وضعیت دشوار کنونی پاکستان ؛

نتیجه عملکرد رهبران نظامی و سیاسی آن کشور

مراجع نظامی -- سیاسی پاکستان عادت کرده اند که وقوع هر حادثه منفی درآن کشور را یا به هند یا افغانستان نسبت بدهند .خرابی وضع نظامی - سیاسی د ر ایالت بلوچستان و خیبر پشتونخواه ماحصل ۷۷ سال سیاست ناروای استلشمنت پنجابی هاست که با دگرگونی اوضاع منطقه و درماندگی نظامی ، سیاسی و اقتصادی این استبلشمنت بسوی خرابی بی سابقه روان است .

در ایالت بلوچستان وضعیت در حال خارج شدن از کنترول است ، عملیات‌های نظامی سرکوبگرانه اردو درین مناطق باعث انگیزش عکس العمل بالمثل مردم و جر یانات سیاسی بلوچستان گردیده است ..سیر و حرکت آزادیخواهان بلوچ هیچ ربطی به افغانستان ندارد و نه افغانستان توان به راه اندازی چنین تحرکات را در خود می‌بیند، دستگاه های دروغ پراگنی و ماشین تبلیغاتی ساخت انگلیس پاکستان به شدت در جهت تغیر افکار عامه آن کشور کار می‌کند تا وانمود سازد که بلوچها و پشتونها از مظالم حاکمیت پاکستان به ستوه نیامده اند بلکه این تحرکات از جانب افغانستان است . با غیر موثر افتادن کارزار دروغ پراکنی، بدون دلیل موجه برخورد های سرحدی در جاجی میدان را آغاز کردند و باعث قتل نظامی ها و افراد ملکی محل گردیدند.

دشمنی پاکستان با افغانستان آشتی ناپذیر است ، ضربه های ۷۷ ساله بر تجارت افغانی حین فصل صدور میوه در تورخم، تحرکات تخریبی ۷۷ ساله علیه افغانستان ، تربیت و پرورش،تروریستان و تخریبکاران و ارسال آنها به افغانستان همه گویای این آشتی ناپذیری است .

افغانستان در بدترین حالات ( جنگهای سه گانه باشهند و جنگ جدایی بنگلدیش ) هیچگونه نیت و حرکت منفی علیه پاکستان تبارز نداده است. اما پاکستان بنابر سیاست عمق استراتژی از هر حالت ممکن و غیر ممکن علیه افغانستان کار گرفته است .

مهد تروریسم در مجامع منطقوی و جهانی در تلاش است تا بار جنایات برخاسته از سیاست تروریست پروری را بدوش افغانها بگذارد ، از داعش و پایگاه‌های آن منکر است ،از قتل اسامه بن لادن در قلمروش،شرم ندارد ، از حوادث تروریستی در اروپا و آسیا که پای پاکستانی در آن دخیل بوده با خموشی می‌گذرد و حامیانش نیز ازآن یادی نمی‌کنند.

حالا که زندگی روزمره پاکستانی ها دچار بحران اقتصادی شده است نقش افغانستان در آن چه است ؟ اگر کمک کننده های همیشگی پاکستان در دادن پول به آن کشور با تعلل و خویشتن داری برخورد می‌کنند افغانستان چه نقشی دارد ؟ اگر وکلای پارلمان پاکستان در مورد وضعیت موجود ابراز تشویش،و هراس می‌کنند چه ربطی به افغانستان دارد ؟

پاکستان به بحران واگیر مبتلا است ، افغانستان به این واگیری بحران مجال و امکان هیچگونه تحریک‌را ندارد .

پاکستان از افغانستان دستردار نیست هرکه بگوید آن دوست افغانهاست یا نادان است یا وابستگی به آن کشور دارد .

با این دشمن کینه توز باید از مراجع منطقوی و جهانی به مقابله بر خاست اما جای تاسف است که حاکمیت موجود افغانستان بنابر عدم شناسایی مجال چنین مقابله را ندارد و بازهم جای تاسف است که بنابر بر تری نظامی و سلاح پاکستان ، افغانستان توان برخورد قاطع با تحرکات نظامی پاکستان را ندارد .

اگر دولت افغانستان شایستگی شناسایی جهانی را می‌داشت می‌توانست از طرق دیپلماسی، سیاسی ، نظامی و اقتصادی به اقدامات مانع کننده تحرکات پاکستان جواب بدهد .

دولتی که با نورمهای جهانی دمسازئ نداشته باشد نمی‌تواند از حق خود و مردم خود در مجامع جهانی دفاع کند و یا در برابر تحرکات دشمن جلب حمایت جهانی نماید.

عقاید نویسنــــدگـان لـــزوما نظــر هـــوډ نمی باشــد