آلودگی هوا و زیان های آن


هوا گازی بدون رنگ و بو است که ۲۱ درصد آن را اکسیژن تشکیل میدهد و اکسیژن همان چیزی است که زندگی اکثر موجودات سیاره ما وابسته به آن است.  
آلودگی هوا به دو دسته تقسیم میشود:  
۱_ طبیعی : 
گاهی وقت ها بر اثر آتش گرفتن جنگل ها بر اثر حوادثی مانند برخورد رعد و برق و یا فعالیت آتشفشان ها  هوا به صورت طبیعی آلوده میشود. 
۲_ غیرطبیعی:  
سوخت های فسیلی،  دام ها و  . . .باعث آلودگی هوا میشوند ، به طور مثال بنزین  (پطرول) حاوی مقادیر زیادی سرب است ، این سرب ها هوا را آلوده میکنند  و از راه های مختلف منجمله تنفس و بلعیدن به بدن انسان نفوذ کرده و انسان ها را به بیماری های زیادی مبتلا میکنند  ،  سرب اثرات سوئی بر کودکان میگذارد و ضریب هوشی آنها را پایین می آورد. 
مقدار سرب تولید شده بوسیله اتومبیل ها و کارخانه های صنعتی سالانه به رقم ۵۰۰ هزار تن می رسد و این یعنی افزایش مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا  ، در سال  ۲۰۱۷  سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که از این به بعد آمار قربانیان آلودگی هوا سالانه به ۷ میلیون نفر خواهد رسید و اکنون این رقم به حدود ۹ میلیون نفر رسیده است.  
آلودگی هوا همچنان میتواند مسیرهای زیستی که آغازگر دیابت اند را فعال کند ، در مطالعه انجام شده  ای به وسیله گروهی از محققان کانادایی ، مشخص شد حضور 2NO (به عنوان نشانگر آلودگی هوا به وسیله خودروها)  با احتمال ابتلا به دیابت در بانوان نسبت مستقیم دارد . (۱)
از سوی دیگر آلودگی هوا باعث زایمان زودرس میشود و سالانه حدود سه میلیون نوزاد نارس و یا با وزن کم به دنیا می آیند .
از همه این ها که بگذریم آلودگی هوا باعث تخریب بیشتر لایه اوزون میشود ، در لایه های بالای جو  زمین و در لایه استراتوسفر گازی وجود دارد که آن را لایه اوزون مینامند و مولوکول های این لایه نامرئی  اشعه های مرگبار فوق بنفش را جذب میکنند.  
سوراخ شدن لایه اوزون باعث نفوذ بیشتر اشعه ماوراء بنفش میشود که تضعیف سیستم ایمنی بدن ، افزایش بیماری سرطان پوست  ،  سکته  و بیماری های چشمی مانند آب مروارید و همچنان از بین رفتن موجودات آبزی ، کندی روند رشد گیاهان و کاهش محصولات کشاورزی نتایج آن هستند.  
استفاده بی حد و مرز بشر از سوخت فسیلی از زمان وقوع انقلاب صنعتی تاکنون ، افزایش دام ها و دامداری ها و گازهایی که از یخچال ها ، کولر های گازی و اسپری های خوشبو کننده هوا  باعث  تخریب لایه اوزون شده و میشوند . 
ناگفته نباید گذاشت حتی مولوکول های اوزون هم میتوانند برای ما خطرناک باشند یعنی وجود این ملوکول ها در لایه تروپوسفر اختلال های تنفسی را به وجود می آورد ، یکی از عوامل مهم گسترش سوراخ لایه اوزون گازهای گلخانه ای هستند.  

شریف منصور

منابع :
۱_تغییرات اقلیم  ،گرمایش جهانی و دیابت  _محمد بهنام راد  ،فرشته تقوی   ،فائزه موسوی موحدی و علی اکبر موسوی موحدی  ،ص ۶۳ ۴ _منبع قبل ،  ص ۶۲