جنایات جنگی نیرو های ناتو در افغانستان

المان  ۲۹/۰۷/۲۰۲۴

 

تهاجم غرب به رهبری امریکا زیر نام دستگیری اسامه بن لادن تروریست و ویرانگر مشهورعرب که زیر سایه ای اس ای زنده‌گی ارام و بی درد سر را سپری میکرد، به أفغانستان ، درد ها و الام بی پایان به مردم این کشور ببار أورد. مردم که تحت بیرق بی رنگ طالب، تمام دست أورد های مدنی، فرهنگی، تخنیکی، اجتماعی وسیاسی حدود دوصد سال اخیر خود را که به خون دیده حاصل شده بود، از دست داده بودند و اکنون به مصیبت تازه مواجه گردیدند.

حمله تروریستی یازده سپتمبر بالای برج های مرکز تجارت  بین المللی در امریکا، مناسبات جهانی را دیگر گون ساخته، پیش زمینه های تجاوز و تهاجم غرب به رهبری امریکا را به کشور های خورد وکوچک از جمله أفغانستان فراهم أورد. مجریان حملات تروریستی به برج های مرکز تجارت بین المللی در تمام سطوح اعراب تروریست از کشور های متمول عرب بودند. هیچ کدام از 19 نفر که در این حملات اشتراک داشتند، أفغان نبودند.

امریکا به بهانه جستجوی اسامه بن لادن تروریست و سرمایدار سعودی که تا انروز تحت حمایت سازمان استخباراتی پاکستان ای اس ای به عنوان دفاع از اسلام هزاران انسان بی گناه و مسلمان این کشور را وقیحانه و دور از تمام نورم های انسانی و اسلامی کشت وترور کرد، کشور ما را به صورت منظم بمبارد نموده و بعدا با شرکای غربی خود به ان تهاجم نموده، دولت دست نشانده ومزدور را به اریکه قدرت أورد.

تهاجم امریکا به أفغانستان با شعار مبارزه با تروریزم، سرکوب القاعده و براندازی طالبان، ایجاد یک دولت مدرن و دموکراتیک که از حقوق بشر و حقوق ازادی های انسانی زنان حمایت گسترده نماید، بود. اهداف بلند پروازانه غرب به رهبری امریکا نه تنها دولت مدرن را دراین کشور به ارمغان نیاورد بلکه هزاران مصیبت دیگر را سبب گردید. کشتار غیر نظامیان، بمبارد مکاتب و شفاخانه ها و محلات زیست و استعمال سلاح های مدحش و کشنده، غرور و تکبر اشغالگران، جنایاتی را که وجدان بشریت را به لرزه أورد در پی داشت.

«شاهزاده هری» فرزند کوچک چارلز سوم پادشاه فعلی بریتانیا در کتاب خاطراتش که در ماه جنوری ۲۰۲۳ منتشر شد به تفصیل از کشتار  25نفر أفغان بدست خودش که گویا مانند مهره های شطرنج از صفحه حذف کرده با افتخار یاد آوری می کند.

یک سرباز دیگر نیرو های بریتانیا ادعا دارد که در شش ماه خدمتش در أفغانستان 35، أفغان را کشته است. اگر این امار و ارقام به تعداد مجموعی سربازان بریتانیا که در یک برهه‌ی زمان تعداد شان به ده هزار نفر می رسید، ضرب شود، تعداد احتمالی کشته شده ها تنها بدست سربازان بریتانیا سر به هزار ها نفر می زند. چی جنایات هولناکی که شاید تاریخ نمونه های انرا کمتر دیده باشد.

بریتانیا در پی حملات کور و ناسنجیده که در ان تعداد زیاد أطفال و بزرگ سالان کشته، هست وبود مردم برباد و قرآ و قصبات شان ویران گردیده بود، زیر نام غرامات جنگی « از کوه یک کاه » پرداخته است. نیرو های بریتانیا با انجام حملات متکی بر تصورات واهی و دشمن خیالی صد ها خانواده را از داشتن والدین محروم گردانیدن. پرداخت غرامات ناچیز به بازمانده های خانواده های برباد شده نه تنها این درد بزرگ را التیام نمی بخشد، بلکه تصور انرا بوجود می أورد که کشتار بی رحمانه انسانها در یک جنگ نابرابر و غیر انسانی برای جوامع متمدن و دموکراسی غرب، چه بی ارزش بوده است.

منابع خبری حاکی از ان است که دولت بریتانیا تحقیقات احتمالی در مورد جنایات جنگی نیرو های نظامی اش در أفغانستان را رد نمی کند. ولی اسناد و اطلاعات مشعر اند که این تحقیقات بیشتر جنبه نمایشی و فریب اذهان عامه را داشته، دال بر محاکمه عادلانه جنایتکاران جنگی این کشور در أفغانستان نمی باشد.

سربازان دولت شاهی هالند هم در پی تعمیم دموکراسی در أفغانستان، دست به کشتار، ویرانی و محو خانواده ها زدند که هیچ ارتباط با طرف های جنگ نداشتند. یک سرباز هالندی شهادت داد که در پی حمله به ولسوالی چوره ولایت ارزگان، بدستور قوماندانش چند خانه را که گویا محل تجمع گروه طالبان بوده است، در سال 2007 ، تیرباران کرده اند.

به أساس گزارشBBC  وزارت دفاع استرالیا هم می‌خواهد به بازماندگان غیرنظامیانی که به دست نیروهای ویژه‌اش در افغانستان کشته شدند، غرامت پرداخت کند.

جنگ بیست ساله ناتو در أفغانستان یکی از خونین ترین دوره های تاریخ معاصر این کشور است. ایالات متحده امریکا که اغاز گر این جنگ نابرابر بود، جنایات جنگی هولناکی را در این کشور رقم زده است. اگر از کشتارها ، بمباردمان ها و ویرانی ها که احتمالا اسناد کافی در مورد در دسترس نیست، بگذریم، تنها حملات اشتباهی هوای امریکا در ولایات ننگرهار، ارزگان، هلمند، کندهار، لوگر، غزنی، نورستان،‌کنر و . . . هزار ها تن فرد ملکی شامل زنان، مردان کهن سال، أطفال و جوانان را کشته  و ده ها هزار دیگر را شکنجه، معیوب و معلول گردانیده است.

سایت بررسی تحولات أفغانستان طی مقاله بتاریخ 14.04.1402 نوشت ، « از فجیع ترین و شنیع ترین نمونه های جنایات نظامیان خارجی در افغانستان که به عنوان مشت نمونه خروار می توان یاد کرد، قتل عام میوند است که در سال 2010 رخ داد. در این جنایت گروهی از نظامیان امریکایی موسوم به تیم کشتار، سه غیر نظامی را در قندهار به قتل رساندند و پس از گرفتن عکس یادگاری با اجساد برهنه شده قربانیان، اعضای بدن انها را به عنوان غنائیم جنگی برداشتند. در سال 2012 یک نظامی امریکایی سحرگاه از پایگاه خود خارج شده و با مراجعه به یک روستا در منطقه پنجوایی قندهار، 16 غیر نظامی از جمله چند کودک و زن را قتل عام کرد. »

این ها و موارد بیشمار دیگر که جرایم علیه بشریت و زیر پا گذاشتن قوانین جنگ است طی سال های مختلف ثبت گردیده و باید توسط دیوان کیفری لاهه که مکلف به تحقیقات جنگی است، پیگری شود. ایالات متحده به کتمان این جرایم دست زده وقضات محکمه بین المللی لاهه را که خواهان تحقیق و پیگرد نظامیان این کشور که متهم به جنایات جنگی در افغانستان اند را در سال2018 تهدید به تحریم نموده است.

اسنادمحرمانه که توسط جولیان اسانج مدیر سایت ویکی لیکس، در مورد افغانستان انتشار یافته گواه بران است که نظامیان امریکایی طی عملیات « بگیر و بکش » گروه ضربتی 373 کماندوهای امریکایی که مسوولیت کشتار رهبران طالبان را داشتند، ده ها غیر نظامی افغان رابین سال های 2004 و 2009 کشته و معدوم کرده اند. این روند طی بیست سال جنگ و کشتار منجر به تلفات انسانی و تخریب زیر ساخت های اقتصادی این کشور گردیده است.

ویکی لیکس در پهلو انتشار گزارشات جنگ در افغانستان افشا می کند که حمید گل رئیس سازمان استخباراتی پاکستان ( ای اس ای) با گرفتن پول وکمک امریکا برای جنگ با طالبان برعکس ماین ها را به افغانستان ارسال می کند تا به وسیله ان سربازان ناتو کشته شوند و در مناطق قبایلی رفته با اعراب مسلح ملاقات کرده و خواهان انتقال انتحاری ها به افغانستان می شود.

هم چنان ویکی لیکس در پهلوی افشای فساد عام در دستگاه دولت، سند را انتشار می دهد که احمد ضیا مسعود معاون رئیس جمهور و برادر قهرمان ملی ؟؟ 52 میلیون دالر را از این کشور به امارات متحده عربی منتقل کرده است. این جنایت مالی و هزاران مورد دیگر از فساد، پول شویی و قاچاق مواد مخدر در افغانستان توسط ویکی لیکس فاش گردیده است.