عضویت عربستان سعودی در پیمان شانگهای

رسانه ها اعلان کردند که پارلمان عربستان سعودی عضویت ان کشور به پیمان شانگهای را تصویب نمود این حالت جدید در موضعگیری جهانی کشور بوده میتواند . تاریخ تشکیل نظام سلطنتی در عربستان قطعآ بی پیوند با استعمار و استعماریون انوقت نیست .

در سال ۱۹۰۶ ملک عبدالعزیز با تصرف سراسر نجد حکومت وهابی را بنیان گذاشت ، تا سال ۱۹۲۴ عربستان بین ملک عبدالعزیز و حسین بن علی از خانواده سادات هاشمی تقسیم بود که با شکست شریف حسین توسط ملک عبدالعزیز خانواده ال سعود بر سراسر عربستان حکمرانی را آغاز کردند .

سرزمینهای عرب باسقوط بغداد بدست هلاکو خان بعدآ سلطه ترکان عثمانی و در اخیر استعمار انگلیس مدت هشتصد سال در رکود و جمود قرار داشتند ، اما با کشف ذخایر نفت در سال ۱۹۳۶ عربستان سعودی و دیگر سرزمینهای عرب توجه غرب بخصوص انگلیس و امریکارا به شدت بخود جلب نمود ، در حقیقت این ماده بنام طلای سیاه رکود هشتصد ساله این سرزمینها را در هم‌شکست و مورد بازی های بین المللی قرار داد .

ملک فیصل در سال ۱۹۷۳ بخاطر حمایت امریکا و متحدین جهانی اش تحریم نفت علیه ایشان را اعلان کرد که باعث بحران در امریکا ، جاپان و برخی دیگر ممالک گردید این اقدام ملک فیصل باعث ترورش شده جانشینش ، ملک خالد عربستان را با امریکا نزدیک ساخت و ملک ‌فهد جانشین وی به امریکا بیشتر نزدیک گردید .

در زمان شدت جنگ سرد و سالهای بعدی سعودیها بیشتر ین تمایل را به امریکا داشتند که تا دادن پایگاه برای عساکر امریکایی و قبول مصارف انها پیش رفتند .

سیاست خارجی خاندان سلطنتی ال سعود بر مبانی وضعیت جغرافیایی و نقش اقتصادی انکشور در نظم جهانی از طریق عرضه نفت ریخته شده بود اما اثر گذاری امریکا و انگلیس بر شهزادگان آل سعود انها را در سمت ضدیت با مخالفان امریکا چه در جنگ سرد و چه بعد ازان استقامت میداد که مخالفت انها با ایران و بمباردمانهای ظالمانه یمن تا جانبداری از اسرائیل طی چند سال اخیر شعله های اختلافات عربستان سعودی با عده ای کشورهای اسلامی را بر افروخته تر میساخت . درین میانه خطوط ایدیولژیکی آل سعود در گسترش وهابیت در جهان اسلام را نمیتوان بی تاثیر دانست ، این روش سعودی ها از جانب جریانات سیاسی و برخی دولتهای اسلامی مورد پذیرش نبود .

طی چند سال اخیر نوعی تحرک جدید در مقام سلطنت سعودی دیده میشود که با حفظ خوش ایند نبودن ان برای امریکا در سیاست خارجی ان کشور رونما گردیده است . چرخش در خودداری از اعمال سرکوب گرانه حوثی های یمن ، تغیر در مناسبات با ایران به اثر میانجیگری چین و اعلان یک روز قبل تصویب عضویت ان کشور به پیمان شانگهای از جانب پارلمان نشانه های نوعی استقلالیت خواهی از سلطه و نفوذ امریکا بوده میتواند .

شاید سعودی ها درک کرده باشند که جهان در حال گذار به یک حالت نوین است که به اثر ان نقش امریکا در صدر نشینی جهانی کاهش می یابد و سلطنت سعودی در چنین حالت‌ مجال رفع نفوذ و سلطه امریکا را در می یابد .

در صورت عضویت عربستان به پیمان شانگهای با حفظ نقش موثر ان در تجارت جهانی نفت برخی محدودیت ها در قراردادهایش با امریکا میتواند رفع گردد .

گرچه زمان‌تغیر کرده است ولی خطر کدام کودتای سلطنتی یا ترور مشابه ملک فیصل بنابر نفوذ امریکا و انگلیس از نظر بعید بوده نمیتواند ، یا اینکه هردو کشور استعماری تن به قبول تحولات و تغیرات احتمالی جهانی بدهند . شاید شکل گیری سیاستهای بعدی جهان اسلام پس از یکطرفه شدن جنگ اوکراین سلطه بیش از هفتاد ساله امریکا -- انگلیس را از ممالک اسلامی و نفوذ انها در خانواده های حاکم‌در ممالک عربی را با کاهش مواجه سازد .

All reactions:

۳۸Azim Rahi، Shir Pasdar و ۳۶ نفر