تلاش خصمانه ترکیه، روسیه وآزمندان دیگر

 درقربانگاه افغانستان

هلند، اکتوبر ۲۰۲۱

درهفتهٔ گذشته هیئت بلند رتبهٔ طالبان و هیئت امریکایی مشتمل بر نماینده گان سازمان استخبارات، وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا تحت ریاست تام وست که قبلاً منحیث معاون خلیلزاد مذاکرات امریکا با طالبان را به پیش میبرد دور جدید مذاکرات را با طالبان آغاز کرده و مدت دو روز پشت در های بسته این مذاکرات دوام کرده و در اخیر هر دو جانب ظاهراً از توافقاتی در زمینهٔ (خروج مصئون امریکایان و همکاران افغان شان و مقابله با سازمان های تروریستی) اخباری را منتشر کردند و برعلاوه از ملاقات ها و مذاکرات با هیئت های نماینده گی کشور های ارو پایی و اتحادیهٔ اروپا نیزخبر دادند.

همزمان با این مذاکرات موضوع واگذاری میدان هوایی کابل بدسترس کشور ترکیه در همکاری با قطر در صدر اخبار منطقه و جهان رونمایی میکرد. مقامات وزارت خارجهٔ ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان طی مناسبت های مختلف همچنان دراجلاس اخیر گروه بیست به این موضع تأکید کرده که طالبان از او خواسته اند تا همراه با قطر امنیت میدان هوایی کابل را به عهده بگیرند.

در همین اوضاع و احوال حملات انتحاری خونینی در مساجد شیعیان در ولایت های کندز و کندهار بوقوع پیوست که با عث شهادت بیشتر از ۱۴۰تن و مجروحیت سنگین ۳۴۰  تن از هموطنان بیگناه ما گردیدند و همچنان حملات انتحاری و ماین گزاری در ولایت های کابل مسجد عیدگاه، لوگر، ننگرهار، کاپیسا و کنرنیز انجام یافت که تلفات سنگینی را بهمراه داشت و مسئولیت همهٔ این فعالیت های تروریستی را گروه داعش به عهده گرفته است.

اما وزارت خارجه روسیه، شخص ولادیمیر پوتین تأکید براین دارند که در ولایات شمالی افغانستان فعالیت های گروه های تروریستی منجمله داعش ازدیاد یافته واثرات مخرب آن در جمهوریت های آسیای میانه و کشور های مشترک المنافع بوضاحت دیده میشود. آنها تأکیداً بیان میدارند که انتقال سیستماتیک نیروهای تعلیم یافته و باتجربهٔ داعش از سوریه و عراق به افغانستان به شدت جریان دارد.

همچنان اخبار سی بی اس مؤرخ ۱۴ اکتوبردر قبال تصمیم طالبان مبنی بر ترد و مجازات عناصر مشکوک و آنعده عناصر که قوانین و اصول را رعایت نمیکنند، گزارش داده است که در حقیقت گروه هایی از طالبان از همان آغاز گفتگو های هیئت هایی طالبان با امریکایان با این امر مخالفت داشتند و اکنون همه با داعش یکجا شده و بر ضد حاکمیت طالبان به تخریبکاری و حملات انتحاری اقدام میکنند.

همچنان در این هفته مولود چاوش اوغلو از هیئت طالبان تحت ریاست سرپرست وزارت خارجه طالبان دعوت بعمل آورد تادر زمینه کمک های بشر دوستانه و سرمایه گزاری درافغانستان مذاکره کنند. اما در ختم این مذاکرات وزیر خارجهٔ ترکیه بیان داشت که “ما در بارهٔ تامین وحدت در افغانستان بحث کردیم و به طالبان مشوره دادیم که باید دولت فراگیر تشکیل شود و هم توصیه‌های خویش را در خصوص تحصیل دختران و اشتغال زنان بار دیگربا آنها به اشتراک گذاشتیم.”

همه فعل و انفعالات اخیر چه در داخل کشور و چه در سطح منطقه و جهان منجمله  سفر امام علی رحمانوف به فرانسه وبلجیم دیدار با امانویل مکرون وملاقات با فلیپ پادشاه بلجیم دقیقاً حکایت از آن دارد که از یکطرف امریکا و متحدینش منجمله ترکیه وسیعاً تلاش دارند تا مجرای لوژستیکی مطمئن برای اکمالات پرسونل و تسلیحاتی گروه های تروریستی که علیهٔ اهدافش در چین و جمهوریت های آسیای میانه مؤظف اند ایجاد کنند و از طرف دیگر روسیه و متحدینش در پی نفوذ لاشخورانشان در بدنهٔ حاکمیت طالبان میباشند تا از آنطریق اعمال نفوذ کنند. از مداخلات مستقیم تاجکستان و روسیه در امور افغانستان، پناه دادن و تسلیح نیرو های تحت نام مقاومت دوم و تهدیدات مکرر روسیه و تاجکستان مبنی اقدام نظامی بر علیهٔ افغانستان چنین بر می آید که آنها حتی تجزیه افغانستان را نیز در سر میپرورانند که به همین مناسبت روسیه مصمم است بتاریخ ۲۰ اکتوبر مجلسی را با شرکت نمایندگانی ازکشور های روسیه، امریکا، چین، پاکستان، جمهوریت های آسیای میانه و نماینده طالبان در مسکو برگزار کرده وبا نشان دادن حسن نیت و چراغ سبز مبنی بر شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در پی تأثیر گزاری بر آنها میباشند. چین همچنان در همکاری با پاکستان تلاش دارد تا بنحوی این پروژه های خصمانه علیهٔ خودش را با ذرایع پاکستان و افرادی نفوذی خویش خنثی سازد.

امریکایان مصمم بودند که در موجودیت دولت جمهوری اسلامی افغانستان بوسیلهٔ طالبان و مهره های گندیدهٔ خویش چون عبدالله عبدالله، دوستم، محقق، قانونی، معلم عطأ، خلیلی، خانواده دزد مسعود و سایرین جنگ داخلی را مشتعل ساخته و با پیاده کردن نیروهای مسلح خویش در میدان هوایی کابل این مامول را به اجرأ گزارند. در آن دوران روس ها و متحدین اش به این اندیشه بودند که اگر جنگ داخلی در بگیردآنها از قبل نیروهای نظامی شان را در نوار سرحدی افغانستان جابجا کرده بودند و بوسیلهٔ عناصر خود فروختهٔ شان تصمیم تجزیه کشور ما را داشتند و به این ترتیب در تنور که امریکایان مشتعل ساخته بودند میخواستند نان خویش را بپزند اما با مانور تسلیمی پایتخت، ولایات و ولسوالی ها به طالبان این پلان خنثی شده و اکنون امریکا با ذرایع دیپلوماتیک و فشار طالبان را مجبور میسازند تا به خواسته هایشان تمکین کنند.