عملیات روسیه در اوکرایین وارد مرحله جدیدی می شود

نویسنده: بهادرا کوما

منبع : اندین پنچ لاین ۷ مارچ ۲۰۲۲

مترجم: رسول رحیم

به دنبال آرامش موقتی دو روزه در جنگ اوکرایین، «عملیات ویژه» روسیه وارد مرحله حساسی خواهد شد. من حیث مقدمه، درنتیجه مداخله شخصی رییس جمهور ماکرون در ملاقاتش با رییس جمهور پوتین، دهلیزهای بشردوستانه در چهار بخش باز شده است. یک آتش بس نیز اعلام شده است.

این چهار بخش عبارت اند از کیف پایتخت اوکرایین، دو شهر شرقی «سومی» و خارکف و ماریپول شهر بندری استراتژیک در جنوب در بحیره ازوف.

نکته جالب این است که روسیه پیشنهاد نموده است این تخلیه در قلمروهای شهری خودش صورت گیرد و از آن جا به سرمنزل های دیگری انتقال داده شوند که شاید تخلیه شوندگان انتخاب بکنند. این امر به طور قابل ملاحظه ای امکان فرار دزدانه افراط گرایان و دوباره پیوستن آن ها را برای جنگیدن در جای دیگر کاهش می دهد، اما دیده شود که تا کجا به ملکی ها اجازه داده خواهد شد تا از این پیشکش مستفید شوند. برای مسکو « نازی زدایی» در اوکرایی یک هدف عمده سیاسی است و ملیشه های نیونازی در این بخش ها مایل اند تا با استفاده از « سپر انسانی» سرعت عملیات روسی را کاهش دهند.

بدون تردید، تدارکاتی برای تشدید عملیات روسی در بخش های فوق الذکر در روز های آینده، آماده اند. پیشکش آتش بس از جانب روس ها آخرین فرصت برای ملکی ها برای بیرون رفتن از خطر است.

عملیات نظامی که در پیش رو قرار دارد، متمرکز به مجبور گردانیدن کیف، سومی، خارکف و ماریپول به تسلیم شدن است. علاوه برآن، عملیات باقی مانده برای گرفتن کنترول بندر اودیسه در بحیره سیاه ( برای قطع دسترسی ناتو) آغاز خواهد شد که به احتمال زیاد شامل فرود آمدن از طریق زمینی و بحری از سمت جنوب و حمله زمینی از شمال خواهد بود.

فراتر از این نیروهای روسی شاید بخواهند که با پایگاه موجود شان در «ترانسیستریا»، واقع در منتها الیه مرز جنوبی اوکرایین بپیوندند.

تصویر بزرگ این است که اروپایی ها( وقطعا اداره بایدن) شاید قبلا احساس نموده اند که عملیات روس ها در جهت برآوردن اهداف مسکو در مناطق شرقی رودخانه «دنیپر» و در امتداد ساحل بحیره سیاه بسیار موفق بوده است، که این یک دهلیز زمینی بهم پیوسته از شهر«روستوف» در کنار «رود خانه دن» واقع در روسیه تا «کریمیه» را به وجود می آورد.

هیاهوی ایالات متحد امریکا برای تهیه جت های جنگی به اوکرایین ( در حالیکه قلمرو هوایی آن کشور تحت کنترول روسیه است)، تشکیل حکومت جلای وطن ، راه اندازی شورش و غیره همه برای پوشاندن از دست رفتن وجهه می باشد . جنگ تبلیغاتی ایالات متحد امریکا در سطح بلندی قرار دارد. به چنین زودی ، پس از شکست در افغانستان ، این ضربه نابود کنده ای بر حیثیت ایالات متحد امریکا در اروپا (و در سطح بین المللی) می باشد.

اکنون مسکو انتظار هیات اوکراینی را برای گفت وگو در مورد شرایط تسلیمی درروسیه سفید دارد. پوتین، هنگام مذاکره با ماکرون بر اهداف اساسی روسیه تاکید نموده است .در این مرحله اخیر هیچ شانسی برای انصراف مسکواز آن وجود ندارد.بخش خوب مساله در آن است که اروپایی ها نیز خواهان یک منازعه طولانی در قاره شان نیستند. آن ها واقعا می دانند که پس لگد اشتباه شان گران تمام می شود.

از مقاله ای که بوریس جانسن صدراعظم بریتانیا به حیث نویسنده مهمان در نیویارک تایمز به تاریخ ۶ مارچ نوشته است، معلوم می شود که «ضربت عقب نشنی» شروع شده است. هرگاه در این مقاله لفاظی ها و تلخ انديشی های را که چه گونه پوتین مرامش را جلو برده است، به کنار بگذاریم ، جانسن به طور واقع بینانه ای برای مرحله ای که در پیش رو قرار دارد، شش گام را پیشنهاد می کند: بسیج یک ایتلاف بین المللی برای کمک های بشردوستانه، کمک به اوکرایین برای دفاع از خودش، اعمال فشار اقتصادی حد اعظمی بر روسیه، رفتار تهاجمی روسیه را در کانون توجه بین المللی قرار دادن، باز گذاشتن راه دیپلوماسی و وخامت زدایی و تقویت امنیت اروپا و اتلانتیک.

لطفا به خاطر داشته باشید که این ۶ گام به تهیه سلاح های تهاجمی به اوکرایین جهت طولانی ساختن جنگ و یا خونریزی روس ها، ایجاد یک حکومت در تبعید و یا مهندسی نمودن یک شورشگری تمام عیار در جهت ایجاد «باتلاقی» برای نیروهای نظامی روسیه و همه آن چیزهای دیگری اشارت نکرده است که پیوسته در لفاظی های تند و تیز امریکایی ها دیده می شوند. واضحا در سطح مسوولان یک دریافت تکان دهنده و جود دارد که عملیات روس ها در مسیر خود قرار دارد و نتیجه آن اجتناب ناپذیراست. به عبارت ساده ایالات متحد امریکا جنگ تبلیغاتی را برده است، در حالی که روسها در حال برنده شدن در خود جنگ اند.

به طور فشرده آنچه در گفت وگوهای روسیه و اوکرایین در روسیه سفید اتفاق می افتد، خود تمسک است. نشست شام امروز بسیار مهم خواهد بود. روس ها انتظار دارند که اوکرایینی ها به شرایط تسلیمی آن ها تن بدهند. هرگاه امریکایی ها اوکراینی ها را مجبور سازند که بر مواضع شان پافشاری کنند، در آن صورت ممکن است جنرال های روسی دست کش های شان را در آورند و بقایای مقاومت را با نیروی اعظمی درهم کوبند ودر صورت لزوم، حتی عملیات را تا مرز های باختری با کشورهای ناتو گسترش دهند. اما کارها بدانجا نمی کشد. ناتو به شدت در موقعیت دفاع از خود قرار دارد.