یک تذکر تاریخی از غارت دالرهای افغانستان توسط امریکا

زنده یاد غبار در جلد دوم افغانستان در مسیر تاربخ مینگارد ؛ " شاه محمود خان برای اصلاح امور زراعتی چشم استمداد به قرضه خارجی مخصوصآ ایالات متحده امریکا دوخته داشت ... در نتیجه قرارداد با کمپنی موریسن کندوسن در مارچ ۱۹۴۶ بسته شد... قرار داد گفته بود سیستم ابیاری و سرک سازی را در جنوب کشور و قندهار با کمپنی در مدت سه سال به مصرف هفده و نیم ملیون دالر انجام میدهد ...

در هر حال با قرارداد کمپنی موریسن کندوسن برای بار اول در تاریخ افغانستان پای نفوذ اقتصادی امریکا تحت شعار " ازادی و استقلال کشورهای اسیایی" ..در جریان جنگ دوم جهانی حاصل کرده به افغانستان صدمه رسید "

" افغانستان که در طی جنگ جهانی دوم از فروش پوست قره قل خویش بیست ملیون دالر در امریکا ذخیره کرده بود ( در ان وقت بازار پوست قره قل از انگلستان به امریکا انتقال یافته بود ) و میخواست با مصرف هفده ملیون دالر پروژه هلمند را تمام نماید اینک دید که بیست ملیون ذخیره دالری او در دو سال از دست رفته و پروژه نا تمام ماند . حکومت شاه محمود خان که بدستیاری محمد کبیر خان لودین وزیر فواید عامه ( تحصیلکرده امریکا و رفیق الله نواز خان هندوستانی ) در دلدزار پروژه هلمند فرو رفته بود ، دو راه در پیش داشت : یا بیست ملیون دالر کشور را در اب ریخته حساب کند و یا برای تکمیل پروژه دست به قرضه دداز کند ، اینست که بانک وارداتی و صادراتی امریکا بیست ویک ملیون دالر قرضه پانزده ساله با ربح ۳،۵ فیصد در سال ۱۹۴۹ ( سال سوم پروژه هلمند ) به افغانستان پرداخت تا به مصرف امور محوله کمپنی موریسن برسد . حکومت شاه محمود خان در سال ۱۹۵۰ قرار داد دیگری با کمپنی نامبرده بست که بائیستی کمپنی تا سال ۱۹۵۳ کارهای نا تمام سابق را تمام کند ... در حالیکه نرخ قره قل روز بروز تنزل کرده میرفت ... و حاصل اسعاری ان در عوض تجهیز و لوازم صنعتی در دهن کمپنی موریسن ریخته میشد"

" شورا ( منظور دوره هفت شورای ملی است ) موضوع پروزه هلمند و اعطای امتیاز به کمپنی را یک توطئه سیاسی حکومت و تهیه پایگاه اعمال نفوذ امریکا در افغانستان تلقی کرد .."

نتیجه این پرکژه ناکام با مصرف مجموعی صد ملیون دالر سی هزار هکتار زمین مزروعی بود که از لحاظ خاک شناسی زمین لاغر گفته میشد و حاصل مطلوب ازان بدست نمی امد امریکا با این پروژه ذخایر دالری کشور فقیر مارا غارت کرده هشتاد ملیون دیگر را از طرق قرضه ها به ان افزود .

حالا میخواهدکه ذخایر دالری این ملت فقیر و جنگ زده ناشی از سیاستهای توطئه امیزش را برای غرامت جنگی القاعده به غارت ببرد.