مواضع ما : 

در رابطه به نقش پیشآهنگ حزب وطن

وکار مشترک و وحدت عمل با سایر نیروها

در نوشته ها و اسناد تان بر کار مشترک َجبهه و امثالهم تاکید بعمل امده است .

 1ــ  هدف تان از جبهه همان جبهه متحد ملی کلاسیک است مانند جبهه ملی پدر وطن و مابعد ان.

2ــ  در مورد پیشاهنگ و نقش ان درین جبهه چه می اندیشید؟

3 ــ ایا میتوانید پیشاهنگی و رهبری حزب دیگری را در جبهه بپذیرید ؟

4  ــ در پیوند باادعای تان در مورد کار مشتر ک  بصورت مشخص عکس العمل تان در باره فراخوان کمیته مشترک جهت وحدت عمل نیروهای سیاسی تحت چتر وسیع ملی چیست ؟

ما در گذشته  توضیح داده ایم  امید واریم توضیح  مجدد و مختصراین مسله تکرار احسن وپاسخ بایسته به سوالات شما باشد .

در روند سیاسی یک جامعه رویداد های زیادی وجود دارد و یا میتواند وجود داشته باشد که از یکطرف ایجاد فوریت میکند و از طرف دیگر حل ان از صلاحیت یک حزب ویا یک گروه بیرون است. این در حالیست که حل ان منافع و دلچسپی طیف گسترده را برای تشریک مساعی جذب مینماید.  این کاملا منطقی است طیف گسترده مورد بحث ما نیروهای دارای اهداف ستراتیژیک همسان نباشند ولی علی الرغم تفاوتها٬ اهداف مشترک و همسان انهارا با هم نزدیک و به تشریک مساعی میکشاند . در واقع هویت با تفاوت ها مشخص میشود ودر عین حال هویت های جداگانه را اهداف مشابه وسیعتر با هم اورده هویت بزرگتری را میسازد که به اندازه هویت های کوچک سخت جان و دوامدار نیست، اما فوریت دارد. در چنین حالات تشریک مساعی که عمرش با توجه به اهداف و رسیدن به ان مستقیما متناسب است در دستور کار قرار میگیرد. البته که فورم اهمیت خود را دارد ولی ما حاضر نیستیم شکل را بر محتوا ارجیحیت بدهیم.  به همین جهت ما انواع کار مشترک را مطرح نمودیم  نه کدام شکل خاص و به گفته شما کلاسیک را. اما توازن در میان شکل و محتوا در پویایی و پایایی این پروسه میتواند اثر گزار باشد.

درین میان مسله پیشاهنگ که در واقع بیان مستور انحصار رهبری است زمانی کسب اهمیت مینماید که کسب قدرت وانحصار ان جایگزین اهداف توافق شده گردد. برای ما در وضع موجود کسب قدرت دولتی از فوریت برخوردار نیست. بلکه اثر گزاری بران غرض تامین منافع هویت  مشترک فوریت دارد و اگر ما پیشاهنگ را به مفهوم اثر گزاری بیشتر در پروسه مبارزه برای تحقق اهداف هویت وسیعتر تعبیر نمایم  نه پیشاهنگ بودن هویتهای دیگر برای ما مشوش کننده است و نه پیشاهنگی ما برای هویت های دیگر تولید خطر مینماید . هر چند قصد نداریم که در کوچه ها و پسکوچه های تاریخ  سر گردان باشیم و اما برای کسانیکه فراموش کرده اند یاد اور میشویم که حزب وطن به حیث پیشاهنگ رفع انحصار قدرت و تامین حضور مردم در تصمیم گیریهای بزرگ از طریق نماینده گان شان تاوان بزرگی پرداخت که شاهد مواضع ما فراتر از یک ادعا یعنی حقیقت ثبت شده تاریخی است که ما ازین مواضع نه پشیمانیم و نه رو گردان . گذشته منبع عظیم تجارب و زمینه مطمین شناخت تجربیست  و اما سرنوشت را عمل امروز و نتایج فردای ان رقم میزند. ما از تاریخ می اموزیم ولی در تاریخ متوطن نیستیم .

واما در مورد قسمت اخیر پرسش تان :

ما هر حرکتی را که بخاطر تشریک مساعی نیرو های وطندوست و ترقی پسند بوجود می اید تحسین و حمایت میکنیم ولی این حرکات باید دارای هویت معلوم و اهداف مشخص باشد. خاستگاه ان معلوم و مورد اعتماد باشد. از توان عمل مستقل بر خوردار باشد. حرکات مجهول ونامهای مجعول صرفنظر از فهرست های طویل نمیتوانند حرکات اثر گزار باشند.

شعبه نشرات و اطلاعات حزب وطن         26.07.2024