بستن لب ها و معیارهای دوگانه

۱۷ / ۱۰ / ۲۰۲۳

حکومت های غربی در ظاهر هر نوع حمایت از حماس را ممنوع اعلان کر ده اند ولی در عمل هر اعتراض علیه بیداد اسرراییل را حمایت از حماس می دانند. مقام های المانی هم هر نوع مظاهرات در این ارتباط را ممنوع نموده تصریح نموده اند اگر مرتکبان آن مهاجران باشند از کشور اخراج می شوند. اما نگفته اند بر بنیاد کدام احکام قوانین المان، قانون های بین الملل، پرنسیپ های جهانشمول حقوق بشر، آزادی عقیده و بیان و غیره. به روز شنبه تنها در ایالت هسن ۱۲ نفر را به جرم اشتراک در مظاهره بازداشت کردند. در حالی که یک بار دادگاه بر ضد این ممنوعیت رای داد، ولی ثارنوالی توانست با حکم جدید دادگاه آن را مجرِی گرداند.

اگر چنین اقدامی از سوی کدام کشور خارج از حلقه ی شناخته شده به نام غرب، به عمل می آمد، امروز دنگ و دهل اعتراضی و تبلیغات ضد آن فضای رسانه ها را اشغال می کرد.

این یکی، دوم این که وقتی در بمباردمان های روسیه در اوکراین به خانه های ملکی صدمه می رسد و چند آدمی کشته می شود سخن تا کیفرخواست در محکمه جنایی بین المللی و حکم بازداشت رییس جمهور آن کشور می رسد، ولی وقتی اسراییل که خود متجاوز و از ۷۵ سال به این سو مردم فلسطین را نه تنها در اشغال بلکه در زندان بزرگ محصور از زمین، هوا و بحر نگه داشته، پیوسته مورد تجاوز و انضمام سرزمین های تازه و تازه و حتا با تخریب خانه ها و مزارع اهالی پرداخته، گاه و ناگاه با بهانه گیری هایی مردم ملکی را بمبارد، هزاران نفر را شهید و خانه های مسکونی را ویران می کند و اینک به تازه گی به نام مجازات حماس تمام شهرها و آبادی های غزه را با خاک یکسان کرده هزاران زن، کودک و کهن سالان را بدون تشخیص کشته رفته پاک سازی ظالمانه قومی و مذهبی راه انداختند، کوچک ترین صدای اعتراضی نه از سوی حکومت های غربی به عمل آمد و نه صدایی از محکمه جنایی بین المللی به گوش رسید. برعکس به جای محکومیت، این کشورها در اظهار همبسته گی، کمک رسانی تسلیحاتی و زیارت و دستبوسی رهبری اسراییل به مسابقه برامدند.

سوم این که، کوچ دادن اجباری جمعی و مجبور ساختن ملیون ها انسان به ترک خانه های اجدادی ، آن هم در ۲۴ ساعت و زیر بارانی از بمباردمانها، در کدام قاموس بشریت مجاز بوده می تواند؟

چهارم، قطع آب، غذا، برق، دوا و مواد سوخت، بر سر انسان های مظلومِ همیشه کوبیده شده، لگد یک حیوان وحشی است بر هر آنچه معیارهای بشری، قانونی و اخلاقی خوانده می شود.

همین امروز در بمباران شفاخانه «اهلی عرب» در نوار غزه، جایی که شماری از مردم در جستجوی مکان امن در آن پناه جسته بودند، در اثر باران بمب ۵۰۰ نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند. به علت کمبود دوا و وسایل درمانی، داکتران مجبور شدند عملیات هایی را بدون داروی بیهوشی و درد کُش  اجرا کنند.

در چنینن حالتی، علاوه بر ارسال عاجل مقادیر هنگفت انواع اسلحه و مهمات، وزیر خارجه امریکا دوبار، وزیر دفاع یک بار برای اظهار پشتیبانی به تل ابیب سفر کردند و شخص رییس جمهور نیز فردا چهارشنبه ۱۸ اکتوبر برای تاکید بر این پشتیبانی و تقویت روحیه نتنیاهو به آنجا می رسد. این در حالیست که قبلاً بنا به فرمان وی دو تا از کلانترین کشتی های طیاره بردار، چندین کشتی جنگی در مجموع  حامل ۱۳۰ طیاره و ۹۰۰۰ جنگجویان بحری به اضافه ی تحت البحری ها و ده ها امکانات و وسایل کمکی و حمایوی به مدیترانه ارسال گردیده و امروز دوهزار عسکر اضافی نیز بر آن افزوده شد. این همه هیچ توجیه دیگر داشته نمی تواند جز تصمیم جمعی اسراییل و غرب برای امحای دایمی داعیه ی فلسطین و تهدید سلامتی کشورهای منطقه، به خصوص سوریه و لبنان.

به همین دلایل است که می گوییم معیارها دوگانه اند، حقوق بشر،برابری، قانونیت، دموکراسی، آزادی بیان، ارزش های جهان شمول و اخلاق همه دو رخ دارند. زورمندان تابع آنها نبوده مکلف به رعایت آن نیستند.

انتظار همگانی آن بود که قدرت های بزرگ به جای هیزم پیش کردن به آتش، با استفاده از تمام وسایل و امکانات در پی برقراری آتش بس فوری و اقدامات مسوولانه برای حل بنیادی معضله، که ناشی از ادامه اشغال و تجاوز مستمر است،  بر می آمدند و به این منبع دایمی تشنج در منطقه و جهان اسلام پایان می بخشدند.

۱۷ / ۱۰ / ۲۰۲۳