آیا جنگ ایران و آمریکا قریب الوقوع است ؟

«جبار  جنگ می افروزد تا فعالیت و توجه مردم را به آن سو بکشاند و نیاز دائمی به یک فرمانده نظامی را به آنها تحمیل کند .»  ارسطو

خوشبختانه شمارش معکوس دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ شروع شده است و تا چند روز دیگر او باید قدرت را به رقیب انتخاباتی خود جو بایدن بسپارد و کنار برود ، تلاش های ترامپ و حامیان او برای کنار زدن بایدن هم نه تنها سودی نداشته بلکه بیشتر به ضرر او بوده است ، در این میان زمزمه هایی از حمله احتمالی ایالات متحده به ایران و جنگ قریب الوقوع میان این دو کشور به گوش میرسد ، جنگی که شاید باعث مختل شدن روند معمولی و قانونی انتقال قدرت و در نتیجه تداوم زمامداری ترامپ بشود ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم زمان با سالگرد حمله به حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس هشدار داد که در صورت حمله آمریکا ، ایران از خود دفاع خواهد کرد ، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران هم با فرستادن نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور کنونی ایران جنگ میان ایران و آمریکا را قریب الوقوع دانست و از او خواست که از وقوع این جنگ جلوگیری کند .

ترامپ قبلا دستور حمله به مراکز نظامی ایران منجمله سیستم‌های راداری و دفاع ضدموشکی این کشور را صادر و سپس لغو کرده بود .

آمریکایی ها همیشه تلفات احتمالی در نبرد با ایران را خیلی کمتر از آنکه خواهد بود  پیش بینی میکنند اما محاسبات  همیشه هم درست از آب درنمی آیند ، صدام حسین رهبر پیشین عراق هم گمان میکرد که میتواند به سرعت به ایران حمله کند ، امتیاز بگیرد و برگردد اما درگیر جنگی طولانی شد که در کنار تلفات بسیار زیاد انسانی میلیارد ها دلار بدهی بر دوش عراق گذاشت که یکی از دلایل مهم حمله عراق به کویت و حمله ائتلاف تحت رهبری امریکا به عراق بود .

اتحاد شوروی هم اگرچه میدانست که لشکرکشی و اشغال افغانستان برایش گران تمام خواهد شد اما گمان نمیکرد که عواقب این کار به مراتب بدتر از آنچه خواهد بود که برآورد شده است .

ایران اسرائیل را متهم به تلاش برای جنگ افروزی میان ایران و امریکا میکند ، اتهامی که باور کردنش چندان سخت نیست ، شاید اسرائیل با استفاده از یک شگرد قدیمی میخواهد در واپسین روزهای قدرت ترامپ ، کار ایران ‌، بزرگترین دشمنش را یک سره کند .

شبکه سی‌بی‌اس چند روز پیش خبر ارسال یک پیام صوتی تهدید آمیز به برج مراقبت پرواز در نیویورک را منتشر کرد در این پیام وعده داده شده که انتقام خون حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس گرفته خواهد شد ،
مشابه اتفاقی که در سال ۱۹۸۶ افتاد ، ویکتور استروفسکی مامور موساد در کتاب از طریق نیرنگ مینویسد :

در اوایل سال ۱۹۸۶ دستگاه بی سیمی توسط ماموران اسرائیلی در خیابان الجمهوری  نصب شد که پیامی مبنی بر خراب کاری ( احتمالا در مراکز آمریکایی ) را از طریق یک کشتی جنگی اسرائیلی بر روی فرکانس بی سیم دولت لیبی منتشر میکرد و دریافت کنندگان آن هم سفارتخانه های لیبی بودند ، این پیام  اسرائیلی ها که ظاهرا در جریان استراق سمع این پیام ها را کشف کرده بودند ، آمریکایی ها را در جریان گذاشتند ، کشتی های آمریکایی هم این پیام را دریافت کرده بودند ، ایالات متحده که فریب خورده بود و یا خودش را به نفهمی زده بود با ۱۶۰ هواپیمای جنگی لیبی را مورد حمله قرار داد و ۶۰ تن بمب را در فرودگاه تریپولی ، اقامتگاه قذافی و چند پایگاه نظامی ریخت که جان ۴۰ شهروند لیبی را گرفت .

ایران را نمیتوان با لیبی مقایسه کرد ، این کشور توان نظامی یک حمله تمام عیار به هر دشمنی را دارد سابقه نظامی ایران هم چشمگیر است و در کارنامه نظامی ایران میتوان جنگ هشت ساله با عراق و جنگ با داعش ، یکی از مخوف ترین سازمان های تروریستی جهان را دید .

نیروهای حزب الله لبنان ، شبه نظامیان یمنی ، حشد شعبی ، فاطمیون و زینبیون هم به احتمال زیاد در جنگ احتمالی به نقش آفرینی مرگباری در برابر دشمنان ایران خواهند پرداخت .

گذشته از آن ایران توانایی ساخت هرنوع پهباد را دارد و همانطور که دیدیم ایران چند روز پیش پهبادهایش را به نمایش گذاشت ،  با توجه به نتایج شگفت آور جنگ قره باغ این مسئله را نباید کم اهمیت تلقی کرد .

اجتناب ایران از رویارویی مستقیم با اسرائیل و آمریکا را نباید ضعف ایران تلقی کرد ، بی پاسخ گذاشتن حملات هوایی اسرائیل به پایگاه های ایران در سوریه را نباید به معنای بی تفاوتی در برابر نقض حریم این کشور دانست ، سرنگونی پهباد جاسوسی بلک هاوک بیانگر پاسخ ایران به هر تجاوزی به حریم این کشور است .

شاید ایران در بعضی موارد بردباری به خارج بدهد اما در تمام موارد این طور نیست ، و چه برهانی قاطع تر از حمله به عین الاسد ؟

توان بالای موشکی و پدافند هوایی ایران دو نکته ای هستند که احتمالا خیلی ذهن حامیان جنگ طلبان آمریکایی را به خود مشغول کرده است ، در حال حاضر همه ایران را به عنوان یک قدرت بزرگ موشکی میشناسند و بر هیچکس پوشیده نیست که ایران توانایی آن را دارد که در صورت لزوم باران مرگباری از موشک بر سر پایگاه های آمریکا و یا کشورهای متحد این کشور یعنی عربستان و اسرائیل ببارد ، سوال اینجاست که آیا ایالات متحده میتواند پیش از آن تمام پایگاه های موشکی ایران را با وجود پهناوری ایران و پدافند هوایی این کشور نابود کند ؟

در صورت حمله آمریکا به ایران پدافند هوایی این کشور با حرارت زیادی از ایران دفاع خواهد کرد ، آمریکایی ها باید خیلی خیلی خیال پرداز باشند که فکر کنند میتوانند پدافند هوایی ایران را به آسانی از کار بیندازند و تمام انبارهای موشکی متعدد ایران را نابود کنند .

با همه این ها اگر جنگی در بگیرد طرفین و قربانیان جنگ چه کشورهایی خواهند بود ؟

لبنان :

این کشور از چهار دهه قبل تا به حال متحد نسبتا وفاداری برای ایران بوده است .

 ایران نیروهای حزب الله لبنان را به انواع و اقسام سلاح های سبک و سنگین مجهز کرده است ، جنگ تمام عیار میان نیروهای تا به دندان مسلح حزب الله لبنان و نظامیان اسرائیل کابوس وحشتناکی برای آمریکا و اسرائیل است ، جنگی که شاید به مراتب وسیع تر و وحشتناک تر از جنگ ۳۳ روزه باشد .

سوریه :

این کشور یکی از قدیمی ترین متحدان نظام کنونی ایران است ، کشوری که در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق جانب ایران را گرفت ، ایران هم چند دهه بعد و در زمان حمله داعش به این کشور ، دین خود نسبت به این کشور را جبران کرد و با گسیل کردن مشاوران نظامی ، نیروهای شبه نظامی ، پول و اسلحه از سقوط دولت سوریه جلوگیری کرد .

بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه قدرتش را مدیون ایران است و در عین حال از فردای بدون ایران هم بیمناک است ، در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار میان ایران و ایالات متحده  و متحدانش آیا اسد بی تفاوت خواهد ماند ؟

افغانستان :

افغانستان مطمئنا یکی از قربانیان اصلی جنگ میان آمریکا و ایران خواهد بود ، در صورت وقوع جنگ ایران پایگاه های نظامیان آمریکایی ها را هدف حملات موشکی قرار خواهد داد ، سیستم رادار افغانستان توانایی نظارت بر حریم کشور را دارد  
اما این سیستم تا هنوز به دفاع ضد هوایی مجهز نشده است و با توجه به تجربه عین الاسد ، به نظر نمیرسد که پایگاه های ایالات متحده در افغانستان هم توانایی لازم برای دفاع از خود در برابر باران موشک های ایران را داشته باشند و در صورت گستردگی جنگ احتمالا شاهد نبرد مستقیم میان نظامیان آمریکا و هواداران ایران منجمله لشکر فاطمیون باشیم .

عراق :

عراق دشمن دیرینه و متحد فعلی ایران هم یکی از قربانیان این جنگ خواهد بود ، پایگاه های نظامی آمریکا در عراق ، شکار مطلوبی برای موشک های ایران به شمار میروند .

اسرائیل  :

اسرائیل متحد آمریکا در حمله احتمالی به ایران خواهد بود ، در صورت وقوع نبرد میان آمریکا و ایران ، کشانیده شدن دامنه نبرد به اسرائیل اجتناب ناپذیر است ، ایران حتما به وسیله متحدانش یعنی حزب الله لبنان و یا نیروهای شبه نظامی یمن اسرائیل را مورد حمله قرار میدهد ، موضوعی که اسرائیلی ها به شدت نگران آن هستند ، اسرائیلی ها میدانند که در صورت جنگ ، انبارهای موشکی ایران که در نزدیکی مرزهای این کشور قرار دارند میتوانند چه بلایی بر سر اسرائیل بیاورند .

توجه کنید به بخشی از گفته های هیدای زیلبرمن سخنگوی ارتش اسرائیل :

این احتمال وجود دارد که ایران از طریق یمن یا عراق به اسرائیل حمله کند ، ایران ممکن است از عراق یا یمن به اسرائیل حمله کند. ما اطلاعاتی داریم که نشان می دهد ایران در حال ساخت پهباد و موشک های هوشمندی است که قادرند به اسرائیل برسند ، هنگامی که آویو کوخاوی فرمانده ستاد کل ارتش اسرائیل، ایران را نسبت به هر گونه حمله علیه اسرائیل برحذر داشت، منظورش احتمال حمله از عراق و یمن بود و هنگامی که از  کشورهای دوم سخن به میان آورد، لبنان و سوریه را مدنظر داشت ، چون ممکن است چنین حمله ای از آن کشورها علیه اسرائیل صورت گیرد، به همین دلیل اسرائیل اخیرا عراق و یمن را زیر نظر دارد.

عربستان سعودی :

عربستان همگام با اسرائیل خواهان حمله نظامی به ایران است ، تسلیحات انبوه نظامی عربستان را دست کم نمیگیرم اما عربستانی که با وجود آن همه تسلیحات و ائتلافی با آن همه شاخ و برگ نتوانست از پس یمن تحت حمایت ایران بربیاید در صورت جنگ با خود ایران چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد ؟