نیمروز به بهروز مبدل می گردد

امروز در تاریخ افغانستان، رغم همه ناخوشی ها، یک انکشاف مسرت بخش نوی اتفاق افتاد. بند کمال خان ۷۰۰ سال پس از زیر و زبر شدن منطقه و سیستم پیشرفته آبیاری آن توسط سپاهیان چنگیزی و مبدل شدن سرزمین های آباد و سرسبز آن به ویرانه و دشت، با سربلندی باز ساخته شد و در تاریخ معاصرِ مردمان ما صفحه زرین نوینی را باز کرد.

پس از بند سلما، این دومین بند بزرگ است که از سالیان متمادی بنا بر خشونت های داخلی، دست درازی های توانمند ایران - اعم از تهدیدها، فشار ها و تجاوزهای سیاسی، اقتصادی و مسلحانه، تلاش های مذبوحانه همه چپاولگران بیرونی و عُمال اجیر شان، با همت نیروهای قهرمان امنیتی، انجنیران و کارگران متعهد، پیروزمندانه به پایه اکمال رسید و پرچم مژده سرسبزی، آبادی و سربلندی را بر دشت های نیمروز برافراشت.

امروز برای ما روز سرور و شادمانی است ولی برای پاسداران انقلاب اسلامی، لشکر فاطمیون و ملا انصاری روز غمبار و سیاه است.

ساختمان ظفرمندانه بندهای سلما و کمال خان، يگانه گي ملي ما را مستحکم تر، روحیه ملی ما را بلند تر و غرور ملی مارا در برابر دشمنان، ارتقا بخشید.

این بنا و انکشاف های دیگر اتصالی و اقتصادی، نه تنها در زنده گی سیاسی و اجتماعی نیمروز و نیمروزیان، بلکه در همه افغانستان تغییرات مثبتی بار می آورد.

بی جا نخواهد بود بعد از این نیمروز را بهروز بنامیم.

همان گونه که بزرگان و فرهنگیان نیمروز از تعهد اشرف غنی در امر مهار آب های کشور اظهار ستایش و امتنان کردند، من نیز به حیث یک شهروند، ضمن ستایش و سپاس از این تعهد شان، نقاضا می کنم افتخار بنای بندها بر دریاهای کنر، کوکچه، لغمان و دریاهای خروشان دیگر کشور را نیز به نام خود رقم زند. با این کار بزرگ نه تنها نامش را با حروف زرین ثبت تاریخ خواهد کرد بلکه آب و برق حاصل از آنها، در شگوفایی، رفاه و دگرگونی های چند بعدی، گذار چشمگیری را به میان خواهد آورد.

قابل تذکر می دانم که در زمین هایی که تازه زیر آبیاری می آیند لازمست اسکان کوچی ها و پیاده کردن یک مشی علمی و عملی مطمین برای انکشاف مالداری و صنایع مربوط به آن نیز دردستور قرار گیرد. از دیر زمانی وقت آن فرا رسیده است تا به این نوع بدویت  نقطه پایان گذاشته شود و با این اقدام بستر دایمی تشنج با همجواران علفچرهای سنتی نیز برچیده گردد.

طلوع نیوز این تفصیل را از افتتاح بند کمال خان همه گانی ساخت:

« رییس‌جمهور غنی امروز (چهارشنبه، ۴ حمل) به ولایت نیمروز رفت و بند کمال خان را به‌گونۀ رسمی، افتتاح کرد.

در مراسم گشایش، امرالله صالح، معاون نخست و محمدسرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور و نیز شماری از مقام‌های دیگر حکومتی، حضور داشتند.

رییس‌جمهور در این مراسم می‌گوید: "آیندۀ نیمروز نه تنها به بند کمال خان بسته‌است، بلکه به این بسته‌است که زرنج به یک بندر بین‌المللی قوی مبدل شود و کلید زرنج، چابهار است."او افزود: "آب‌های افغانستان را باید به‌گونۀ جدی مدیریت کنیم".

او می‌افزاید: "امروز ضرورت است که ما طرح واضح اتکا به خود را، تعقیب کنیم."

در نزدیک به ده سالی که از آغاز کارهای ساخت این بند می‌گذرد، این بند بارها هدف حمله‌های مخالفان مسلح دولت قرار گرفته‌است و بیش از ۲۰ نگهبان این بند و شماری از کارمندان ملکی در این پروژه کشته شده‌اند.

نگهبانان بند کمال خان می‌گویند که سرانجام با تکمیل کار ساخت این بند، اکنون ارزوهای آنان و همسنگران جان باختۀ شان برآورده شده‌است.

به گفتۀ مقام ها، حدود ۲۰۰ میلیون دالر بالای این بند، هزینه شده‌است.

کارهای نخستین برای ساخت بند کمال خان در سال ۱۳۴۵ آغاز شد

در سال ۱۳۹۰ کار ساختمانی بخش نخست و در سال ۱۳۹۶ کار بخش سوم یا پایانی آن آغاز شد

آب ‌گیری این بند در اول ماه دلو سال گذشته، آغاز شد. بند کمال ‌خان ظرفیت ذخیرۀ ۵۲ میلیون متر مکعب آب را دارد که می‌تواند حدود ۱۷۴ هزار هکتار زمین زراعتی را آبیاری کند.

این بند ظرفیت تولید نُه میگاوات برق را نیز دارا می‌باشد.»

۴حمل ۱۴۰۰

۲۴ مارچ ۲۰۲۱