اشاره به چند سوتفاهم !

امروز مي خواهم روي چند سوتفاهم هاي اشاره هاي داشته باشم كه در اين اواخر چيز فهم هاي ما در آن اشتباه هاي مرتكب مي شوند.

٠٠٠٠٠٠٠٠

١- پول هاي مسدود شده

٢- پول هاي آزاد شده

٣- حسابات مسدود شده

٤- دولت

٥- برسميت شناسي دولت

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

١- پول هاي مسدود شده:

در نظام جمهوريت اين پول ها نظر به مشورت ها و هدايت مستقيم گروپ بانك جهاني به حساباتبانكي به آمريكا برده شد تا مصونيت آن تامين گردد.

اين پول ها متشكل از پول هاي دولتي آمده از چشمه هاي درآمدي دولت و قسمت از امانت هاي بانك خصوصي مبني بر پيش پرداخت ضمانتي براي تاسيس بانك ها و امانات و سرمايه گذاراي كوتاه مدت و تعداد هم ٢٤ ساعته مي باشد. كه در مجموع پشتوانه پولي اندبراي اينكه ارزش پول افغاني بر اساس ارزش پول دالر معيار گذاري شد ه است

كشيدن پول هاي ارزي ، كه شامل كتگوري ، پول پشتوانه پولي كشور را ، با ارز هاي ديگر و سهم افغانستان در بانك جهاني و صندوق جهاني پول ( اس ، دي ، آر ) و مقدار طلا سهم كشوردر سازمان هاي بين المللي و منطقوي و خزانه بانك مركزي است، در هر زماني دشوار ساخته است.

٠٠٠٠٠

از اينرو مسدود بودن اين پول در دولت گذشته وجود نداشت ولي ؛ برداشت آن نيز بسيار مشكل بود، صندوق وجهي كه مسوليت نگهداري ارزش پولي ارز هاي تمامي جهان را به عهده دارد مانع اولي بود

مثال:

در ماه اپريل سال جاري ، دولت جمهوري خواهان ٣٥٠ مليون دالر از پول هاي كشور شد، بانك جهاني و صندوق وجهي پول موافق نشد ، پول انتقال نكرد.

٠٠٠٠٠٠٠٠

٢- بسته شدن حساب هاي دالري:

براي اقتصاد هاي كه وابسته به كرنسي دالر اند ، بسته شدن حساب معني بسته شدن تجارت خارجي كشور را كه با دالر تاديات صورت مي گيرد ، مي دهد.

طرز راهكرد آنرا نيز در نبشته قبلي بيان داشتم

٠٠٠٠٠٠٠

علت مبرم بودن باز بودن حسابات:

علت آن عبارت از ثبات دالر در گردش جهاني به منظور حفظ ارزش جهاني دالر منحيث قوي ترين ارز در تبادلات جهاني است ( تلاش چين، روسيه و برخي كشور هاي اروپايي به منظور فروكش نمودن چنين موقف جهاني دالري جريان دارد، پول هاي مجازي نيز گام هاي به پيش مي نهند)

٠٠٠٠٠

علت مبرميت باز بودن حسابات:

ولي براي كشور ما باز شدن حسابات بسيار مهم است تا باز شدن دارايي هاي دالري مسدود شده .

٠٠٠٠٠٠

با باز شدن حسابات ،جريان تجارت خارجي دوباره شكل مي گيرد؛ تا هنوز همه فشار ها روي آزاد سازي ارز است ، فرض كنيد پول هاي واپس به افغانستان داده شد ، در صورتيكه حساب باز نباشد نمي توان با آن تجارت خارجي جهاني خود را سازمان داد، صرف مي توان نقدا از همسايه ها خريد كنيد، كه تاثيرات اندك دارد.

٠٠٠٠٠٠

پس باز شدن حساب اصل است كه آزاد شدن پول ها را در پي دارد.

مسدود شدن حساب روند اقتصادي را مختل كرده نه بندش پول

٠٠٠٠٠٠

٣- پول هاي آزاد شده:

آزاد شدن ارز دالري به اندازه ٥٠٠ پنجصد مليون دالر از حساب هاي مسدود شده ٩،٥ ملياردي نيست

اين پول از صندوق كمك هاي جهاني آ آر تي اف است كه براي باز سازي افغانستان از جانب كشور ها پرداخت مي شود

٠٠٠٠٠

بندش و مسدود شدن پول ها هنوز هم پا بر جا است

بايد بين پول هاي افغانستان در حسابات بانكي آمريكا كه مسدود شده اند و پول هاي داخل حساب صندوق كمك به افغانستان را كه از جانب كشور ها و سازمان هاي بين المللي گذاشته شده ،تفكيك به عمل آورد.

٠٠٠٠٠٠٠

٤- دولت :

دولت عبارت از ماشين تسلط يك طبقه بر طبقه ديگر است.

دولت بر اساس همان تعريف هاي سنتي در كشور بوجود آمده ولي ؛ تا هنوز شكل نگرفته است ، قوه اجراييه، قوه قضاييه و قوه مقننه بايد ايجاد گردد

در اين مورد اختلافات وجود دارد و موجوديت دولت را متكي بر سرحدات جغرافيايي ، حاكميت سرتاسري و يا اكثريت، و نفوس در قلمرو مي دانند، در تعداد از كشور ها چنين است

٠٠٠٠٠

٥- برسميت شناسي دولت؛

برسميت شناسي يك كشور وابسطه به پابندي هاي يك كشور به قوانين قبول شده بين المللي و معيارات سازمان هاي جهاني است

٠٠٠٠

از سوي ديگر برسميت شناسي يك كشور از جانب كشور ديگر كاملا مرتبط به ديدگاه يك كشور از ديد سياسي ، ديني و ايديالوژيكي و منفعت هاي ملي بخصوص جغرافيايي و اقتصادي است ، بسياري از كشور ها از ديد تعداد از كشور ها مناسب و قابل برسميت شناسي اند و از ديد تعداد ديگر غير قابل برسميت شناسي .

كورياي شمالي……، و در گذشته افريقاي جنوبي و رودشيا از ديد بلاك شرق و كشور هاي دموكرات و كيوبا از ديد غربي ها و تايوان از ديد چيني ها از جمله كشور هاي اين چنيني بودند.

٠٠٠٠٠٠٠٠

ولي حرف عمده اين است كه از جمله همه كشور ها تعداد

برسميت شناسي را اجرا كرده باشند تا دولت شامل دهكده

 -جهاني شود. اين بزرگترين شرط ورود به دهكده جهاني است

—-

استاد مسعود

عشق آباد

چهارشنبه

نهم قوس

ساعت ١٢:٤١