در حفظ اش کوشا باشیم. در همچو شرایط همه اختلافات سازمانی، سیاسی، عقیدتی، اجتماعی، اقتصادی و سلیقویی را کنار گذاشته برای نجات وطن از نابودی کامل متحدانه قوای مسلح قهرمان کشور را حمایت کنیم.

فرزندان دلیر، فداکار و قهرمان ما در صفوف قوای مسلح کشورهمه روزه بافدا کردن جانهای شیرین شان در راه دفاع از میهن دوست داشتنی ما افغانستان خواب را بر تروریستان طالب حرام کرده و برای مردم آرامش و اسایش را فراهم ساخته اند نباید بگذاریم خون بهای این شهیدان راه وطن پامال تروریستان طالب پاکستانی گردد.