متن کنفرانس مطبوعاتی محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان  


بسم الله الرحمن الرحيم


نحمده و نصلی علی رسوله الکریم


ښه راغلاست!


د لوی خدای نه ډیر ممنون یم چې مونږ ته يې دا فرصت برابر کړ چې هغه ژمنه چې مو کړې وه چې اول سفر به مو عربستان ته وي او عمره به ادا کوو؛ دا تر سره شوه

علمای کرام همراه من مهربانی کردند به این سفر تشریف بردند و درمدینه منوره و مکه مکرمه یکجای مراسم و مناسک را انجام دادیم، امید است که خدا (ج) دعای ملت افغانستان را برای صلح ثبات و رفاه دوامدار قبول کند.


همدا رنګه د عربستان د ولیعهد سره او د ریاض والي او د شاهي کورنۍ او د کابینې نورو غړو سره مو په مقدماتي ډول وکتل.


دوه موضوعګانې مونږ ته د خاص اهمیت وړ وې: یوه د افغاني کارګرانو چې په پاکستاني پاسپورت تللي وو او هلته یې بنیادي ستونزې درلودې او دومره کلونو کې حل شوې نه دي، دې موضوع ته توجه.
تعدادی تخمینی کارگران افغان که به پاسپورت های بیرونی به مملکت برادر ما عربستان سعودی رفتند؛ در حدود سه صد هزار تخمین میشود و دلیل عمده  آن این است که بعد از کودتا ثور تا حال دولت عربستان سعودی اجازه رفتن کارگران افغان را مستقیما از افغانستان به عربستان سعودی اهدا نکرده بود، تمرکز ما بر این است، وعده شده است که در ملاقات های بعدی ما به دقت این مسئله را تعقیب خواهیم کرد و انشاالله و تعالی این مسئله را حل خواهیم کرد.


یکی از وعده های حکومت وحدت ملی ما این بود که مسایل مهاجرین ما به صورت اساسی مورد توجه ما قرار خواهد گرفت و امید است که در این بخش ما بتوانیم مشکلات بنیادی مهاجرین خود را حل کنیم و از این فرصت من میخواهم استفاده کنم و از تمام مهاجرین اقتصادی افغانستان ابراز امتنان کنم که به خانواده های افغان کمک میکنند.


د دوی مرسته یوه لویه مرسته ده. د افغانستان په اقتصاد باندې سل ها زره کورنۍ د دوی له برکته نن په عزت ژوند کوي او له دې جهته ضرور ده چې د افغانستان سفارتونه، قنسلګریانې او د ټول دولت مامورین د دوی به خدمت کې وي او دا اقدام به انشاالله او تعالی په اساسي توګه مونږ کوو او هغه وضعیت چې ضرور ده چې د دوی د حیثیت سره مناسب وي؛ هغه به تر سره کیږي.
مسئله دوم توامیت بین کابل و شهر ریاض بود. ریاض یکی از شهر های است که دارای انکشاف نهایت وسیع است، پنجاه و پنج میلیارد ریال سعودی سر ریاض در این سالهای اخیر سرمایه گذاری شد و تجارب نهایت زیاد برای ما دارد و از این جهت پسر خادم الحرمین شهزاده ترکی والی ریاض است و علاقه خاص به کابل گرفت که این را هم تعقیب می کنیم. مسایل بعدی که مسایل دولتین است؛ در سفر های بعدی، ملاقات های بعدی  ما انشالله  و تعالی تامین خواهد شد.
اما زه غواړم په دې فرصت کې د عربستان د دولت له شاهي کورنۍ نه او د مکې معظمې او د مدینې منورې له مسوولینو نه د زړه له کومې مننه وکړم چې زمونږ سفر ته یې ډير اعلی ترتیبات نیولي وو.
افغانستان پنج حلقه سیاست خارجی دارد، حلقه اول ما شش مملکت همجوار ماست، حلقه دوم ما حلقه دین مبین اسلام است، حلقه سوم ما ایالات متحده امریکا، کانادا، اروپا، جاپان، استرلیا و اعضای ناتو، آِیساف و اعضای کنفرانس توکیو هستند که کمکهای امنیتی و اقتصادی به افغانستان کردند، حلقه چهارم ما حلقه آسیاست و حلقه پنجم ما نهاد های بین المللی، ملل متحد، بانک جهانی، بانک آسیایی، شرکت های بزرگ سرمایه داری و ساختار های غیر دولتی و جامعه بین المللی مدنی است.
افغانستان از نگاه جغرافیه و تاریخ در نکته تقاطع این پنج حلقه است و سیاست خارجی ما یک سیاست خارجی فعال است که این پنج حلقه را به همکاری داشته باشیم، از این جهت من از دولت همسایه ما چین میخواهم ابراز امتنان کنم که سفر من به چین دو بخش داشت: یکی یک سفر رسمی به دعوت جلالتماب شی جینگ پنگ رئیس جمهور چین و بخش دوم کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا بود.
په لومړۍ برخه کې افغانستان او چین په راتلوونکي کال کې به د ښو علایقو ۶۰ مه کلیزه تجلیلوي او راتلوونکی کال به د چین او افغانستان د لویو همکاریو د تجلیل کال وي، په دې سفرکې مونږ په هر اړخیزه ډول په خپلو مناسباتو باندې د آسیا په راتلوونکې باندې او د دنیا په راتلوونکې باندې وغږیدو او یو سلسله خاصې لاسته راوړنې مو تر لاسه کړې او هیله ده چې د افغانستان د ملت د آرامۍ موجب وګرځي.
لومړی: چین تعهد کرد که امسال ۵۰۰ ملیون یوان چینی و در سه سال بعد از آن ۱.۵میلیارد یوان چینی کمک مستقیم و بلاعوض به افغانستان انجام بدهد، در عین حال زمینه تعلیم تخنیکی ۵۰۰۰ متخصصین ما را فراهم کنند و ۵۰۰بورس تعلیمی در پوهنتون های چینی برای محصلین ما فراهم بسازند، علاوه بر این کمک های بشردوستانه است و همچنا چین در بخش امنیتی برای ما کمک های مشخص خواهد کرد.
نکته دوم بنیادی ما اینست که چین و ایالات متحده امریکا در افغانستان با هم همکاری خواهند کرد چون قسمی که گفتیم سیاست فعال خارجی ما بر این مبنا است که افغانستان نکته همکاری پنج حلقه سیاست خارجی ما را تشکیل میدهد و چین که هم در حلقه اول و هم در حلقه چهارم ما قرار دارد؛ با همکار های حلقه سوم ما همکاری نزدیک انجام خواهد داد. علاوه بر آن ابتکاری که چین در قسمت آسیای جنوبی گرفته و در دهلی اعلام شد که ۲۰ میلیارد دالر را چین به آسیای جنوبی کمک خواهد کرد، ما امیدوار هستیم که همکاری چین، هندوستان و پاکستان در بخش انکشافی در افغانستان انجام شود.
و بتوانیم یک قسمت پارک های صنعتی و پارک های تکنالوجی را مشترکاً بوجود بیاوریم که موجب پیشرفت افغانستان و موجب کاریابی برای جوانان و مرد و زن افغانستان شود. علاوه بر این بین شهر تنجین که یکی از شهر های نهایت دینامیک و پر تحرک چین است و شهر هرات توامیت را ایجاد کردیم و شهر های دیگر افغانستان با شهر های عمده چین توامیت خواهد داشت. امروز بیشتر از ۴۰۰۰ تاجر افغان در چین فعالیت دارند و مصروف سرمایه گذاری هستند.
د دوی مشکلات هم په عمده ټوګه وکتل او د چین مقاماتو سره په دې باره کې وغږیدو او دې باندې وغږیدو چې هم څرنګه افغانان چین کې پانګه واچوي او څنګه چینایي شرکتونه افغانستان کې پآنګه واچوي او د پانګې اچونې مشکلات به څرنګه حل کوو او په ګده په مخ ځو.
برای تعقیب عملی این وعده ها و تعهدات یک هیات بلند رتبه چین بزودی ممکنه به افغانستان تشریف خواهند آورد و از طرف ما یک هیات متقابل ایجاد خواهد شد که اول در افغانستان و بعد از آن در چین، ما بتوانیم تمام این وعده ها را شکل عملی بدهیم. مشخصاً تمرکز ما روی این خواهد بود که برای ایجاد یک پلان زیربنای ملی چین همرای ما به مطالعات و پیاده شدن آن کمک عملی کند.
معنی پلان زیربنای ملی اینست که در شش ماه آینده تصمیم خواهیم گرفت که چند هزار کیلو متر سرک، چند هزار کیلو متر خط آهن، چند بند، چه مقدار برق، چه تعداد مسکن ایجاد کنیم و این ساحاتی است که در تمام این ها تجارب موفق چین و آسیای شرقی مورد استفاده ما قرار خواهد گرفت.
د آسیا د زړه کنفرانس زمونږ د قدرمن ملګري او ورور جلالتماب اردوغان په ابتکار کله چې د ترکيې صدر اعظم و؛ ایجاد شو. اول کنفرانس په استانبول کې و، ځکه دې ته د آسیا د زړه د استانبول پروسه وايي. دوهم کنفرانس د جلالتماب نظربایف د قزاقستان د مشر په ابتکار په الماتا کې دایر شو، دریم کنفرانس چین کې دایر شو او د چین ګدون او میلمه پالنه دې کنفرانس کې خورا ډیر اهمیت لري. ځکه د دې کنفرانس په اساس باندې، چین به انشاالله تعالی افغانستان ته د سولې په راوړلو کې عملي او مهم اقدامات وکړي. او په دې کنفرانس کې مونږ بیا خپل د خارجی سیاست اساسات تشریح کړل او دا مو څرګنده کړه چې افغانستان په مستقله ټوګه ټولو هیوادو او ټولو سازمانو سره به خپلې اړيکې ټینګې کړي، اما د دې اړیکو قوت او ضعف به د متقابله اساس معاملې پورې تعلق ولري. دا کنفرانس انشاالله و تعالی د بین الافغاني سولې د منځته راوستو لپاره به یو مفید قدم وي، او هیله ده چې پس ته دا په عملی طور بیا هم تعقیب کړو او تر لاسه کوو.


زه بیا هم غواړم چې د چین له دولت نه له ډیرو عظیم الشان تشریفاتو لپاره چې دوی یې ترتیبات نیولي وو، مننه وکړم. د چین د ښاغلي رئیس جمهور، له ښاغلي صدراعظم، د ملي کنګرس مشر او نورو ټولو اراکینو نه مننه وکړم او هم په همدا رنګه  د تینجن ښار چې ۱۹ کاله مخکې ما ورکی په کومو پروژو کار کړی و، او نوي خاطرات مې ورنه درلودل، د چین او د افغانستان ترمنځ هر ډول د مناسباتو پراختیا انشاالله و تعالی د افغانستان په ګټه ده او یو شی چې د خاصه اهمیت وړ ده او هغه ورځ مو ورسره مطرح کړه، دا ده چې د واخان دهلیز باندې دې عملاً مطالعات پیل شي چې وګورو چې آیا موږ کولای شو چې په مستقیم ډول چین ته ورسیږو؟


هدف ما چیست، هدف ما این است که افغانستان به یک چهار راه آسیا مبدل شود مثلیکه در زمان راه ابراشیم ما چهارراه آسیا بودیم، اما چهارراه آسیا در قرن ۲۱ معنی این است که پایپ لاین ها، خطوط آهن، شبکه های برق و معاملات بانکی و تجارتی همه در افغانستان انجام شده بتواند و از این جهت تغییر جغرافیای افغانستان به یک جغرافیای اقتصادی سیاسی که به اساس آن ما بتوانیم نقطه وصل آسیا شرقی، آسیا مرکزی، آسیا جنوبی و آسیا غربی باشیم که انشالله و تعالی عملی است، تهداب آن گذاشته شده و میخواهم باز هم از جلالتماب کرزی که تهداب مناسبات نیک ما را با چین گذاشته بود ابراز امتنان کنم. یک قدم بزرگ در توسعه آن گذاشته شده و ملت افغانستان انشالله و تعالی نتایج عملی آن را خواهد دید.
خبرنگار آریانا نیوز: سوال من در مورد پروسه استانبول است که در کشور چین برگزار شد، روی گفتگو های صلح و گفتگو با مخالفین مسلح دولت افغانستان در آنجا صحبت صورت گرفت، در پنج سال گذشته این گفتگو ها و شورای عالی صلح که ایجاد شده بود این گفتگو ها هم ناکام ماند، چه کاری برای عملی شدن گفتگو های صلح که مشخصاً مخالفین را به میز مذاکره بنشاند وجود دارد، آیا شما مطمین به این نشست و مطمین به همکاری کشور پاکستان در این راستا هستید؟
رئیس جمهور: من دو سوال را همزمان میگیرم، بعد جواب میدهم. مهربانی!
خبرنگار نورین: شما در کنفرانس قلب آسیا بازرگانان چینی را تشویق کردید که در افغانستان سرمایه گذاری کنند در حالی که بانک جهانی میگوید که افغانستان بد ترین کشور برای سرمایه گذاری است، حالا برای امنیت و برای سرمایه گذاری در افغانستان چی تدابیر را شما روی دست دارید که افغانستان به یک بستر امن برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شود ؟


رئیس جمهور: نقطه اول بر ایجاد بستر سرمایه گذاری اصلاح سیستم قضایی و حقوقی ماست شما متوجه هستید که حکومت وحدت ملی تان اقدامات جدی و سرتاسری در این بخش انجام داد.
ستره محکمه در حال تغییر است در چند ماه آینده دو قاضی ستره محکمه را ما انتخاب خواهد کردیم و یکی از این معیار ها انتخاب معلومدار است، اینست که آشنایی با اصول حقوقی تجارتی و فهم این که از نگاه حقوقی باید در افغانستان بستر سرمایه گذاری را ایجاد نمود.


لوی څارنوالی که خلاف قانون بر نظارت شرکت های خصوصی و دولتی دست انداخته بود دستش از این کوتاه شد، اداره عالی ضد فساد محدود شد به ثبت سرمایه و ساده سازی یعنی مشکلات را که از هر تاجر و سرمایه دار ما داخلی و خارجی شکایت میکرد که از طرف منابع مختلف مورد تفتیش قرار میگیرد حل شد، یعنی حل بعدی از این که محیط مساعد شود . اقدامات زیادتر نیاز اند که انشالله و تعالی در وقت مناسب همراه تان شریک میشود.


اما مسوولیت عمده تفتیش به اداره عالی تفتیش و تفتیش داخلی وزارت ها راجع شد. در قسمت کابل بانک اقدامات جدی و سرتاسری صورت گرفته، دوسیه کابل بانک زیر تعقیب است مراحل قانونی خود را به صورت اساسی طی میکند و ما امید قوی داریم که محاکم افغانستان در این بخش فیصله عادلانه صادر کند. در حین حال همراه بانک های خصوصی افغانستان، همراه تمام بانک ها صحبت سرتاسری داشتیم و برای اصلاح سیستم بانکی افغانستان همرای این ها به نتیجه رسیدیم در یکی از نشست های بعدی ما، نتایج اساسی از این را خواهد دیدید اما انشالله و تعالی افغانستان دوباره شاهد یک بحران بانکی نخواهد باشد چون بانک ها اساس بنیادی سرمایه گذاری است.


در قسمت شرکت های مخابراتی هم اقدام سرتاسری شد جناب داکتر عبدالله و مه نشست بسیار خوشایند و موثر همرای این ها داشتیم، اول تمام راپور های سال گذشته این ها را خودم شخصاً خواستم و مشکلات این ها را بررسی کردیم و در حین حال زمینه پیشرفت زیادتر برای این ها فراهم کردیم چون این ها زیاد ترین سرمایه گذاری را در افغانستان انجام دادند.


در کنفرانس لندن از پیش شان دعوت کردیم که بتوانند در سرمایه گذاری در افغانستان دیگران را تشویق کنند. در حین حال دیدید که در چین یک هیات بزرگ سکتور خصوصی افغانستان را دعوت کردیم و ما را شرف بخشیدند که همراه ما رفتند.


در هریک از سفر های کاری ما سکتور خصوصی حضور خواهد داشت. در بخش امنیت اقدامات همه جانبه روی دست است. شورای امنیت ملی در روز پنجشنبه جلسه سه و نیم ساعته داشتیم که تمام قوماندانان امنیه، والی های هفت ولایت عمدۀ که گمرک دارند، قوماندانان سرحدی و روسای گمرگ تشریف آوردند و تحلیل مشخص و هدایات مشخص برای اصلاح گمرکات، برای جلوگیری از قاچاق و برای ازدیاد عواید برای شان داده شد.


اقدمات ما دو جز دارد یک جلوگیری از حالات منفی کنیم و دوم بستر سازی مثبت است. شما شاهد خواهید بود که در شش ماه آینده یک پلان زیر بنای ملی افغانستان را ایجاد می کنیم که به اساس آن تمام افغانها بدانند که بصورت عادلانه و متوازن پیشرفت زیر بنای افغانستان چه رقم عیار خواهد شد و با شورای ملی امید است که به موافقه برسیم که بودیجه انکشافی ما از چار چوب یک ساله به چارچوب سه ساله مبدل شود تا مردم بتوانند پروژه های متوسط و بزرگ را در عمل ببیند. اقدامات در ین قسمت جریان دارد. در وقت های مناسب دوباره برایتان در این مورد بر میگردیم.


صلح آسان نیست اما اجباری است. اگر آسان میبود در سالهای گذشته انجام میشد. اقدامات ما در هریک از حلقات پنجگانۀ سیاست خارجی ما از خاطر اینست که  زمنیۀ صلح فراهم شود چون این یک هدف ملی ماست. میزان همکاری پاکستان در هفته های آینده معلوم خواهد شد. چون یک قسمت اراکین بلند رتبۀ پاکستان آمده و خواهند آمد، زمینۀ سفر کاری من با پاکستان در حال آماده گی است و ما میخواهیم که اقدمات کوتاه مدت، وسط مدت و دراز مدت در داخل یک نقشۀ کاری منسجم صورت بگیرد.
پیشتر برای تان عرض کردم که افغانستان خواهان مناسبات نیک با اعضای هر پنج حلقه سیاست خارجی خود است.


اما مقدار گرمی این مناسبات متقابله است. افغانستان به هیچ کس اجازۀ اینرا نخواهد داد که از خاک افغانستان مقابل یک دولت دیگر یا یک نهاد مشروع بین المللی سو استفاده شود. و امید است که همسایه های ما و همکاران ما به عین اصل برسند. نکتۀ بنیادی در چیست؟ دنیا تغیر کرده. حرکات افراطی که بوجود آمده نظام دولتی دنیا را مورد سوال قرار داده، نظام بین المللی بر اساس دولت بحیث واحد تشکیل کنندۀ اش بنیاد شده. انفجار دولتداری در عراق در سوریه در یمن تمام نظام را بحیث یک رشتۀ زنجیری ضعیف ساخته. چون هر بار که یک حلقۀ زنجیر ضعیف میشود زمنیۀ ضعیف شده تمام زنجیر را فراهم میکند.
ما در افغانستان امید قوی داریم از جهت اینکه که اولین حکومتی بودیم که در حلقۀ خبیثۀ تعرض، جنگ، مواد مخدره، قاچاق و غیره قرار گرفتیم و امید است که انتخابات و تشکیل وحدت ملی ما به دنیا ثابت ساخته باشد که ما مردم افغانستان مصمم هستیم که اولین مملکت باشیم که حلقۀ نجیبۀ صلح، ثبات و رفاه را تشکیل بدهیم.


خبرنگار نیویارک تایمز – ترجمه از انگلیسی: آیا در جریان سفر شما به چین، در رابطه به اویگورهای که در جریان جنگ در افغانستان دستگیر شده اند، و اینکه آنان از کدام کشور آمده اند، پاکستان مطرح شد یا نه؟ طرف چین در این مورد چه تقاضای از شما داشتند، و شما چه وعده های همکاری در این مورد دادید؟ چون به نظر من این موضوع برای رهبری چین بسیار بسیار مهم می باشد.
رئیس جمهور – ترجمه از انگلیسی: افغانستان و چین با تهدید ها و فرصت های مشترک روبرو هستند. تهدیدی که جهان به هم پیوستهء ما امروز به آن مواجه است ناشی از عناصر غیر دولتی است که بخاطر تخریب سیستم نظام های دولتی فعالیت می کنند. روی این ملحوظ، چین و افغانستان در مقابله با این تهدید ها کاملا در یک ردیف و همکاری قرار دارند تا این تهدید هار را مهار و از بین ببرند ، و ما به قدم های عملی نیاز داریم که این کار صورت گیرد.


علاوه بر آن، خوشبختانه که رئیس جمهور اوباما و رئیس جمهور شی جینگ پینگ هر دو توافق کردند که بخاطر توسعه و امنیت افغانستان روی یک میکانیزم سه جانبه هماهنگی توافق نمودند که این امر نه تنها پیامد خوب برای چین، امریکا و افغانستان، بلکه برای تمامی منطقه و جهان خواهد داشت. تاثیرات عملی توافق و نظریات مشترک ما در ماه های آینده آشکارخواهد شد.


خبرنگار کابل نیوز: تاسو په خپلو خبرو کې هم وویل، چین له افغان ځواکونو سره د مرستې ژمنه کړې؛ څه فکر کوئ، چې دغه مرستې په کومې برخه کې دي؟ که یې لږ واضح کړئ ځکه افغان امنیتي ځواکونو له هوایي برخې لږ ستونزې لري.


رئیس جمهور: مننه، سهاک صیب، یو پلاوی مو همدا اوس په چین کې دی، په اصولو باندې نتیجې ته رسیدلي یو. په تفصیل باندې همدا اوس کار کوو او کله چې د چین لوړپوړی پلاوی راشي؛ انشاالله و تعالی موږ به نتیجې ته رسیږو. دوه بخشه، چې زموږ د خاص علاقې وړ دي او هیله ده چې ورباندې اقدام وشي؛ یو د ماینونو په مقابل کې ټکنالوژي ده، چې دې ټکنالوژي ته او په دې برخه کې تعلیم او تربیې ته موږ اړتیا لرو او دویمه برخه هوایي ټرانسپورټ ده، چې مخصوصا د زخمیانو د ټرانسپورټ لپاره موږ وکولای شو هر اړخیز او موثر اقدامات وکړو، چې د ملي اردو، ملي پولیس او ملي امنیت زخمیان په وخت او شهیدان مو خاصتا موږ وکړای شو انتقال ورکړو. هیله ده ، چې ژر نتیجې ته ورسیږو اما اصل باندې نتیجې ته رسیدلي یو مشخصاتو باندې به بیرته درته معلومات درکړو.
خبرنگار طلوع نیوز: اول اینکه شما از چین گفتید که آنها مصمم هستند برای آوردن صلح و تلاش دارند در اینکار با توجه به اینکه چین با پاکستان روابط تنگاتنگ و بسیار خوب دارد، آیا شما از چین خواستید تا از پاکستان بخواهد که در روند صلح صادقانه عمل کند یک و دوم اینکه شما در نشست روند استانبول طالبان را مخالفان سیاسی خواندید آیا به واقعیت طالبان مخالفان سیاسی هستند؟
رئیس جمهور: هر کسی که با نظام مشکل داشته باشد مخالفت سیاسی دارد، مخالف سیاسی به مخالف مسلح بدل می شود از این جهت باید وضاحت داشته باشیم دیدگاه اختلافات سیاسی در برداشت وجود دارد اگر این را قبول نکنیم چرا صلح میخواهیم؟ صلح را با کسی نمیکنیم که دیدگاه مشترک سیاسی داشته باشیم ما افغانها هم از نگاه وطن پرستی، از نگاه اعتقاد به دین مبین اسلام و از نگاه آینده دیدگاه مشترک داریم اما بر این که دولت چی رقم تشکیل شود چی وظایفی را انجام بدهد و یا به چی شکل جامعه ای ما اداره شود نظریات مختلف در جامعه ما وجود دارد. سی و شش سال جنگ، مهاجرت، زیاده از سه میلیون مهاجر در ممالک همجوار، زیاده از یک میلیون مهاجر در ممالک اروپایی و امریکایی و غیره، زیاده از یک میلیون بیجا شده ای داخلی آیا انعکاس کننده از این نیست که نظریات مختلف وجود دارد دلیل از اینکه حکومت وحدت ملی تشکیل شده است از خاطر چیست؟ از خاطر اینکه از اختلافات جلوگیری شود به اجماع سیاسی برسیم و چرا اعضای حکومت وحدت ملی تان خاصتاً داکتر صاحب عبدالله و من تأکید داریم که راه حل اساسی یک راه حل سیاسی است. ما میخواهیم که طفل ما وقتیکه از خانه میبرآید مصئون باشد که دوباره به خانه ای خود برمی گردد ما میخواهیم که جوان ما به شکل رضا کار در اردوی ملی خدمت میکند و از وطن دفاع میکند اطمینان داشته باشد در موتری که سوار میشود این موتر این را به محل کارش میبرد و دوباره به کاغوش میبرد.


ما از خون خسته هستیم و میخواهیم خون را ختم کنیم و راه ختم از این به هر کسی که به افغانستان واحد عقیده دارد صلح است معلومدار کسانی که میخواهند که افغانستان را به میدان جنگ مفکوره های واهی بدل کنند مقابل آنها با صف واحد و با عظم راسخ ایستاد میشویم.


موضوع چین، کسی یا اشخاصی میتوانند در صلح ممد واقع شوند که با تمام جوانب قضیه روابط نیک داشته باشند ما به اساس تهدابی که جلالتماب کرزی گذاشته بود چین را به مراتب راغب تر ساختیم که آینده افغانستان به حیث قلب آسیا برتمام  آسیا مهم است این معنی از این است که دیدگاه وسیعتر شد دیدگاه ما، دیدگاه ملی ما و دیدگاه بین المللی ما از طرف دولت چین، نه تنها جذب شده بلکه مورد تقدیر قرار گرفته. اقدامات عملی معلومدار وقتیکه یک مسئله سه طرفه باشد تنها به دوجانب قضیه تعلق ندارد اما امید داریم که در آینده شاهد حرکتهای باشیم که بتواند زمینه را به مراتب فراهم کند، سه دوست ما، چین که نامش را اول میگیرم، از خاطریکه دیروز از آنجا آمدیم، عربستان سعودی مخصوصاً خادم حرمین و شریفین و ترکیه که جلالتماب اردوغان دوست افغانستان و دوست شخصی من و همکارهای ماست که همراه ایشان ملاقتها داشتیم قدمهای بزرگی در این راه میگذارند

در عین حال آقای دیوید کامرون صدراعظم انگلستان که تشریف آوردند، مناسبات نیک دو جانبه دارند و در این قسمت اقدام میکنند، علاوه بر این مذاکرات تیلفونی را که همراه امارات متحده ای عربی، همراه قطر و دیگر دوستها انجام دادیم همه امید است در این راه ممد ما واقع شوند. تلاش ما باید بر این باشد که حلقه های ارتباط خود را به مراتب نزدیکتر کنیم و به اساس منافع ملی خود دنیا را قناعت بدهیم که یک افغانستان با ثبات و مرفع به نفع تمام منطقه و نفع دنیاست.
تشکر، مننه!