کاندید اکادمیسین اعظم سیستانی

حمایت پاکستان از افراط گرایی بخاطر تضعیف ناسیونالیزم پشتون

بخش دوم

در همان زمانی که درمیان قبایل سرحدشمال غربی، تحصیل در مکاتب عصری از سوی روحانیون وابسته به "آی .اس.آی" نوعی بی دینی تلقی میگردید، حکومت افغانستان به صدارت داودخان دو لیسه به نامهای «خوشحال خان» و«رحمان بابا» را با لیلیه برای فرزندان پشتونستان ومناطق سرحدی پشتو زبان کشور در کابل تأسیس کرد که در آنها به شاگردان به زبان مادری شان دروس عصری از قبیل:فزیک ، شیمی ، بیولوژی ، تاریخ ، جغرافیا وادبیات پشتو ودرس وطن پرستی وآزادی خواهی وحق طلبی داده میشد. بسیاری از شاگردان آن لیسه ها به درجات عالی تحصیلی درداخل وخارج افغانستان نایل شدند وبه مقامات بلند دولتی درافغانستان رسیدند. هدف دولت افغانستان از این برنامه ها بلند بردن سطح علمی وشعور اجتماعی وسیاسی فرزندان قبایلی بود تا در آینده برای مردم خود مصدر خدماتی گردند.این لیسه ها تاکودتای ثور درکابل فعال بود.

مگرپاکستان با تحقق سیاست افراط گرائی خود در مناطق قبایلی بیشتر از ۳۰ ملیون مردم پشتونستان رامحروم از تعلیمات عصری بار آورد که سطح آگاهی شان فقط به اجرای مناسک دینی وچگونگی رفتن به دوزخ وبهشت از طریق "جهاد"و "شهادت "خلاصه میشود.(میزان باسوادی در میان مردان قبایل ۱۷ ٪ درمیان زنان۳ ٪ است)

نخستین نتیجه تلاش های "آی اس آی" در راستای ناکام کردن ناسیونالیزم پشتون وافغانستان این بود که گروهی بزرگ از هواداران "داعیه پشتونستان" از این نهضت در سال ۱۹۵۴ جدا شدند و بنای همکاری با دولت پاکستان را گذاشتند. براثر این از هم گسیختگی وتفرقه قومی ،دولت پاکستان در۱۹۵۶قبایل آنسوی خط دیورند را به نام "یونت شمال غربی" جزو پاکستان اعلام نمود. واین خبر سبب عکس العمل شدید دولت افغانستان گردید وصدراعظم افغانستان داودخان در برابر این تصمیم پاکستان، نطق شدید اللحنی نمود وفردای آن بیرق قونسلگری پاکستان در جلال آباد از طرف تظاهرکنندگان به آتش کشیده شد وبالمقابل بیرق قونسلگری افغانستان در پشاور از طرف آن دولت در آتش سوخت وگپ به سفربری ولشکرکشی شد(۱۹۵۶).

تجاوز شوروی برافغانستان، چانس طلائی برای پاکستان :

بعقیده صاحب نظران "تجاوز شوروی برافغانستان وجنگ و جهاد درمقابل شوروی ، چانس های طلایی را برای پاکستان مساعد ساخت که یک طرف با سرازیرشدن سیل دالر های امریکا وعربستان سعودی ودیگرکشور ها قادرشد در رقابت با هندصاحب سلاح اتومی گردد و از سوی دیگر از شرایط بوجود آمده در جهت تضعیف ناسیونالیسم پشتون استفاده کند. پاکستان فعالانه از پان اسلامیسم در میان پشتونها حمایت نمود و سرمایگذاری های بزرگی بر سر احزاب بنیاد گرای پاکستانی در مناطق قبایلی نمود. محصول این سیاست ها ظهور نوع جدید اسلامیزم پشتون در منطقه است که برخی جلوه های آن با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به نمایش گذاشته شد، چنانکه طالبان همبستگی پان اسلامیزم را نسبت به همبستگی قومی ترجیح میدهند. وبه خاطر استقرار شریعت اسلامی بیشتر ازجان مایه میگذارند تا به خاطر احقاق حقوق هم تباران قومی یا آزادی ملی خود.

این مسئله دیگرحاجت به اثبات ندارد که طالبان هیچگونه احساس پشتونولی‏ ندارند، اگر میداشتند ،زندگی عادی وفقیرانه پشتونهای اینسوی خط دیورند را تباه ‏نمی کردند. مکتبها را نمی سوختاندند، و معلمان ما را نمیکشتند.آخر فرزندان پشتون دراین ‏مکاتب فقط علم وسواد می آموزند تا در اینده در فعالیتهای ‏اقتصادی و اجتماعی وسیاسی کشور خود سهم بگیرند واز این راه امکانات یک زندگی ارام وخوشبخت برای خود رافراهم کنند، پس چرا ‏اینها فرزندان پشتون را از نعمت سواد وتعلیم محروم میسازند؟ وزیر تعلیم وتربیت فاروق وردک روز ۱۸نومبر۲۰۰۸ اعلام کرد که ۶۷۴ مکتب ‏در مناطق جنوب وجنوب غربی کشور بروی اطفال مسدود شده و۵۵۰ باب آن در ‏ولایات هلمند وکندهاروزابل وارزگان اند. مسدودشدن مکاتب بروی فرزندان پشتون بخاطراینست که پاکستان نمیخواهد ‏فرزندان افغان در وطن خود به تحصیل علوم بپردازند و از تکنالوژی عصری ‏بهره مند شوند.سازمان استخبارات نظامی پاکستان (آي .اس. اي) توسط طالبان مکاتب ما را میسوزاند، معلمان وعلما ومشران قومی را میکشد ودروازه های ‏مکاتب را مسدود میکند تا فرزندان افغان بی سواد وجاهل بار ایند.حنيف اتمروزیرتعلیم تربیه وقت ،دربیانیه ای گفت :در سال ۲۰۰۷، ‏‏۶۰۶ مدرسه تعطيل و درحدود ۳۰۰هزار نفرشاگرد از ادامه تحصيل محروم شدند۱۵۲نفرمعلم ازسوی طالبان به قتل رسیده و۲۰۰ شاگرد هم مجروح شده ‏اند.

درپاکستان ملاها و افراط گرایان اسلامی که بیش ازنیم قرن از حمايت آشکار دولت برخوردار بوده اند ، از اسلام و قوانين شريعت کاملاً استفاده ابزاری ميکنند. ملاها و مدارس دينی درپاکستان امروز هم توسط "جنگ و ترور" تغذيه ميشوند. تعداد مدرسه های دينی در پاکستان را دقیقاً کسی نميداند. برخی تعداد آنها را تا ۲۰ هزارمیشمارد.

بدین حساب تعداد مدارس دینی درصوبه سرحد پاکستان به ده ها هزارباب میرسد. میتوان گفت که در هر دهکده وهر روستائی لا اقل یک مدرسه مذهبی مصروف مغز شوئی فرزندان قبایلی است. تولیدات این مدارس به کجا صادرمیشود ؟ بدون تردید اکثریت شان بعد از مغزشوئی برای جنگ و حملات انتحاری به کشمیر برضد نیروهای هندی ویا افغانستان برضد اشغالګران اعزام میشوند وثبات وامنیت دراین کشورها را مختل میکنند.

در ارتباط به هند موفقیت پاکستان اینست که نیروهای افراطی را همواره برای عملیات جهاد درسرکشمیرباهند آماده کرده است، چنانکه از همان ۱۹۴۷ تاکنون هر روز هند خود را با تهدید افراطیون اسلامی پاکستانی روبرو می بیند وهرچندگاهی با اجرای عملیات تروریستی در محلات مزدحم هندی باعث تلفات فراوان انسانی میگردند و باری همین افراطیون با یک حمله برکارگیل کشمیر تحت حاکمیت هند در ۱۹۹۹ و بار دیگر در ۲۰۰۲ بر پارلمان هند حمله کردند و زنگ خطر درگیری میان دوکشور صاحب سلاح ذروی را بشدت بصدا در آورند.

تروريستان لشکر طیبه وگروه افراطی جماعت الدعوة پاکستان در کشمير همواره مشغول عمليات تخريب کارانه علیه هند استند واز جانب سازمان استخبارات نظامی آنکشور( ISI) کمک لوژیستیکی میگردند.عملیات تروریستی اخیرماه نومبر لشکر طیبه پاکستان درشهربمبئی هند ومنجمله در هوتل تاج محل در مدت چهارروز نه تنها جان ۱۷۱ نفر را گرفت وبیش از ۳۰۰ تن را مجروح ساخت، بلکه با وجود انکار پاکستان از دست داشتن دراین عملیات تروریستی سرانجام یکی از دستگیرشدگان اعتراف نمود که که گروه لشکر طیبه با حمایت سازمان استخبارات نظامی پاکستان طراح ومجری این دهشت افگنی بوده اند. این عملیات وحشیانه که اعتراض شدید مردم هند را نسبت به نیروهای امنیتی آنکشور در پی داشت، تشنج میان هند و پاکستان را تا لبه پرتگاه یک جنگ تمام عیار ذروی محتمل ساخته است. براثرفشار امریکابر پاکستان، آن کشور مجبورگردید تا برمراکز پرورش لشکر طیبه حمله ببرد و تعدادی از رهبران این سازمان افراطی اسلامی را دستگیر کند. هند نام ۲۰ تن از رهبران شبکه های افراطی اسلامی را به پاکستان ارائه کرده تا آنها را دستگیر نموده به هند تحوبل دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز لشکر طیبه و گروه افراطی جماعت الدعوه وابسته به لشکر طیبه را،در لست تروریستان شامل نموده واز پاکستان خواسته است فعالیتهای این گروه هارا نیزغیر قانونی اعلام کرده به دستگیری رهبران شان بپردازد. پاکستان ظاهرا امرمسدود ساختن کمپ های لشکرطیبه وجماعت الدعوه را داده است.

داعیه پشتونستان که از اختلاف برسرخط دیورند، سرچشمه گرفته بود، وهمنوائی هند وتائید شوروی سابق را بهمراه داشت ، در واقع زمینه ساز توسعه مدارس دینی وتقویت افراط گرائی درمیان قبایل شد که نتیجه آن ازدیاد روز افزو ن افراط گرایان برای حمله برمواضع هند درکشمیر گردید و درضمن ناسیونالیزم پشتون را برای احقاق حقوق مدنی قبایل از دولت مرکزی تا ظهور جنبش پی تی ام در۲۰۱۸ به صفرضرب زده بود.

ادامه دارد