دوکتور نوراحمد خالدی

پلان پیروزی ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکرایین!

۱۶ اکتبر ۲۰۲۴

در حالیکه قوای روسیه در جبهات شرق اوکرایین در لوهانسک، دونیتسک، زاپروژیا و خرسون بطور سیستماتیک شهرک های کوچک را پشت سر گذاشته به جانب شهرهای بزرگتر کوپیانسک، سیورسک، سلوویانسک، چاسویار، تورتسک و غیره در حال پیشروی به ظاهر بلامانع هستند و همچنان زبده ترین فرقه های اوکرایینی که توسط ناتو تا دندان تجهیز و تربیه شده اند در دوزخ کورسک به سرنوشت قوتهای آلمان هتلری مواجه هستند، و امیدها برای نجات اوکرایین از مصیبت روسیه با رسیدن طیارات اف 16 نیز بخاک مبدل شده، و مزید بر آن در گیرو دار آمدن موسم سرما و یخبندان شرایط دفاع نظامی و زندگی در اوکرایین دورنمای تریکی را ترسیم میکند؛ دیروز ولادیمیر زلنسکی "پلان پیروزی" خودرا در پارلمان آن کشور طرح نموده اظهار داشت که سرنوشت تحقق و یا شکست این پلان به رهبران کشورهای ناتو بستگی دارد. بدینگونه ولادیمیر زلنسکی در تاریکترین روزهای تاریخ اوکرایین به وضاحت وانمود کرد که هرگاه در آیندهٔ نزدیک اوکرایین در میدانهای جنگ شکست بخورد گناهش به گردن رهبرای ناتو خواهد بود نه اوکرایین! قابل یاد آوری است که زلنسکی این پلان را در دوهفتهٔ گذشته به جوبایدن، کامله هریس، دونالد ترمپ، صدراعظمان انگلستان، آلمان، ایتالیا و پولند و رییس جمهور فرانسه و سایر مقامات ناتو پیشکش نموده بود و قرار بود در اجلاس این رهبران در جرمنی بالای آن با همه مشوره نموده تصمیم کرفته شود اما این اجلاس از طرف جو بایدن رییس جمهور امریکا به بهانهٔ طوفان فلوریدا لغو گردید.

رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه توصیف گسترده‌ای از «پلان پیروزی» پنج ماده‌ای خود را به قانون‌گذاران اوکراین ارائه کرد و اولین گام را دعوت فوری و بدون قید و شرط برای پیوستن به ناتو و آخرین گام را پیشنهادی برای جایگزینی قوای اوکرایینی به عوض نیروهای امریکایی در اروپا توصیف کرد. قسمیکه گفته شد این طرح قبلاً با متحدان اوکراین به اشتراک گذاشته شده است، اما نظرات عمومی محدودی در مورد آن وجود داشته است که مشخص نیست توصیه‌های زلنسکی پذیرفته شده یا خیر.

زلنسکی اظهار داشت عضویت در ناتو به اوکراین امکان حفاظت از سایر اعضای ائتلاف را در صورت هرگونه حمله آتی می دهد. دومین نکته در این طرح، تقویت دائمی امنیت اوکراین از طریق تضمین شرکای این کشور است که سلاح‌های آن‌ها می‌تواند برای حملات در داخل روسیه استفاده شود و همسایگان اوکراین برای حفاظت از آسمان اوکراین، عملیات مشترک دفاع هوایی را انجام خواهند داد. او گفت که این امر همچنین امکان ادامه عملیات در داخل خاک روسیه را برای تضمین مناطق حائل که از اوکراین محافظت می کند، می دهد.

سومین طرح بازدارندگی غیراتمی است و چهارمی تضمین کننده امنیت اقتصادی و حفاظت از منابع طبیعی اوکراین است که به گفته او شرکای اوکراین را تقویت می کند و اقتصاد روسیه و «ماشین جنگی» را تضعیف می کند.

زلنسکی گفت که این پنج نقطه شامل سه ضمیمهٔ مخفی نیزاست که یکی از آنها مربوط به استقرار قوتهای استراتژیکی ناتو در خاک اوکرایین است که از هرگونه تجاوز احتمالی آیندهٔ روسیه به اوکرایین و سایر کشورهای ناتو جلوگیری خواهد کرد که قبلا به شرکای آمریکایی، بریتانیایی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی ارائه شده است.

زلنسکی گفت اگر این طرح با موفقیت اجرا شود، می تواند تا اواخر سال آینده به جنگ روسیه در اوکراین پایان دهد. در افغانستان ما یک ضرب المثل داریم که می گوید طرف را به ده راه نمیدادند اما تقاضا داشت خر اش را در خانهٔ ملک ببرند! این نشان میدهد که در مالیخولیای تبلیغات پیروزی اوکرایین، تا چه حد وحشتناکی زلینسکی نه تنها از واقعیتهای ماحول خود بی اطلاع است بلکه دلایل روسها َرا برای آغاز این جنگ نیز فرَاموش کرده است، در حالیکه رفع این دلایل در معاهدهٔ نشانی شده صلح استانبول میان اوکرایین و روسیه توافق شده بود که شامل فراموش کردن دایمی عضویت ناتو توسط اوکرایین و خلع سلاح قسمی اردوی اوکرایین نیز شامل آن بود.

اما از قرار معلوم دریافت صدها ملیارد دالر کمک نقدی و جنسی میزان حرص و طمع زلینسکی را آنقدر بالا برده که نزدیک است صاحب کَرَم را نه تنها پشیمان کند بلکه به مصیبتی دچار کند که عاقبت آن برای اروپای شرقی و غربی و حتی امریکا ناگوار خواهد بود! جنگ با روسیه، با داشتن عمق استراتژیک لایتناهی آن، طوریکه ناپلیون و هتلر تجربه کردند، مصیبت بار است کشوری که امروز نه تنها یک اردوی بسیار مجهز و باتجربه سه سالهٔ جنگ با یک اردوی یک ملیون نفری مجهز شده توسط ناتو و امکانات نظامی استراتژیکی آن دارد، بلکه بزرگترین و پیشرفته ترین ذخایر اسلحهٔ اتمی را و سریعترین راکتهای رسیدن به اهداف آنها را نیز در اختیار دارد.

بدین طریق در واقع زلینسکی به حامیان غربی خود به وضاحت می گوید که بدون شرکت مستقیم قوای آنها در مقابله با روسیه، امکانات پیروزی اوکرایین موجود نیست. یعنی با وجود مبلغ 180 ملیارد دالر کمک نظامی ناتو به اوکرایین و کشته شدن بیش از 700هزار سرباز و افسر اوکرایینی و خروج 15 ملیون نفر از آن کشور سیلاب پیشرفت اردوی روسیه با غرش تانک، توپ، آتش و بمب با گذشت هر روز کیلومتر به کیلومتر در داخل اوکرایین ادامه دارد و دیری نخواهد گذشت که تمام مناطق باقیماندهٔ لوهانسک، دونتسک، زاپروژیا و خرسون را هم اشغال کرده به دریای دنیپر برسند!

.» بی جهت نبود که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین این طرح را رد کرد. او گفت که کیف باید بپذیرد که سیاستش بیهوده است و "هشیار شود و دلایلی را که منجر به این درگیری شده است، درک کند." ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، زلنسکی را متهم کرد که ناتو را به درگیری مستقیم با کشورما سوق داده است.

در شرایطیکه دنیا انتظار داشت زلینسکی "پلان صلح" مطرح میکرد، موصوف "پلان پیروزی" تخیلی خودرا پیشنهاد کرد با وجودیکه مشوره های همه جانبه او با رهبران ناتو امکان قبولی این طرح از جانب ناتو نزدیک به صفر است. بعد از سه سال جنگ و پافشاری بالای پیروزی اوکرایین، بالاخره این امر واضح است که اروپاییها و امریکاییها امنیت و رفاه خودرا قربانی پروژهٔ شکست خوردهٔ اوکرایین نمیکنند.

عقاید نویسنــــدگـان لـــزوما نظــر هـــوډ نمی باشــد