مکثی براجلاس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی ملل متحد

هلند،۲۰ سپتمبر ۲۰۲۳

هفتاد و هشمین اجلاس سالانهٔ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با شرکت نمایندگان و رهبران یکصدو چهل کشور جهان از ۱۹۳ کشورعضوء بتاریخ ۱۹ سپتمبر ۲۰۲۳  البته بدون حضور رهبران چهار کشور(روسیه، انگلستان، فرانسه و چین) اعضای دایم شورای امنیت ملل متحد درشهر نیویارک مقر سازمان ملل متحد تحت ریاست دنیس فرانسیس از ترینیداد و توباگو با بیانیهٔ افتتاحیهٔ انتونیو گوترش منشی عمومی آن سازمان برگزار گردید. در این اجلاس که تا تاریخ ۲۶ سپتمبر ادامه خواهد داشت، بیشتر بر مسایل « توسعهٔ پایدار، مسایل تغییرات اقلیمی و دریافت مسیر های انرژی های تجدید پذیر در عوض انرژی های فسیلی ، احیای مجدد اعتماد و همبستگی جهانی، آمادگی برای ایپیدیمی ها و آفت های همه گیر ومسایل توسعهٔ تشکیلاتی سازمان ملل متحد و امور مالی آن» توجه بعمل آمده وبحث هایی همه جانبه در زمینه صورت خواهد گرفت.

انتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد در صحبت افتتاحیهٔ این مجمع بیشتر برپرابلم های جهانی تماس گرفته ومسایل تغییرات اقلیمی، توسعهٔ پایدار، احیای مجدد همبستگی و اعتماد بین المللی، جنگ اکرایین و پیامد های آن برای تمام بشریت تماس گرفته و این مسایل را از الویت های کار مجمع عمومی قلمداد کرد. در بارهٔ افغانستان گوترش بیان داشت:

۷۰ درصد از مردم افغانستان به‌گونه فوری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. طالبان حقوق زنان افغانستان را به شکل سازمان‌یافته سلب کرده‌اند.

همچنان در روز اول این اجلاس جو بایدن بر تعهد امریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب ذروی تأکید بعمل آورده و همچنان روی مسایل جنگ اکرایین صحبت کرده گفت:

اگر تجاوزکاری روسیه پیامدی برای این کشور در بر نداشته باشد و اوکراین چندپاره شود، دیگر هیچ کشوری احساس امنیت نخواهد کرد و استقلال کشورها در امان نخواهد ماند.

بایدن همچنان اضافه کرد:

 ازهمین روست که ایالات متحده به همراه متحدان و شرکای خود در سراسر جهان، از مردم شجاع اوکراین و آزادی‌‌ آن‌ها که از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود دفاع می‌کنند حمایت می‌کند.

بایدن در بیانیه اش هیچ یادی از افغانستان نکرده وازطالبان هم هیچ نام نبرد.

رجب طیب اردوغان که همچنان از بیانیه دهندگان روز اول اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود ضمن بحث روی مسایل توسعهٔ پایدار و مشکلات اقلیمی جهان بر مسایل افغانستان نیز تماس گرفته گفت:

نزدیک به نیم قرن است که افغانستان و مردم اش با سختی هایی بسیار روبرو بوده اند. اگر دولت کنونی افغانستان به یک ادارهٔ گسترده تبدیل شود که همه لایه های جامعه خود را در آن شریک بدانند و بتوانند با آرامش زندگی کنند، افغانستان برای همیشه با ثبات میگردد.

اردوغان ادامه داد:

اکنون افغانستان با یک بحران بزرگ انسانی مواجه است و جهان باید برای مهار این بحران همکاری کنند. افغانها بدون درنظرداشت انگیزه های سیاسی به کمک جدی بشردوستانه نیازمند میباشند.

هکذا شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در این اجلاس ضمن صحبت در قبال اصلاحات اقتصادی کشورش و تأکید بر عضویت کامل ازبکستان در سازمان تجارت جهانی بر مسایل افغانستان نیز تماس گرفته بیان داشت:

تحولات افغانستان به شکل مستقیم روی امنیت جهانی تأثیر میگذارد و در این احوال تنها گذاشتن افغانستان با مشکلاتی که این کشور و مردمش با آن روبرو است، اشتباه بزرگی خواهد بود. نادیده گرفتن، منزوی ساختن و تحمیل تحریم ها مشکل مردم افغانستان را افزایش میدهد.  

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در بخشی از سخنرانی اش در این مجمع بیان داشت:

  وضعیت امروز افغانستان نمودی دیگر از آثار مداخله غرب در منطقه است که به کشتار بیش از ۱۷۰ هزار تن از زنان و مردان و کودکان در افغانستان انجامید.

او ضمن صحبت در بارهٔ مشکلات افغانستان ادامه داد: ایران بر دولت فراگیر و ضرورت رعایت حقوق همه طوایف، قومیت‌ها و مذاهب این کشور تأکید دارد.

تا این دم علاوه بر کشور های منطقه نمایندگان کشور های مختلف جهان از وضعیت نبود قانون و مسایل کار زنان وتحصیل دختران در افغانستان یادآوری و ابراز نگرانی کردند. چنانچه ملانی جولی وزیر خارجهٔ کانادا در بیانیه اش از وضع قوانین سختگیرانه علیهٔ زنان و حذف آنها از زندگی عمومی با نگرانی یاد کرده و آنرا ویرانگر تعریف کرد.

او در قسمتی از بیانیه اش از سازمان ملل متحد خواست طالبان را به دلیل اقدام‌هایشان علیه زنان افغانستان پاسخگو کند، زیرا حقوق زنان قابل‌مذاکره نیست.

 او تاکید کرد: روش طالبان دختران را در معرض ازدواج‌های زیرسن قرار می‌دهد، آیندهٔ دختران بی‌شماری را نابود می‌کند و همچنان محرومیت زنان از فعالیت اقتصادی وضعیت این کشور را بدتر می‌کند. جامعهٔ  جهانی باید به حمایت از دختران و زنان افغانستان ادامه دهد و بر آنچه در این کشور می‌گذرد، نظارت کند. 

جولی وزیر خارجهٔ کانادا تصریح کرد: اگر سازمان ملل متحد و جامعهٔ جهانی نتوانند از دختران و زنان افغانستان حمایت کنند، به یکی از ستون‌های اصلی که سازمان ملل بر اساس آن بنا شده است، خیانت کرده‌ایم.

اکثریت بیانیه دهندگان هفتاد و هشتمین اجلاس سالانهٔ مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر مسایل افغانستان تماس گرفته و خواستار توجهٔ جدی جامعهٔ جهانی در همکاری با رفع بحران افغانستان گردیدند اما متأسفانه جو بایدن رئیس جمهور امریکا که او و کشورش مسبب اصلی این بحران میباشد هیچ اشارهٔ به این بحران نکرد.

احتمالاً از ادامهٔ جریان هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد خاصتاً دیدگاه های جامعهٔ جهانی در قبال افغانستان طی گزارش بعدی خواهم نوشت.